Het is 23 jul 2025 01:38

Auteur Witbalans
 Witbalans
BerichtGeplaatst: 19 feb 2014 14:28 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als ik de witbalans instel op weinig Kelvin,wat wil zeggen een koude kleur,gaat dan het toestel automatisch wat warmere kleur geven of wat doet dit dan eigenlijk?
Bedoeling is dat ik een foto wil met onderwerp neutrale kleur maar omgeving oranje.
Ik denk dan dat ik mijn toestel moet instellen op koude kleur,zodanig dat het toestel automatisch wat meer warm(oranje) geeft.
Klopt dit?

mvg

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Witbalans
BerichtGeplaatst: 19 feb 2014 19:40 
Lid
Fotografie

Vuistregel 5000 Kelvin is neutraal.

Ga je naar beneden (3330 Kelvin) dan zal je blauw toevoegen en wordt de foto blauwer en koeler.

Naar boven toe voeg je meer geel toe, en wordt de foto geler.

Citaat:
Ik denk dan dat ik mijn toestel moet instellen op koude kleur, zodanig dat het toestel automatisch wat meer warm(oranje) geeft.

Nee, je voegt blauw toe dus foto toont meer blauwe kleuren.

Gewoon proberen dus :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Witbalans
BerichtGeplaatst: 19 feb 2014 21:05 
Lid
Fotografie

Is denk ik een gevoel wat je moet krijgen. Veel proberen dus, Mendel z'n uitleg klopt daarentegen volledig :)

Witbalans
BerichtGeplaatst: 20 feb 2014 09:29 
Lid
Fotografie

Mendel schreef:
Vuistregel 5000 Kelvin is neutraal.

Ga je naar beneden (3330 Kelvin) dan zal je blauw toevoegen en wordt de foto blauwer en koeler.

Naar boven toe voeg je meer geel toe, en wordt de foto geler.

Citaat:
Ik denk dan dat ik mijn toestel moet instellen op koude kleur, zodanig dat het toestel automatisch wat meer warm(oranje) geeft.

Nee, je voegt blauw toe dus foto toont meer blauwe kleuren.

Gewoon proberen dus :)

Onder welke lichtomstandigheden is 5000K neutraal? Buiten met halfbewolkt weer bijvoorbeeld?

Vind dit een interessante vraag van de topicstarter dus ga deze volgen :)

Witbalans
BerichtGeplaatst: 20 feb 2014 18:41 
Lid

Ik heb getest en idd hoe minder kelvin je instelt ,hoe blauwer de foto wordt.
Nu nog ff afwachten tot ik mijn kleurgelletjes heb voor de flitser,en dan kan ik proberen.

mvg

Witbalans
BerichtGeplaatst: 21 feb 2014 09:14 
Lid
Fotografie

Maltje, heb je dit al gelezen?

Als je verschillende lichtbronnen hebt, dan moet je bepalen op welke lichtbron je de foto gecorrigeerd wilt hebben. Je kunt namelijk niet alle lichtbronnen tegelijk corrigeren, zeker niet als de lichtbronnen elkaar nauwelijks beïnvloeden. Wat bedoel ik hiermee?

Je hebt een situatie die je wilt fotograferen en in dat plaatje staat naast je onderwerp:
- een flitser (omdat er onvoldoende licht is en je moet flitsen. Voor het gemak stuur je de flitser draadloos aan en staat de flitser op een statief dicht bij je model)
- een gloeilamp (bijvoorbeeld omdat er een stukje huiskamer mee wordt gefotografeerd)
- een TL buis (bijvoorbeeld omdat je een stukje keuken in je foto komt)
Je besluit de camera in te stellen op een witbalans voor flitsfotografie. Je zult dan zien dat: je model natuurgetrouw wordt weergegeven, je schemerlamp in de woonkamer een oranje gloed zal geven en het licht vanuit de keuken een beetje groen over komt.

Als jij een oranje foto wilt hebben, dan zul je dus op het "teveel aan blauw" moeten compenseren. De vraag is alleen: hoe krijg je een onderwerp die in die oranje foto er met natuurlijke kleuren op staat? Mijn advies zou zijn: fotografeer je model met blauw flitslicht. Het resultaat is dan dat:
- je blauw ingeflitst model in natuurlijke kleuren op de foto komt te staan,
- je achtergrond ook in de blauwcorrectie mee gaat en oranje zal kleuren. Je flitser moet dan geen invloed hebben op die achtergrond (dus de achtergrond moet voldoende ver van je onderwerp af staan).

Een stappenplan kan (...) zijn:
- regel een setje filters voor je flitser
- kijk welke correctie je nodig hebt om een mooi oranje foto te maken
- zoek de gewenste filter voor je flitser er bij zodat je onderwerp neutraal belicht op de foto komt.

Witbalans
BerichtGeplaatst: 22 feb 2014 10:31 
Lid

Zo had ik het ondertussen ook wat begrepen,een verhelderende uitleg!
BEdankt Henry.
Nu een beetje tijd hebben om te proberen.

mvg

Henry schreef:
Maltje, heb je dit al gelezen?

Als je verschillende lichtbronnen hebt, dan moet je bepalen op welke lichtbron je de foto gecorrigeerd wilt hebben. Je kunt namelijk niet alle lichtbronnen tegelijk corrigeren, zeker niet als de lichtbronnen elkaar nauwelijks beïnvloeden. Wat bedoel ik hiermee?

Je hebt een situatie die je wilt fotograferen en in dat plaatje staat naast je onderwerp:
- een flitser (omdat er onvoldoende licht is en je moet flitsen. Voor het gemak stuur je de flitser draadloos aan en staat de flitser op een statief dicht bij je model)
- een gloeilamp (bijvoorbeeld omdat er een stukje huiskamer mee wordt gefotografeerd)
- een TL buis (bijvoorbeeld omdat je een stukje keuken in je foto komt)
Je besluit de camera in te stellen op een witbalans voor flitsfotografie. Je zult dan zien dat: je model natuurgetrouw wordt weergegeven, je schemerlamp in de woonkamer een oranje gloed zal geven en het licht vanuit de keuken een beetje groen over komt.

Als jij een oranje foto wilt hebben, dan zul je dus op het "teveel aan blauw" moeten compenseren. De vraag is alleen: hoe krijg je een onderwerp die in die oranje foto er met natuurlijke kleuren op staat? Mijn advies zou zijn: fotografeer je model met blauw flitslicht. Het resultaat is dan dat:
- je blauw ingeflitst model in natuurlijke kleuren op de foto komt te staan,
- je achtergrond ook in de blauwcorrectie mee gaat en oranje zal kleuren. Je flitser moet dan geen invloed hebben op die achtergrond (dus de achtergrond moet voldoende ver van je onderwerp af staan).

Een stappenplan kan (...) zijn:
- regel een setje filters voor je flitser
- kijk welke correctie je nodig hebt om een mooi oranje foto te maken
- zoek de gewenste filter voor je flitser er bij zodat je onderwerp neutraal belicht op de foto komt.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp