Het is 18 mei 2025 08:24

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Advies ivm verkoop camera/aanschaf andere camera
 Advies ivm verkoop camera/aanschaf andere camera
BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 15:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb al bijna 4 jaar een Sony A230 met een kitlens en een Sigma 18-200mm. Op de één of andere manier kan ik er niet mee overweg en heeft hij dus grotendeels ongebruikt in de kast gelegen, in die 4 jaar heeft hij maart 5300 clicks. (Ja, dat zal 100% zeker aan mij liggen ;) ) Nu heb ik een paar weken een leencamera van een vriendin, een Canon 550d, en nu lukken de foto's die ik wil maken wel ineens. Het lijkt er dus op dat ik geen goede match ben met de Sony. Nu weet ik dat de leencamera te koop is voor een goede prijs, maar ik heb een budgetcrisis. Ik ben namelijk nog student en heb nu met mijn vriend besproken dat ik die camera mag kopen, als ik mijn Sony verkoop en daar genoeg geld voor krijg.

Nu het dilemma dus. Als ik rondkijk op MP wordt dit model bijna gratis weggegeven en lijkt er weinig belangstelling voor te zijn. Ben ik nu gek als ik deze camera wil verkopen? En als ik niet gek ben, hoe moet ik nu de prijs bepalen?

Laatst bijgewerkt door Mywishmax op 28 aug 2014 15:39, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 15:26 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Je blijft wel erg vaag. :D :D Welke camera heb je nu dan op het oog? Hoe kunnen we nou advies geven als je niet zegt waar het om gaat? ;)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 15:29 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Volgens mij zegt ze dat gewoon: ze wil advies over de vraagprijs voor de verkoop van een Sony a230 ;)

En nee, helaas kan ik je daar niet mee helpen, 't is sowieso al een beetje wat de gek er voor geeft, zou eens bij een fotozaak langs lopen en daar overleggen wat voor hen een redelijke inruil en verkoopprijs zou zijn.

Ter indicatie: de laatste die op PD te koop is aangeboden, stond hier

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 15:40 
Lid
Fotografie

Nuelle schreef:
Je blijft wel erg vaag. :D :D Welke camera heb je nu dan op het oog? Hoe kunnen we nou advies geven als je niet zegt waar het om gaat? ;)

:blush Ik zat blijkbaar nog teveel met het verhaal in mijn hoofd zoals ik het tegen een vriendin heb verteld. Een Canon 550D.

En advies of ik niet gewoon vreselijk eigenwijs en gek ben. Op dit gebied dan he? :rof

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 16:31 
Lid
Fotografie

Eigenwijs zijn is ook een goede eigenschap! :D
De canon die je wilt kopen is ook een "ouder" model. Die kan je dus relatief goedkoop aanschaffen. Verkopen van eigen gebruikte camera's levert altijd verlies op omdat de modellen zich toch vrij snel opvolgen. Zo heb ik eens binnen een jaar 2 camera's gekocht en verkocht. Ik had te snel een keus gemaakt en ben 2 keer gaan upgraden. En binnen zo'n korte tijd ging de waarde al rap achteruit.
Maar vergeet niet dat als je een canon koopt, of een nikon, je ook andere lenzen moet kopen. Je bent nu gewend aan een fijn bereik en als je dat weer gaat kopen dan zit daar natuurlijk een extra prijskaartje aan.

Waar loop je met je huidige camera tegenaan en wat vind je zo fijn met de canon?

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 16:57 
Lid
Fotografie

Nuelle schreef:
Eigenwijs zijn is ook een goede eigenschap! :D
De canon die je wilt kopen is ook een "ouder" model. Die kan je dus relatief goedkoop aanschaffen. Verkopen van eigen gebruikte camera's levert altijd verlies op omdat de modellen zich toch vrij snel opvolgen. Zo heb ik eens binnen een jaar 2 camera's gekocht en verkocht. Ik had te snel een keus gemaakt en ben 2 keer gaan upgraden. En binnen zo'n korte tijd ging de waarde al rap achteruit.
Maar vergeet niet dat als je een canon koopt, of een nikon, je ook andere lenzen moet kopen. Je bent nu gewend aan een fijn bereik en als je dat weer gaat kopen dan zit daar natuurlijk een extra prijskaartje aan.

