Hobbyfotograaf schreef:
@Henry, prachtige foto's, maar ook al heb ik zo'n lens dat duurt nog ff om zulke beelden vast te leggen (geduld is een schone zaak...)...
Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Persoonlijk denk ik dat het veel moeilijker is om bijvoorbeeld met een 35-70mm f/3.5-4.5 lens een aparte foto te maken (eentje die opvalt in de grote massa) dan met bijvoorbeeld een 50mm f/1.8 lens (oke, het is geen 35mm f/1.4, maar de 50mm f/1.8 is heel scherp en ook nog eens lekker goedkoop is).
Waarom ben ik die mening toegedaan?
De massa maakt foto's vergelijkbaar met de 35-70mm f/3.5-f4.5 lens. Vaak genomen vanaf 1.45m - 1.80m hoogte. Als je hiervan afwijkt, speelt met scherptediepte en oog houd voor compositie, heb je al snel een "bijzondere foto".
a) Het afwijken van de standaard opnamestandpunt levert je een beeld op wat afwijkt van wat we zelf dagelijks met het oog waarnemen. Dit afwijkend opnamestandpunt levert je dus per definitie een beeld op wat we niet dagelijks waarnemen. Een afwijkend opnamestandpunt is dus laag (ga maar eens liggen of door de knieën) of hoog (zet je camera maar eens op een statief, til hem op en druk dan af (al dan niet via de timer of een draadloze afstandbediening)).
b) Een 50mm f/1.8 lens kent een lekker groot diafragma (=kleine f-waarde) en daarmee ook een hele kleine scherptediepte. Een scherptediepte die je nooit met de 35-70mm f/3.5-f4.5 lens kunt maken. Als je daarnaast buiten de werkhoogte van 1.60m-1.80m blijft, dan zul je zien dat je al snel een "bijzondere foto" kunt maken. Als je een lekkere groothoeklens neemt en gebruik maakt van de groothoekvervorming in combinatie met een enorme scherptediepte kun je ook hele mooie foto's maken (maar da's weer een andere verhaal). Kijk maar eens goed waarom je de foto's in de 35mm groep zo mooi vind. Je ziet soortelijke mooie foto's ook in de 50mm groep. Heel vaak heeft het te maken met een kleine scherptediepte. De 50mm-projecten op fotofora eindigen vaak in foto's met een hele kleine scherptediepte. Het lijkt wel alsof men dan de andere diafragmawaarden niet wil gebruiken...
c) Als je je ook nog eens houd aan de standaard spelregels die "gelden" voor een goede compositie, dan is succes al bijna voor 80% gegarandeerd.