Het is 18 mei 2025 23:32

Auteur Canon extender 1.4 iii icm EF 100-400mm F4.5-5.6
 Canon extender 1.4 iii icm EF 100-400mm F4.5-5.6
BerichtGeplaatst: 11 okt 2014 20:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik lees wat tegenstrijdige berichten en zou graag het volgende weten. Ik fotografeer met de Canon 5D Mark III i.c.m. de EF 100-400mm F4.5-5.6 IS USM. Graag zou ik willen weten of de laatste versie van de Canon extenders (EF1.4x III) wel of niet zijn autofocusfunctie blijft behouden.

Arno

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 11 okt 2014 20:29 
Lid
Fotografie

Op de website van canon kun je een Nederlandstalige handleiding downloaden.
Daarin kun je lezen Voor welke objectieven autofocussysteem problemen verwacht kunnen worden.

http://www.canon.nl/Support/Consumer_Pr ... pe=manuals

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 11 okt 2014 23:25 
Lid
Fotografie

Je komt akelig dicht in de buurt van de f/8... Dit is de grens waarop sommige camera's niet meer automatisch kunnen scherpstellen, omdat er niet meer voldoende licht in de camera komt.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2014 23:54 
Lid
Fotografie

Dank jullie.
Helemaal duidelijk wordt het niet. Volgens de handleiding van de extender is de 100-400mm GEEN lens die problemen veroorzaakt.
Echter, op F5.6 verlies ik 1 stop en wat betekend dit dan precies? Dat ik alleen op F6,7 en F8 autofocus heb of alleen op F6.7 of .......?

Arno

BerichtGeplaatst: 12 okt 2014 03:00 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Met de Sony 70-400mm F4-5.6 G SSM II + een Sony 1.4x teleconverter had ik in ieder geval geen autofocus meer, dus ik ben bang dat dat zo ongeveer hetzelfde verhaal zal zijn met de Canon 100-400mm F4.5-5.6 IS USM, maar dat weet ik niet 100% zeker natuurlijk. ;)

BerichtGeplaatst: 12 okt 2014 06:04 
Lid
Fotografie

Een stop betekent in de fotografie een verdubbeling of halvering van de hoeveelheid licht, dus bij verdubbeling komt er de dubbele hoeveelheid licht op de sensor en bij halvering de helft van de hoeveelheid licht.

Als je naar het diafragma gaat kijken, dan wordt dit gevormd door de lamellen in je lens. Je lens is rond, dus de lamellen produceren een rond gaatje. Dit rond gaatje is groot bij f/2.8 en klein bij f/16.

De hoeveelheid licht wat door je lens de sensor bereikt moet dus door een rond gaatje. Het ronde gaatje heeft een oppervlakte van 3,14 (pie) x r2 (destraal van de cirkel in het kwadraat). Als een oppervlakte van een cirkel 2x zo groot of klein is, dan kun je uitrekenen dat dit wortel2 keer zo groot of klein is dan de cirkel waarmee je hem vergelijkt. De wortel uit 2 = 1,4.

Dus, als je een diafragma hebt van f/4 dan is een stop kleiner f/5.6 (dus 4 x 1,4 = 5.6) en een stop groter f/2.8 (dus 4 / 1.4 = 2.8).
Zo kun je ook berekenen dat een stop kleiner dan f/5.6 dus f/8 is.

Camera's hebben licht nodig om automatisch scherp te stellen. Dit licht komt via het objectief/lens de body binnen. Bij het automatisch scherpstellen gebruikt de camera de volle lensopening, dus de kleinst mogelijke f-waarde van het objectief. Als jij de kleinst mogelijke f-waarde van je objectief verhoogt door het tussenplaatsen van een extender, dan komt er dus minder licht binnen in de body bij volledig geopend diafragma. Op een gegeven moment bereik je de grens dat er onvoldoende licht de camera binnenkomt en dan zal de body niet meer automatisch scherp kunnen stellen. De grens ligt op dit moment voor 95% van de bodies op f/8.

Uiteraard kun je geluk hebben dat jouw body nog wel bij f/8 scherp stelt, ook als de specs zeggen dat de body dat niet doet. Ik ken immers de "formule" niet die jouw body hanteert:
- is je body voorgeprogrameerd (dus: als het diafragma groter of gelijk aan f/8 is, dan "error"), dan zal hij het niet doen.
- is je body niet voorgeprogrammeerd, maar geeft de camerabody jou gewoon "een kans" door vast te stellen of er genoeg licht binnen is gekomen door het licht te meten, dan kun je bij f/8 en de juiste omgevingscondities nog wel eens geluk hebben.

Als de specs zeggen dat de body niet meer automatisch scherpstelt bij een maximaal diafragma f/8, dan zou ik er maar van uitgaan dat je dus handmatig moet scherpstellen.

