Dank voor jullie reacties! Even een reactie op:
Hoe maak ik ze digitaal?Rolletje breng ik gewoon naar de Hema, normaal gaan die netjes met de spullen om, nu kreeg ik een erg verkreukeld hoesje terug, dus maar eens kijken of ik iets anders kan vinden. Ik bestel daar gewoon ontwikkelen plus een CDtje met de platen (formaat 1200*1800 pixels) en moet er dan ook een afdruk bij bestellen, helaas. Die CD met jpgs importeer ik dan in LR5.7 en doe de bewerking als hierboven genoemd. Exif houd ik bij op m'n telefoon (OneNote) en noteer ik na het maken van elke plaat, ik ben helaas niet slim genoeg om dat te houden van 36 platen.
Kan dat digitaliseren ook in RAW?Geen idee, vermoed dat je ze zelf wel naar dng of png zou kunnen scannen, dan verlies je wellicht minder schakeringen grijs.
Huid (te) uitgebetenMannetje is erg wit van zichzelf, ook een moderne camera heeft er last van, zelfs een echte fotograaf had moeite om hem (lees: zijn huid) er fatsoenlijk op te krijgen. Zelf lukt het me wel in de huisstudio, maar dan moet ik echt erg opletten. Mij stoort 't dan ook in het geheel niet, mja.
Meer kijkruimteEens, was mooier geweest, alleen zit 't er niet in, dit is nagenoeg de gehele plaat, heb alleen rechts en boven er een reepje afgehaald.
Center tagsIk snap nog steeds echt niet waarom dat een foto mooier maakt... Maar omdat jij 't bent, zal ik - deze keer - braaf luisteren.
RuisAllereerst, het is geen ruis, maar korrel, ik weet echt niet of je geheugen je in de steek laat, lijkt me sterk.
Wat me wél opvalt is - heb mijn jeugd fotoboek er even bijgepakt - is dat de afdrukken daar meestal 9x9 of 9x12 zijn, in een later stadium wordt 't dan 10x15cm. Dat formaat is inderdaad netjes korrelvrij.
Als ik de vergrotingen in dat album bekijk, zie ik ook een behoorlijke korrel, kan natuurlijk niet meer achterhalen wat daar de exif van was.
Nu zijn we gewoon heel erg verwend en bekijken alle platen op behoorlijk formaat met onze neus er tegen aan, jah, dan zie je korrel.
Als je op het Analoog Foto Forum (.nl) kijkt, dan zie ik niet zoveel verschil als je deze - kleinbeeld - platen vergelijkt met andere in hetzelfde formaat weergegeven, dus ik denk niet dat het ergens aan mijn workflow zou kunnen liggen. Of aan het lichtdicht zijn van de camera. Of aan de leeftijd van het rolletje. Of aan de ontwikkelcentrale.
Denk dat we vandaag de dag gewoon tot onze tandjes verwend zijn! En, inderdaad, die digicams doen 't tegenwoordig dus best wel aardig.
Mannetje lijkt op mijOhhh, wat érg voor 'm, dat zal ik 'm maar niet laten lezen

Ennu, voor mij een dik compliment!