Een hele mooie serie

Mooi scherp, goede compositie, fraaie kleuren en een beeld wat lekker rustig kijkt. Het valt me op dat je het fotograferen steeds beter onder de knie krijgt.
Als je een macrolens hebt, zul je zien dat het maken van een mooie foto met een macrolens in het begin helemaal niet zo eenvoudig is. Ik denk dan ook dat je ditzelfde nu met je 75-300mm ervaart. Alleen in je laatste foto zit nog de exif, dus alleen op basis van je laatste foto kan ik iets zeggen.
De exif informatie van je laatste foto is: 1/400sec, f/9.0, ISO400, 300mm.
Ik zie ook dat je de foto ietsje onderbelicht hebt bij het maken van de foto. De Exposure Bias staat op -0.7 EV.
Elke lens heeft een minimale afstand die je hebt in te nemen tot je onderwerp. Die van jouw 75-300mm lens is dat 1,5 meter. De exif informatie zegt niks over de werkelijke afstand die jij hebt ingenomen tot je onderwerp. Wat ik wel weet is dat je nooit binnen een straal van 1,5 meter hebt kunnen staan omdat je dan nooit een scherpe foto hebt kunnen maken. De scherpstelafstand is dan ook minimaal 1,5 meter.
Met hulp van
deze site kun je zien wat de scherptediepte is bij deze exif instellingen en bij een afstand tot je onderwerp van 1,5 meter. Deze scherptediepte is 0,68 cm.
Bij een afstand tot je onderwerp van 2 meter is de scherptediepte 1,29 cm.
Bij een afstand tot je onderwerp van 2,5 meter is de scherptediepte 2,09 cm.
Bij een afstand tot je onderwerp van 3 meter is de scherptediepte 3,07 cm.
Al met al is de scherptediepte beperkt en vandaar ook die onscherpte die je ervaart.
Met de dofmaster kun je kijken wat je moet doen om een grotere scherptediepte te bereiken. Door die grotere scherptediepte zullen foto's vaker "lukken". Om je alvast te helpen in deze zoektocht:
- uitzoomen vergroot de scherptediepte
- een kleiner diafragma (grotere f-waarde) vergroot ook de scherptediepte
- het vergroten van de afstand tot je onderwerp
Bij het uitzoomen zul je later meer moeten croppen als je weinig omgeving wilt laten zien, bij een kleiner diafragma zul je om de sluitertijd te kunnen blijven hanteren een oplossing moeten zoeken in EN/OF het verhogen van de iso-waarde EN/OF het gebruik van een statief (maar dan moet er op een gegeven moment niet teveel wind staan, want dan beweegt niet de camera met lens, maar je onderwerp). Bij het vergroten van je afstand tot je onderwerp zul je na afloop dus ook weer omgeving moeten wegcroppen om tot het zelfde resultaat te komen (feitelijk is dit hetzelfde als uitzoomen met de zoomlens, maar dan nu bij gelijkblijvend brandpuntsafstand de benenwagen nemen om uit te zoomen).
Ik hoop je met het bovenstaande weer een beetje te hebben geholpen

Succes met het maken van een nieuwe serie. Ik kijk er nu al naar uit!