Het is 24 mei 2025 01:21

Auteur Interieurfotografie, wie heeft hier ervaring mee?
 Interieurfotografie, wie heeft hier ervaring mee?
BerichtGeplaatst: 04 aug 2014 15:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik wil me gaan verdiepen in interieurfotografie voor de makelaardij. Wie heeft er ervaring en tips voor mij?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 04 aug 2014 16:08 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Geen flits gebruiken :proost

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 04 aug 2014 17:08 
Lid
Fotografie

Kan je iets uitgebreider zijn in wat je precies wilt? Is het voor een website? Wat is het doel van de foto's?

BerichtGeplaatst: 04 aug 2014 17:32 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik heb het een aantal keer gedaan en een stafief is verplicht!! Verder wide angle lens gebruiken maar niet TE. (anders wordt het zo overduidelijk (en pijnlijk) zichtbaar dat je alles groter wilt laten lijken dan het is.

Verder heb ik altijd in HDR gewerkt. Geen harde HDR zoals je het zovaak ziet maar heel subtiel dat net alles een perfecte belichting krijgt.
Verder kun je bv aan kleine dingen denken en hier en daar een flitser verstoppen om net dat beetje extra te krijgen. (zoals bv een flitser in een lampenkap zodat je het effect creert dat een schemerlampje aanstaat terwijl de hele ruimte toch perfect is belicht.

Hou je retouching in de gaten en ga niet te ver. Je kunt muren bv wat egaler maken maar keep it real! Net als dat we bij mensen geen plastic barbiehuidje moeten maken, moet je bij interieuren ook alles eerlijk houden. Je mag zeker hier en daar wat wegpoetsen maar mensen moeten een huis wel nog herkennen als ze het in real life zien. ;-)

Tip: Oefen bij vrienden! ;-) Iedereen vind het wel leuk om leuke interieurfotos te krijgen. :)

BerichtGeplaatst: 04 aug 2014 17:50 
Lid
Fotografie

Ik wil me gaan verdiepen in dit soort fotografie omdat ik merk in de vacaturebanken dat er een toekomst ligt in dit soort werk. Makelaars willen meer en meer professionele foto's om hun aangeboden huizen beter te verkopen. Dus ik wil kijken of mij dit ligt en of ik er in de toekomst wat mee kan gaan doen. En ja ik heb al een vriendin gestrikt die haar huis wel wil laten fotograferen. Daarvoor wil ik dan een groothoek lens huren omdat ik die zelf nog niet in mijn bezit heb.

Statief ja, logisch, de lijnen moeten recht lopen maar wel of niet flitsen, sommigen doen inderdaad hdr maar er zijn ook die werken met flitser. Ik ben ondertussen ook flink aan het googlen maar wat is bijvoorbeeld niet een te grote groothoek in verband met vervorming van details. . Veel info blijft lekker algemeen op het net. Wat is een mooi betaalbaar maar wel goed objectief die ik ook voor mijn andere fotografie kan gebruiken. Vast brandpunt of toch enigzins zoom? Moet hij lichtsterk zijn? Volop vragen en dan heb ik het nog niet over de styling van de woonruimte. Wat wel weghalen aan prive frutsels en wat niet. En hoe meer ik rondsnuffel hoe meer vragen....

Laatst bijgewerkt door ytje123 op 04 aug 2014 18:00, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 04 aug 2014 17:52 
Lid
Fotografie

Let ook goed op het licht en stel je witbalans daar op af, of fotografeer im RAW en kies achteraf de juiste kleurtemperatuur. In een huis heb je al snel meerdere soorten lichtbronnen, met elk zijn eigen kleurtemperatuur. Mooiste is als je natuurlijk licht en kunstlicht op zo'n manier weet te combineren dat dit de sfeer ten goed komt.

BerichtGeplaatst: 04 aug 2014 17:57 
Lid
Fotografie

Tja. Je kunt natuurlijk thuis oefenen.
Idd groothoek lijkt mij een must.
Daarnaast aandacht voor de set. Zoals weglaten van persoonlijke zaken. Door deze even weg tehalen lees foto's religieuze zaken.
Maar ook ff kussens opschudden in de bank.

Volgens mij wordt op dat punt vaak dingen vergeten.
Moet natuurlijk niet iemands hele interieur gaan verbouwen ;)

BerichtGeplaatst: 04 aug 2014 17:58 
Lid
Fotografie

Dan wil je je verdiepen in HDR en daarbij behorende nabewerking lijkt me. Voor beelden die natuurlijk overkomen zoals ze op het netvlies vallen zonder de beperkingen van het dynamische bereik van camera's :)

Statief, rechthouden verticale lijnen, schieten in RAW, standpunt hoogten wisselen, standpunt in hoeken of loodrecht houden, spelen met spiegelingen en uitzichten laten zien zijn verdere elementen.

Het is bijna normale fotografie :)

BerichtGeplaatst: 04 aug 2014 18:10 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik heb zelf altijd de 16-35 van Canon gebruikt op een fullframe camera. Voor mij een top combinatie. Die lens is lichtsterk maar heb ik het ook echt nodig gehad? Zelden. Omdat je toch een statief hebt kun je makkelijk de sluitertijd opschroeven. Zat zelf meestal ergens rond de F8/F11.

