Het is 19 jul 2025 03:12

Auteur Verschil witbalans in camera en bewerkingprogramma?
 Verschil witbalans in camera en bewerkingprogramma?
BerichtGeplaatst: 02 mei 2014 13:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Beste mensen.

Ik heb de volgende vraag die mij al een tijdje bezig houd:
Voor de duidelijkheid, ikzelf fotografeer altijd in Raw.
Zit er verschil in het uiteindelijke kleurresultaat als ik de witbalans instel in de camera voordat ik fotografeer of dit achteraf doe op de PC? (ongeacht welk programma dan ook.)
Met andere woorden, verschilt het resultaat in witbalans tussen camera en bewerkingsprogramma?
Of maakt dit met Raw juist helemaal niets uit?

Groeten, Johannes.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 02 mei 2014 13:16 
Lid
Fotografie

Je zou dit eenvoudig zelf kunnen testen (je schiet altijd in RAW, dus de camera zo even laten staan):
- witbalans op automatisch: foto maken
- witbalans op bulb: foto maken
- witbalans op bewolkt (vandaag is het hier in Almere een bewolkte dag): foto maken
Importeren en vergelijken :)
Als je geen verschil ziet tussen de drie foto's, dan heeft de witbalans dus geen invloed op het RAW-bestand wat uit je camera komt (en dat zou ik ook verwachten).

De sensor van je camera heeft namelijk geen gekleurde pixels, maar alleen rode, blauwe en groene. Vanuit deze drie primaire kleuren wordt voor elke pixel de juist kleur gemengd. De instelling voor witbalans bepaalt hoe 'zwaar' elk van die drie kleuren meeweegt bij het mengen, bij RAW (de ruwe vorm) dus niet van toepassing, maar bij een JPEG wel.

Bij fotograferen in RAW wordt dus niets met de witbalans gedaan, behalve voor het tonen van de foto op het LCD scherm van je camera.

Als je in JPEG schiet, dan kan ik me goed voorstellen dat elke fabrikant zijn eigen "saus" over het eindresultaat giet, zodat er minimale verschillen ontstaan tussen de verschillende merken.

:)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 02 mei 2014 15:09 
Lid
Fotografie

http://wwwimages.adobe.com/content/dam/ ... apture.pdf

Zoals te lezen is de witbalans instelling op de camera niet van invloed op de pixels als je in RAW fotografeert.
Wel wordt die info in de exif vastgelegd en ingelezen in een rawconverter zoals camera RAW.
In camera Raw's standaardinstellingen wordt de op de camera ingesteld WB gebruikt als uitgangspunt voor de instelling van de WB.
Maar die kun je overrulen.

BerichtGeplaatst: 02 mei 2014 19:26 
Lid
Fotografie

Raw bepaalt niet je witbalans, je camera instelling bepaalt de witbalans (automatisch of bewolkt, enz....)

MAAR.....in raw kun je u witbalans aanpassen zodat ze juist staat, en om te zorgen dat ze juist staat moet je uw grijskaart fotograferen en dan in cam raw met je pipet de 2 waarden van de witbalans bepalen

Een andere methode is de witte zijde van een kaart fotograferen in de raw stand, maar die is iets meer ingewikkeld en vergt een langere uitleg

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp