Hans, Martin en Julia ook bedankt!
Julia, ik weet natuurlijk niet welke 300mm. jij hebt gehad en wat die weegt, maar ik maak zo ongeveer al m'n foto's met een Minolta 200mm. f/2.8 + een Sony 2x teleconverter.
Bij grotere dieren zoals honden, of in een dierentuin of zo dan haal ik de teleconverter er tussenuit, maar bij de vogels in 't wild zit ie er altijd tussen.
De 200mm. weegt 800 gram en de teleconverter 200 gram, dus totaal ongeveer 1 kg.
Zelf vind ik het niet zwaar, volgens mij zijn er ook weinig lenzen of combinaties van 400mm. die lichter zijn dan dit.
Tijdens m'n vakantie afgelopen winter in Gambia had ik een Sony 300mm. f/2.8 geleend van een fotomaatje en dat was dus met m'n 2x teleconverter ertussen 600mm., maar alleen die 300mm. weegt al 2,6 kg.
Heb die lens dus ook niet heel veel gebruikt in Gambia, want om daar een dag mee te wandelen in de warmte is niet prettig.
Ook heb je dan eigenlijk een monopod, of statief nodig en ook dat vind ik niet fijn werken en is nog meer gesjouw en ook vogels in de vlucht gaat veel makkelijker met een kleinere en lichtere lens.
In Gambia zijn de vogels ook veel beter benaderbaar dan in Nederland, dus heel vaak heb je die 600mm. ook niet nodig, maar tijdens onze trip naar Tendaba was ik wel blij dat ie erop zat, want we kwamen onderweg aardig wat roofvogels tegen en die zijn vaak toch wat schuwer.