Het is 18 jul 2025 19:00

Auteur hoe flikken ze dat ?
 hoe flikken ze dat ?
BerichtGeplaatst: 07 sep 2014 12:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
hoi

van een vriend heb ik via via een oude analoge praktica pentacon BCA
gekregen. kan er verder niks mee.

maar was wel verbaast over de focushulp van deze camera.
hoewel ik er geen foto mee kan nemen merk je wel dat dit echt heel goed werkt.

Fotografie

wat ik mij nu afvraag hoe werkt dit optisch.

ik snap hoe de bediening werkt maar krijg het niet gegoogled hoe het technisch in elkaar steekt.

en waarom zit dit niet op huidige DSLR's ik zou er namelijk heel blij mee zijn.

grt
Maurice

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 hoe flikken ze dat ?
BerichtGeplaatst: 07 sep 2014 12:59 
Lid
Fotografie

Je bedoelt ongeacht afstand en zoom tot object, dat je de rasters op gewenst focuspunt kan scherpstellen?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 hoe flikken ze dat ?
BerichtGeplaatst: 07 sep 2014 13:10 
Lid
Fotografie

Mendel, nee dat niet. Volgens mij bedoelt Maurice de werking van het middengedeelte van het scherm (zie zijn plaatje). Van dit instelglas kon je vroeger verschillende modellen plaatsen. Ik zal een googlen, wie weet vind ik het (vroeger wist ik het, maar inmiddels ben ik het vergeten...).

Laatst bijgewerkt door Henry op 07 sep 2014 13:19, in totaal 2 keer bewerkt.

hoe flikken ze dat ?
BerichtGeplaatst: 07 sep 2014 13:15 
Lid
Fotografie

Okido, ver voor mijn tijd :blush

hoe flikken ze dat ?
BerichtGeplaatst: 07 sep 2014 13:20 
Lid
Fotografie

Mendel, zo jong ben je volgens mij niet.... :P

Even een demo...

In de stralengang tussen lens (objectief) en film (of nu: sensor) is een spiegel aangebracht, normaliter onder een hoek van 45 graden, die het beeld op een instelglas laat vallen dat gewoonlijk gematteerd is en meestal matglas wordt genoemd.

Bij sommige camera’s kan de fotograaf het beeld op het instelglas rechtstreeks van bovenaf bekijken. Meestal wordt het beeld echter bekeken via één of meer prisma’s (gewoonlijk via een pentaprisma, ook wel dakkantprisma genoemd) en/of spiegels (porro mirror system). In sommige camera’s kunnen verschillende typen instelglazen geplaatst worden en soms is ook de rest van het zoekersysteem verwisselbaar.

Het matglas kan voorzien zijn van hulpmiddelen voor het scherpstellen zoals bijvoorbeeld microprisma’s, een instelwig en soms is het matglas voorzien van lijnen om te helpen een bepaalde compositie te bereiken. Bij de betere camera’s was het meestal mogelijk om het matglas te verwisselen voor een ander.

Even een stukje tussendoor in het engels: For manual focus purpose some focussing screens have a micro-prism in the centre which splits the image when out of focus (this is called sigmometer as shown here:

Ik heb hier iets gevonden over de werking, maar waarschijnlijk nog niet genoeg technisch toegelicht.

Bij Katze Eye Optics vind je in de FAQ wat antwoorden, waaronder de toelichting dat het hier om een prisma gaat. Ik heb even wat tekst hiernaartoe gekopieerd.

"The split prism portion of the focusing aid breaks lines that cross the centerline of the circle. When objects are out of focus, the image in the top half of the prism will be shifted left or right compared to the image in the bottom half of the prism. To focus with the split, just turn the focus ring on the lens until the two halves of the prism line up the target object.

The microprism collar (the donut shaped area around the split circle) is a cluster of miniature split prism pairs. When they are out of focus, they break up the image in a sort of shimmery way. To focus using the microprisms, just turn the focus ring until the shimmery effect is minimized.

The matte portion of the KatzEye™ screen (everything outside the prisms) is also much better than most OEM screens, so in situations where neither prism is helpful, you can always just use the matte area to make the target look in focus."

Nummer 5 van in het plaatje hieronder is dus het matglas waar dit topic over gaat.
Fotografie

Als het invallend beeld scherp is, zal het prisma er voor zorgen dat het beeld van de onderkant aansluit op het beeld van de bovenkant van dit prisma, zoals we dit ook al in het eerdere Youtube filmpje hebben kunnen zien.

Voor de hobbyisten onder ons, uitgelegd op een Canon 5D mark II... (modelletje van Maurice, maar andere filmpjes voor andere Canon modellen laten hetzelfde zien).

En als het Engels niet een onoverkomenlijk probleem is, dan hier wat van Zeis over het focussing screen

Hier een site met de focus screens, ook voor de Canon 5D serie.