Nu begint jouw diafragma bij f/4.5 en dit bereik je wellicht alleen bij 100mm. Na inzoomen zal deze (verwacht ik) snel oplopen naar de f/5.6.
Bij f/4.5 zou je verwachten dat hij nog wel automatisch scherpstelt, want 4.5 x 1.4 = 6.3 en bij f/6.3 zou de camera nog voldoende licht binnen moeten krijgen voor het automatisch scherpstellen. Bij Ron bleek de camera het al bij f/4 - f/5.6 lens met 1.4x extender het niet meer te doen. Wat Ron niet vertelt is of hij dit automatisch scherpstellen bij zowel vollledig inzoomen als bij volledig uitzoomen heeft geprobeerd te doen.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2014 11:58 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Hoi Henry, interessant verhaal en ook netjes uitgelegd. :up

Ik had zowel ingezoomd als uitgezoomd geen autofocus.
Het was tijdens een speciale dag van Sony dat ik deze lens ongeveer een uur mocht uitproberen en ik mocht van een bevriende Sonyfotograaf daar z'n 1.4x teleconverter lenen, ik heb zelf alleen de 2x teleconverter.
De foto's die ik met handmatig scherpstellen op 560mm heb gemaakt zagen er trouwens wel goed uit, maar zoals gezegd had ik met m'n A77 helemaal geen autofocus.
Maar stel dat ie wel autofocus had gehad tot zeg maar 250mm x 1.4 = 350mm, dan kun je natuurlijk beter zonder converter fotograferen.
Maar voor stil zittende/staande onderwerpen is handmatig scherpstellen natuurlijk ook een optie en heb je voor relatief weinig geld toch 560mm, wat in sommige gevallen natuurlijk wel erg prettig is.

Hierbij een voorbeeldje van een foto gemaakt met de Sony A77 met Sony 70-400mm F4-5.6 G SSM II + 1.4 teleconverter:

Fotografie
Sluitertijd: 1/250
Diafragma: f/8
ISO: 400
Belichting: -0,3EV
Brandpunt: 560mm

BerichtGeplaatst: 12 okt 2014 13:00 
Lid
Fotografie

Henry, dank voor je uitgebreide antwoord.
Mooi resultaat Ron. Daar is niks mis mee.
Ik blijf veel meningen lezen maar tot nu toe geen zekerheden. Volgens een verkoper op MP werkt de autofocus in deze combinatie tot F9. Dat zou dus betekenen dat de AF op F8 werkt. Om dit zomaar aan te nemen vindt ik wat tricky.

Arno

BerichtGeplaatst: 12 okt 2014 15:50 
Lid
Fotografie

Als er nou een bron is die over de juiste info beschikt dan is het toch de maker van zowel objectief als extender.
En dat is Canon.
Wat wil je nog meer?
Iemand die de combinatie heeft en die zegt dat het werkt.
Als dat zo is kun je beter dat ook ik in je vraag verwerken. Wie werkt met en kan me vertellen of ....

Maar goed zou zeggen doe een mailtje naar de helpdesk van canon. Zijn altijd snel met antwoorden.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2014 20:12 
Lid
Fotografie

Dank wederom.
Op de Canonsite heb ik het verlossende antwoord gevonden.

Citaat:
The new firmware allows cross-type autofocusing with the center AF point when the maximum aperture becomes as small as f/8, in the same way that the EOS-1D X does.

Current Canon EF Lens/Extender Combinations that Support Cross-Type Autofocus with Firmware Update for EOS 5D Mark III

With Extender EF 1.4x (I, II or III) With Extender EF 2x (I, II or III)
EF 100–400mm f/4.5–5.6L IS USM* EF 70–200mm f/4L IS USM*

Tevens een YouTube filmpje gezien waarbij iemand F8 gebruikt bij deze extender en de Af werkt.

Arno

BerichtGeplaatst: 12 okt 2014 21:51 
Lid
Fotografie

:up

BerichtGeplaatst: 12 okt 2014 21:57 
Lid
Fotografie

Het verhaal gaat een wel heel prettige wending krijgen. Ik heb de nieuwste filmware update binnengehaald en geïnstalleerd. Toen begon me te dagen.........."het zal toch niet waar zijn dat......"
Dus ik pak mijn Kenko C-AF 1.4 Pro 300 die ik gisteren nog geprobeerd heb en waarbij de AF het niet deed. De AF doet het nu wel! :shock
Sterker nog de AF doet het op alle standen! :shock
Nu weet ik niet zeker of de communicatie door de extender wel correct verloopt.
Ik wilde gaan sparen voor de Canon extender en heb met het binnenhalen van deze filmware update dus € 400,- bespaard. :

Arno

BerichtGeplaatst: 12 okt 2014 22:38 
Lid
Fotografie

Gefeliciteerd met je besparing.

Zeg het wel vaker. Bij vragen vergeten we vaak waar de meeste kennis zit.

BerichtGeplaatst: 13 okt 2014 18:52 
Lid
Fotografie

Helemaal gelijk Frans. Dank voor de tip. :up
De AF doet het zelfs op F22.
Ik ben nog aan het nagenieten en aan het bedenken wat ik wel met mijn spaarcenten wil gaan kopen.

Arno

BerichtGeplaatst: 18 okt 2014 23:23 
Lid
Fotografie

Ben wel benieuwd naar wat resultaten. De nieuwe firmware geeft trouwens wel een foutmelding als je third-party batterijen gebruikt, maar ze werken wel gewoon....

BerichtGeplaatst: 21 okt 2014 20:50 
Lid
Fotografie

Arno1 schreef:
Helemaal gelijk Frans. Dank voor de tip. :up
De AF doet het zelfs op F22.
Ik ben nog aan het nagenieten en aan het bedenken wat ik wel met mijn spaarcenten wil gaan kopen.

Arno

Lichtmeten doet hij met volledig open diafragma, en deze is 4.5 x 1.4 = 6.3 of 5.6 x 1.4 = 8. Dit is afhankelijk van de zoomstand waarin je lens staat. Al met al: je camera doet het nu bij bij montage van de 1.4x converter met het minimale diafragma van f/8.

Als je camera in AF-stand het licht heeft kunnen meten, dan weet het dus welke instellingen nodig zijn voor een juiste belichting en kan dan ook de berekeing maken voor f/22.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp