Als je het "uit zou gaan rekenen", dan denk ik dat hetgeen je wilt moeilijk realiseerbaar is. Je hebt namelijk met lichtverliezen te maken.
- Het licht van je lamp komt voor een deel op het hoedje
- Een deel van het licht wordt geabsorbeerd, de rest wordt weggekaatst
- Een deel van dit weggekaatste licht komt op je spiegel (op je concaaf spiegel)
- Het licht van dit spiegeltje zal volledig worden weerkaatst (ik neem even aan dat de spiegel geen licht absorbeert of doorlaat)
- De weerkaatsing van zal wellicht iets "verstooid" gebeuren (ik ga er van uit dat je concaaf spiegeltje niet perfect concaaf geslepen c.q. gevormd is). Als het een niet perfect concaaf gevormd spiegeltje is, dan zal het beeld ook niet perfect scherp zijn.
Mijn conclusie en advies1. Slechts een deel van het licht wat op het hoedje komt zal op het stuk canvas terecht komen.
2. Als het concaaf spiegeltje niet perfect van vorm is, dan heeft dit ook invloed op het uiteindelijke beeld.
3. Als het beeld niet scherp lijkt, kan het (volgens mij) nog steeds scherp zijn, maar door verstrooiing van het licht en verstrooiingslicht zal dit effect mogelijk worden versterkt. Het contrast tussen licht (onderwerp) en donker (canvas) is te laag. Hetzelfde verstrooiings-effect zie je ook bij een flitser: door de verstrooiing van het licht neemt de "kracht" van het licht (als functie van de afstand) snel af. Vandaar dat bij een reportageflitser het richtgetal eigenlijk nooit hoog genoeg kan zijn. Doordat het licht wordt verstrooid, bereikt minder licht dan gewenst het onderwerp, maar door de verstrooing zal ook de schaduw achter het onderwerp (wat bijvoorbeeld op een muur komt) geen scherpe contouren hebben. Het verstrooide licht zal hier ook nog een keer verantwoordelijk zijn voor het iets oplichten van de achtergrond, wat de "waargenomen scherpte" niet ten goede komt.
Hoe krijg je het spiegelbeeld op canvas nu "scherper"? Volgens mij door de lichtbundel te versterken. Dit kan bijvoorbeeld door het vermogen van de lichtbron toe te laten nemen (let er dan wel op dat het verstrooide licht niet een negatief effect heeft op de achtergrond/het canvas) of het licht vanaf de bron beter te "richten", bijvoorbeeld via het toepassen van een snoot.
Just my 2 cents