Dank Eric en Art ...
Ga ik wat doen met alle tips? Ik denk het wel, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik liever zelf op het (tennis)veld sta dan dat ik er foto's van maak. In eerste instantie ben ik het eens met Wim, ik herken zijn opmerking over die bevroren plaatjes die vaak wat star overkomen. Maar ik herken ook de opmerkingen over de "wapperende" voetjes die niets toevoegen, wat ik voor ogen had is zeker niet gelukt.
Laat ik het als volgt uitleggen. Ik heb een jaar geleden voor onze fotoclub ook een andere sportfotograaf weten te strikken, Hans van Tilburg. Net als Bastiaan Heus een zeer onderhoudende en gepassioneerde spreker, maar een volstrekt ander soort fotograaf. Hans doet sport (vnl. voetbal) voor De Telegraaf en is vanuit zijn journalistieke insteek altijd op zoek naar Het Moment. Natuurlijk is alles technisch dik in orde, maar het is een andere insteek dan die van Bastiaan die ook vaak op zoek is naar gewoon een hele mooie foto (Bastiaan doet niet toevallig ook veel portretten en shoots).
Ik ben meer van de school van Bastiaan dan van die van Hans (en kan aan geen van beide tippen natuurlijk - het zijn niet voor niks professionals, Hans publiceert dagelijks in de krant en Bastiaan heeft al eens de Zilveren Camera gewonnen). Wat ik probeerde was een sportfoto te maken die ook voor niet-sportliefhebbers toch interessant zou kunnen zijn. F4 is dat duidelijk niet, en F2 en F3 zijn een mislukte poging. F1 wordt als wel gelukt ervaren, en die foto is niet toevallig minder afhankelijk van de wedstrijd zelf - het is geen sportfoto in de gebruikelijke zin, hoewel de sport wel het onderwerp is.
Bij mogelijk volgende sportfoto's zal ik doorgaan op die weg, dat is nu eenmaal mijn natuurlijke voorkeur. Maar ik snap heel goed waar het fout gaat. Waar bij mijn foto's de schoen knelt is dat een echte sportfotograaf op zoek is naar een relevant wedstrijdmoment - je hebt dan je toestel ingesteld op een snelle sluitertijd (en ik vermoed continu scherpstelling) en balanceert verder met het licht in diafragma en ISO (een flitser wordt zelden gebruikt om de sporters niet lasting te vallen), maar je focus ligt op Het Moment. Dat is óók waar voor de actiefoto's van Bastiaan. Kwestie van oefenen dus, met al jullie tips in het achterhoofd