Waar loop je met je huidige camera tegenaan en wat vind je zo fijn met de canon?

Als ik de canon over neem, zitten daar twee lenzen bij. (en een grote tas)

Ik krijg geen fijne foto's met de Sony. Veel ruis, niet scherp en alleen met goed weer toonbare foto's(anders moet de iso weer omhoog en dat geeft zo snel ruis). En daar zal een groot gedeelte van aan mij liggen, maar zelfs met hulp was ik altijd ontevreden.
De canon geeft naar mijn idee minder ruis, is scherper en sneller. Of heel simpel gezegd, ik kan zelfs als enorme leek er toonbare foto's mee maken. Ik fotografeer vooral de honden en ook tijdens het trainen. Ze gaan niet zo snel als de windhonden, maar toch rap.

De planning was om volgend jaar, mocht ik na het afstuderen een baan vinden, een nieuwe camera te kopen, want zo vaak gebruikte ik hem niet. Maar nu ik al een aantal weken de Canon heb, vind ik het ineens weer leuk en pak ik dus heel vaak de camera. Daar hik ik eigenlijk tegen aan, als ik mijn Sony houd, dan blijft dat plan gewoon maar ik weet niet hoe vaak ik dan foto's blijf maken. Met de Canon zou ik eventueel door kunnen gaan tot ik echt toe ben aan wat beters qua body.

Dilemma dus. Het meeste zal tussen mijn oren zitten denk ik hihi

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 17:05 
Lid
Fotografie

Als je puur financieel kijkt en afgaat op de indicaties van de prijs op MP zit er grofweg € 100,- verschil tussen de Sony body en de Canon body. De Sony staat op ongeveer € 150,- en de Canon op € 250,-.

Arno

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 17:48 
Lid
Fotografie

Welke lenzen zitter erbij?
Nou, ik zou er gewoon voor gaan. Lekker mee gaan fotograferen en als je na je afstuderen een baan vindt kan je altijd nog een nieuwer model aanschaffen. :) En dan ben je zelf ook weer verder en dan weet je ook beter wat je wilt. :D En niet zo dom als ik, steeds eentje kopen en dan binnen een korte tijd toch een andere willen. :blush :D

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 18:25 
Lid
Fotografie

Vindt het maar raar dat foto's met een Canon wel lukken en met een Sony niet... Dat zal toch ergens aan moeten liggen lijkt mij? Ligt het niet aan de instellingen die je hebt gebruikt?

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 18:54 
Lid
Fotografie

Meksjoef, als de fotograaf dezelfde is en aan de apparatuur het niet zal liggen, dan zijn er niet veel variabelen meer over. Dat het aan de instellingen ligt lijkt mij dan ook logisch. Maakt voor het verhaal verder niet uit. Als je met een Sony geen foto's maakt, maar met een Canon wel, dan gewoon de Sony verkopen en een Canon aanschaffen :)

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 19:26 
Lid
Fotografie

Is het niet veel interessanter om uit te vogelen waarom het met de sony niet lukt? Je zal het apparaat enkel beter leren kennen, wat het maken van foto's alleen maar makkelijker zal maken :)

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 19:44 
Moderator
Fotografie

Sony A230 is volgens mij ouder dan de Canon 550D en de oudere Sony camera's zijn inderdaad niet echt geschikt om op hogere ISO foto's te maken zonder ruis.
De Sony is ook maar iets van 10MP en de Canon 18MP dacht ik, dus de Canon zal hier inderdaad de betere camera zijn.
Denk dat de A230 meer te vergelijken is met de Canon 450D.
Ik zou in dit geval ook voor de Canon kiezen, terwijl ik zelf een Sony A77 heb.....de nieuwere camera's van Sony zijn heel hard vooruit gegaan en zijn gewoon vergelijkbaar met de Canons en Nikons van dezelfde prijsklasse.
Het ene merk blinkt wat meer uit in dit en het andere merk weer in dat, het is maar net wat je belangrijk vindt in een camera. :)

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 19:59 
Lid
Fotografie

Ron en Meksjoef, welke nieuwere Sony is dan een alternatief?