Dus Maurice... je kunt jouw camera aanpassen (wel even goed zoeken voor de goedkoopste prijs...). Het verwisselen is een "two seconds job" :)

(of als je niet zo handig bent, goed voor een avondje hoofdpijn).

Speciaal voor jou ook de instructie voor een Canon 5D mark II uitegelegd via een aantal plaatjes.

hoe flikken ze dat ?
BerichtGeplaatst: 07 sep 2014 15:45 
Lid
Fotografie

Maurice78 schreef:
ik snap hoe de bediening werkt maar krijg het niet gegoogled hoe het technisch in elkaar steekt.

grt Maurice

Met de juiste benaming geen probleem :blush :shock :(

https://www.google.nl/#q=split+focusing+screen

hoe flikken ze dat ?
BerichtGeplaatst: 07 sep 2014 21:33 
Lid
Fotografie

Tjeempie dank Henry

was inderdaad verkeerd aan het zoeken heb van alles geprobeerd met spiegel/mirror

maar tja het gebeurd dus op het matglas. ook goed om teweten dat er alternatieven tekrijgen zijn zoals de KatzEyes en degene in de link. ga de boel eens goed door lezen vind het namelijk echt een overweging waard.
Dit omdat ik nu 2 full manual lenzen heb die eigenlijk toch wel heel vaak aan de camera hangen.

goed werk Henry
dank voor het meedenken.
:super

hoe flikken ze dat ?
BerichtGeplaatst: 07 sep 2014 22:12 
Lid
Fotografie

Graag gedaan Maurice. Let op bij het wisselen. Het matglas is erg krasgevoelig.

hoe flikken ze dat ?
BerichtGeplaatst: 08 sep 2014 11:09 
Lid
Fotografie

En Katz levert ook een aantal varianten, ik lees nogal eens wisselende ervaringen met bepaalde types, dus laat je goed voorlichten, vooraf, dat scheelt een tweede keer hoofdpijn ;)

Eventueel kun je op google ook zoeken op EC/EG/EE-S matglas.

hoe flikken ze dat ?
BerichtGeplaatst: 08 sep 2014 20:37 
Lid
Fotografie

Dank erik

ben nog aan het dubben.

wellicht dat de mannen van chipclean tijdens het reinigen van mijn toestel
ook wel genegen zijn om het matglas tewisselen.
want mijn toestel is echt aan reinigen toe.

grt
maurice

hoe flikken ze dat ?
BerichtGeplaatst: 08 sep 2014 22:16 
Lid
Fotografie

Maurice, let op. Dit soort matglas werkt goed bij manuele lenzen. Als je er weer een courante versie opschroeft, kan de camera wel eens moeite hebben met scherpstellen of lichtmeten (volgens anderen op het www [**]), bijvoorbeeld op het middelste scherpstelpunt. Als je dit bij chipclean laat vervangen, laat ze dan ook gelijk voordoen hoe je het oude matglas weer terug kunt plaatsen (als je het youtube filmpje niet vertrouwt).

[**] Split-prism focusing screens tend to turn black in the center with slower lenses (usually f/5.6 or slower, depends on the screen). Unless you're using a slow lens, or setting the aperture manually, this probably won't be a major problem. effects on metering: Focusing screens can affect the camera's ...

en

Split-prism focusing depends on your using fairly fast lenses. When the normal "kit" lens was a 50/1.8 (or 50/1.7, or something similar) that worked well. With slower lenses, one side or the other (or both) will be "blacked out" nearly all the time, and it provides no help in focusing. A typical kit lens nowadays is a zoom with a maximum aperture of something like f/4.5 of f5.6, which is too slow for a typical split-prism to work well at all.

You can design a split prism to work with slower lenses, but the slower of lens you design it for, the less precise it becomes (the less offset you see between the two sides as the image goes out of focus). I've never tried one that was designed for something like f/5.6 so I can't say for sure, but at a guess the offset would be small enough that it wouldn't be very helpful.

Microprisms lose effectiveness with slow lenses in much the same way (when you get down to it, they're basically a large number of much smaller split prisms).

There is a third possibility. Most current focusing screens don't diffuse the light very much as it passes through the screen. The less it diffuses the light, the less apparent blurring is as the picture goes out of focus. If you use a screen that diffuses the light more, it'll give a better indication of how well the picture is focused.

This has a shortcoming too though: diffusing the light more also makes the "picture" in the viewfinder dimmer. Much as with the others, you're stuck with tailoring the focusing screen to the lenses you're going to use. Professional level cameras that they expect to be used (at least primarily) with fast lenses will also typically have focusing screens available that diffuse the light more, and therefore give a better indication of focusing. The trade-off of that is that the view they give is dimmer, so you nearly need to use them with relatively fast lenses.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp