Melinda schreef:
Wat ik precies wil doen is portretfoto's maken in de natuur. Met de 50mm/f1.8 lukt dit inderdaad erg goed, alleen omdat ik graag spontane foto's maak is dit lastig omdat ie geen zoomfunctie heeft. Daarnaast wil ik foto's maken van dieren in de natuur: vogels, kikkers, vossen en alles wat je maak tegenkomt tijdens een boswandeling (bijvoorbeeld). Ik loop dus inderdaad wel een paar uurtjes met de camera rond. Als je nog meer wilt weten hoor ik het graag.
Ik denk dat voor jou een 18-200mm, een 18-280mm of een 28-280mm wat voor je is. Met 1 lens kun je eigenlijk van alles en nog wat fotograferen, m.u.v. macrofoto's (omdat je daar simpelweg eigenlijk een macrolens voor nodig hebt). Je kunt uiteraard wel iets van dichtbij fotograferen, waardoor het onderwerp toch nog groot op je foto komt.
Het nadeel van dit soort lenzen is dat het eigenlijk 1 groot compromis is, dus dat er ingeleverd moet worden op de kwaliteit is een logisch gevolg. Als je weet wanneer en hoe de lens wat minder presteert, kun je hier buiten blijven en zodoende toch leuke foto's maken.
Als je niet zo'n alles-in-1 lens wilt hebben, dan resteert er niks anders dan verschillende lenzen mee te nemen en regelmatig van lens te wisselen.