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 20:14 
Moderator
Fotografie

De goedkoopste Sony is momenteel de A58 en dat is een heel goed ding en ook vrij goedkoop, maar ik denk nieuw iets te duur voor TS als ik 't zo lees.....€350,- à €400,-.
Misschien kijken naar een 2e hands A35/A55/A37/A57/A58.
Ook de iets oudere A550 en A580 schijnen het best wel goed te doen.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 20:44 
Lid
Fotografie

Ik heb de A77II en een A580. Beide zijn prima camera's al vindt ik bij de A580 de ruis vrij snel opkomen. Tot ISO 800 durf ik maar te gaan...

De A77II heb ik pas vanaf vrijdag en kan daar nog vrij weinig over zeggen :)

Maar er wordt toch nergens gezegd dat ze hogere ISO waarden wilt hanteren of lees ik slecht?

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 20:57 
Moderator
Fotografie

Mywishmax schreef:
Ik krijg geen fijne foto's met de Sony. Veel ruis, niet scherp en alleen met goed weer toonbare foto's(anders moet de iso weer omhoog en dat geeft zo snel ruis). En daar zal een groot gedeelte van aan mij liggen, maar zelfs met hulp was ik altijd ontevreden.
De canon geeft naar mijn idee minder ruis, is scherper en sneller. Of heel simpel gezegd, ik kan zelfs als enorme leek er toonbare foto's mee maken. Ik fotografeer vooral de honden en ook tijdens het trainen. Ze gaan niet zo snel als de windhonden, maar toch rap.

Ze wil dus actiefoto's maken en met wat donkerder weer moet dan toch de ISO wat omhoog, zeker als je geen lichtgevoelige lens hebt. ;)

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 21:02 
Lid
Fotografie

Ah ik heb niet goed gelezen :)
Maar precies hetzelfde probleem als wat ik heb/had :P

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 22:04 
Lid
Fotografie

Als ik door blijf sparen ga ik gewoon weer naar verschillende merken kijken, dus dan zou het alsnog een Sony kunnen worden hoor. Een vriendin heeft een nieuw model Sony en dat is inderdaad een hele fijne camera, net als de nieuwere modellen Canon.

Verkopen van deze set lijkt mij moeilijk, twee winkels benadert en die geven 100 euro voor de hele set. Ja, dan houd ik hem liever nog. ;)

Allemaal bedankt voor het meedenken! Ik ga nog even in overleg qua budget en anders blijf ik doorrommelen en iemand anders zoeken die me wat kan helpen met de Sony.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2014 22:21 
Moderator
Fotografie

Als je wat wilt weten over de Sony vraag je maar raak hoor, Ik fotografeer al een aantal jaren met Sony.
Als je hier in de buurt woont kun je ook een keer langs komen, dat legt nog wat makkelijker uit.
Wij hebben ook een Duitse Herder, dit is onze 5e en met vorige Duitse Herders heb ik bij de VDH gelopen en ook nog 2x aan het Nederlands kampioenschap mee gedaan. :)
Heb hier op het forum weleens wat foto's gepost van manwerk dat ik gefotografeerd heb:
viewtopic.php?f=5&t=59426
viewtopic.php?f=5&t=59361

BerichtGeplaatst: 29 aug 2014 07:42 
Lid
Fotografie

Ik keek eerst de topics en dat was een bekende pakwerker. ;) Ik vraag me nu alleen af welke club het was, ik gok kg Westland? Ik woon vlakbij Zoetermeer, dus als ik er uit ben qua camera en ik ga verder met de Sony, dan kom ik graag langs! Heel erg bedankt!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende