Wauw TC!!! Thanxxxxx! Een extra beloning voor het werk!
@ArtenCo: Ik ging meteen twijfelen want inderdaad lijkt het in dit formaat zo. Ik zal mijn foto's weer exact gaan aanpassen want door het uploaden is ie minder helder. Ik zie het hier scherp op het oog. Ik heb het ook even op de camera nagekeken en het rode vierkantje staat exact op het rechteroog. De 3de foto heeft het scherpstelpunt precies in het midden van de twee schouders van de whippets.
Ik heb niet het scherstelvlak aangepast. Wel een goed idee trouwens! Ik gebruik het middelste punt maar wat je met vastzetten bedoeld weet ik niet helemaal? De honden rennen niet alleen keihard vooruit maar maken ook bewegingen van onder naar boven zeg maar. Ze strekken zich volledig uit, om zich dan weer af te zetten. Daarbij heb je een moment dat ze alle poten onder zich los van de grond hebben en een moment dat ze gestrekt alle poten van de grond hebben. Daartussen in zijn het net kangaroos.
Ik kies een scherpstelpunt, altijd de middelste met dit soort beelden, en op het moment dat ze voorbij rennen heeeeeeeeel secuur mikken. En ik zit er vrij dichtbij en ze zijn maar een fractie voor de lens. Ik volg ze dus eerder, begin met scherpstellen en bepalen welke hond ik ga "pakken". Meestal de voorste. Echt tijd om daarover na te denken heb ik niet.
Mijn camera schiet maar 4,5fps dus ik moet wel zo snel mogelijk timen, kijken, mikken en afdrukken.
(exif staat hier een stukje boven

)
Ik pan vaak maar ik heb een hoge sluitertijd. Ik merk dat ik vaak mee pan maar als ik het moment zie, inhoudt en schiet.
Ik kan goed mikken

Ken je die kermistenten met dat schieten en die plastic handen met 10 vingers? Even voelen waar de afwijking zit in het geweer en ik schiet ze er één voor één af.