Compositie heb ik altijd gedaan via de live-view. (misschien een beetje vloeken in de kerk maar dan zie je wel de lijnen het beste)

Voor mijzelf:
NOOIT een on-camera flash gebruikt. Dan flits je in mijn ogen de sfeer weg. Voor mij was het een statief en HDR techniek.
Flitsen hooguit bij de kleine dingen zoals ik noemde om op bepaalde plekken was sfeer te creeeren.
Over het subtiele HDR kan ik uit de grond van mijn hart zeggen dat het echt een B*TCH is om het goed onder de knie te krijgen (en dan druk ik het nog heel netjes uit), maar als je je draai eenmaal hebt gevonden kun je altijd en overal hetzelfde trucje toepassen.

Wanneer ga je te ver met een groothoek? Eigen gevoel.
Als je in een kleine ruimte staat, je maakt een foto en je eerste reactie is "wow, dat is een grote ruimte ineens", dan is de ruimte ook te groot. En ook als de verkoper van zijn huis de foto's ziet en zegt "boah, dat heb je groot gemaakt", ook dan zit je aan de ruime kant.

BerichtGeplaatst: 04 aug 2014 18:59 
Lid
Fotografie

Tja... iedereen is me nu al voor met de tips die ik in gedachten had :P :P
Maar daar ga je zeker verder mee komen Ytje.

BerichtGeplaatst: 04 aug 2014 19:49 
Lid
Fotografie

Varieer ook eens in hoogte van standpunt.

BerichtGeplaatst: 04 aug 2014 22:21 
Lid
Fotografie

Ja Frans ,verschillende standpunt hoogtes ga ik zeker heel sterk uitproberen om te kijken wat het doet met het beeld. Dat is toch denk ik een heel belangrijk ding om een woonruimte mooi weer te geven.

Ik heb nu een Canon EOS 450 D. Geen fullframe dus. Welke groothoeklens past daar goed bij.

BerichtGeplaatst: 04 aug 2014 22:23 
Lid
Fotografie

Een kennis van me heeft zojuist zijn huis te koop aangeboden.
Daar komt dan eerst een stylist, die hen vertelde hoe je je huis moet aankleden voor de foto, en voor eventuele kijkers.
Vervolgens komt de fotograaf, klik-klak en doei. Volgens mij is er geen droog brood in te verdienen.

BerichtGeplaatst: 04 aug 2014 22:26 
Lid
Fotografie

Ik denk dat als je in staat bent om met goede foto's kijkers weet te trekken, mensen daar zeker voor willen betalen :)

BerichtGeplaatst: 04 aug 2014 22:29 
Lid
Fotografie

Tenzij je het werk van de stylist ook pakt.
en meer dan 1x op een dag "klik klak doei" doet.
of dat echt leuk is is vraag 2?

BerichtGeplaatst: 07 aug 2014 11:22 
Lid
Fotografie

Ik heb zelf een Canon EOS450D. Zelf heb ik de kitlens 18-55mm. Ik weet wel dat op de uiterste groothoek snel vervorming optreedt. Bij Cameranu kan ik een Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM huren of eentje met vast brandpunt Canon EF 14mm f/2.8L II USM , . Zal ik een groot verschil merken als ik de 16-35 op mijn camera zet ipv de 18-55? Heeft die 16-35 ook op de uiterste groothoek veel vervorming zodat ik die 16mm al niet echt kan gebruiken?

BerichtGeplaatst: 07 aug 2014 13:46 
Lid
Fotografie

Hoe flauw ook, dat kun je echt alleen maar zelf bepalen, er zijn wel hulpjes voor, ik kijk altijd op tweakers.net naar het onderstaande plaatje, dat geeft mij afdoende idee:

Fotografie
(bron)

Wat ik wel geleerd heb is dat elke millimeter aan de korte kant veel zwaarder telt dan de milllimeters aan de lange kant, zeker in interieurs zul je altijd ruimte te weinig hebben om net de plaat te maken die je wilt en naar achteren is vaak geen optie, die muur kan echt niet uit de weg.

Ik ben zelf - op crop, heb een 500d - voor het groothoekwerk verknocht aan twee objectieven: de 15-85 en de 10-22, de eerste heeft (relatief) weinig vervorming op 15mm, zeer behoorlijke beeldkwaliteit en met f/3.5 is ie nog redelijk lichtsterk, de tweede heeft welliswaar een behoorlijke vervorming aan de korte kant, als je die een beetje mijdt, heb je wel een objectief wat een heel net kleurcontrast heeft (kleuren zijn vergelijkbaar met een 15-85 inclusief CPL filter).

Ben de eerste die met je eens zal zijn dat deze twee niet direct de kwaliteit (zoals genoemd in de diverse reviews) hebben van de 16-35 II die jij noemt, maar ik zou ze toch in overweging willen geven, beide zijn nagenoeg L kwaliteit, wellicht kun je die makkelijk huren of ook tweedehands te verkrijgen.

Mocht je direct voor de hoogste kwaliteit willen gaan, maar niet de hoofdprijs willen betalen, zou je ook nog de 16-35 f/4 kunnen overwegen, daar zie ik extreem goede reviews van - de meeste huizen bewegen toch niet zo - dus dat zou dan wel moeten kunnen.

Mijn 2 centen

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp