Een converter heeft invloed op de brandpuntsafstand EN op het diafragma.
Brandpuntsafstand van de lens
Een 1.4x converter doet dit met een factor 1.4x, een 2x converter vermenigvuldigt elk ingesteld brandpunt met een factor 2. Dus een (ingestelde zoom)lens van 400mm wordt resp 800mm of 560mm.
Diafragma van de lens
Bij een 1.4x converter op de lens wordt het maximale diafragma van de lens 1.4x zo klein, dus een f/4 wordt een f/5.6
Bij een 2x converter op de lens wordt het maximale diafragma van de lens 2x zo klein, dus een f/4 wordt een f/8
Conclusie (voorbeeld): je hebt een 400mm f/4 lens
- met een 1.4x converter erop geschroeft wordt dit een 560mm f/5.6 lens
- met een 2x converter erop geschroeft wordt dit een 800mm f/8 lens

En nu concreet naar jouw lens: Canon EF-L 28-300mm f/3,5-5,6L
- met een 1.4x converter wordt dit een 39-420mm f/4.9-7.8 lens (ongeveer dan)
- met een 2x converter wordt dit een 56-600mm f/7-11,2 lens
Let op!! Wat al eerder is aangegeven:
1. Ik weet niet of de converter er wel fysiek op past. Als je naar de bovenkant van
deze of
deze extender kijkt (bovenste foto nemen, die van het zijaanzicht), dan zie je dat er een aan de bovenkant een zwart stukje uitsteekt. Dit uitsteeksel moet in jouw zoomlens kunnen. Als het glas van je 28-300mm zoomlens bij het uitzoomen erg ver naar achteren schuift, dan kan deze wel eens tegen de constructie van de converter aan komen en daarmee heb je een gerede kans op schade aan je lens.
2. Bij de meeste body's werkt de autofocus niet meer vanaf f/8, omdat er dan simpelweg te weinig licht door de lens (+ converter) binnen komt om scherp te kunnen stellen. Handmatig kun je dan altijd nog scherpstellen.
Tot slot: sommige converters zijn scherper dan andere converters. (Even uit mijn hoofd, maar hier kan ik volledig mis zitten...) De 1.4x converters zijn kwalitatief vaak beter dan de 1.7x of de 2x converters. Waar zie je dit aan: softere (minder scherpe) foto's.