Hoe stel je scherp, doe je dat bij vogels in vlucht hetzelfde als bij stilzittende vogels?
Mijn camera heeft bijv. 4 standen om scherp te stellen.....MF[met de hand scherp stellen], AFC[Continu scherpstellen bij half indrukken ontspanknop], AFS[Hier houdt ie het scherpgestelde vast bij half indrukken ontspanknop] en AFA[een combinatie van laatste AFS en AFC]
Bij stilzittende vogels gebruik ik AFS en bij bewegende onderwerpen zoals vogels in vlucht gebruik ik AFC.
Welke en hoeveel scherpstelpunten gebruik je?
Bij stilzittende onderwerpen gebruik ik meest 1 scherpstelpunt, waarmee ik dan op het oogje probeer te richten.
Bij grote bewegende onderwerpen gebruik ik ook 1 scherpstelpunt, maar bij wat kleinere en snellere onderwerpen gebruik ik alle scherpstelpunten, waarbij ik dus de camera laat kiezen, wat soms natuurlijk weleens verkeerd uitpakt, want de camera selecteert dan op contrast, maar vaak gaat 't ook goed.
Denk dat er op jouw lens[of camera] ook wel een knopje zit waarmee je in kan stellen dat ie een bepaald aantal meters niet hoeft scherp te stellen, bij mij stel ik 'm meest zo in dat ie de eerste 3 à 4 meter over mag slaan, omdat de vogels bijna nooit dichterbij zitten.
De camera met lens is dan veel sneller met scherpstellen, omdat ie dat stuk over kan slaan.
Bijvoorbeeld laatst met de musjes heb ik dat niet gebruikt, omdat die veel te dichtbij zaten.
Ik ga waarschijnlijk morgenochtend weer naar de Rietputten in Vlaardingen, als je zin en tijd hebt dan kun je wel mee gaan, want dat legt iets makkelijker uit dan via i.net.