Het is 20 jul 2025 01:45

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Een print sealen
 Een print sealen
BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 15:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik wil wat gaan 'klooien'.
Momenteel druk ik mijn foto's af op een matte-papier. En dat bevalt op zich goed. Ik gebruik Fine Art van Ilford.
De textuur van het papier bevalt me uitstekend. Ik ben alleen niet zo happy met de topfinish, Dit is natuurlijk matte (joh, echt waar)
En ik wil iets anders.

Fotografie

Laat ik vooropstellen dat ik niet op zoek ben naar een gelikte glossy-afdruk. Dan kan ik net zo goed dat papier kopen. Het papier wat ik nu heb bevalt me prima en dat wil ik blijven gebruiken. Maar ik wil een coating erop. Een coating die me wat glans geeft en die doet denken aan vernislagen op schilderijen. De coating mag (of beter moet) gewoon handmatig opgebracht worden. Ik wil best nog wel eens een penseelstreek of een luchtbelletje terugzien.

Wat heb ik tot op heden zelf gedaan?
Ik ben naar de verfwinkel geweest. Heb daar mijn probleem voorgelegd en ik had interesse in vernis. Ik denk te simpel op dat moment. Gewoon vernis kopen en schilderen maar. De dame in de winkel vertelde me doodleuk dat vernis nat is en dat de kleurtjes dan mooi gaan uitlopen. Daar had ze natuurlijk een punt. Op haar aanraden dus ook een spuitbus vernis gekocht waarmee ik eerst een laagje moet leggen en die de print dan afdicht.

Thuisgekomen toch eerst vernis op een print gesmeerd. Kijken wat het doet. De eerste vier seconden ogen geweldig. De glans komt er schitterend op, kleuren komen tot leven, imperfectisch die erin zitten die ik zoek.
En dan zakt het in het papier. Het loopt er gewoon doorheen. De kleuren vloeien niet uit, maar aan de oppervlak is niets meer te zien. Aan de onderkant zie je het vernis tevoorschijn komen. Dit trekt na verloop van tijd wel weer terug in het papier. Na een tijdje lijkt het of er niets is gebeurd. Je merkt alleen dat het papier een beetje vochtig is geweest.

Fotografie

Dus braaf de spuitbus gepakt en in verschillende avonden verschillende lagen gelegd.
Gisterenmiddag, na vijf laagjes te hebben gelegd, weer gaan 'kwasten'. En onmiddelijk was al te zien dat het niet het gewenste resultaat zou hebben. Ook deze keer zakt de vloeibare vernis de foto in. De spuitvernis legt dus ook geen sealing op de print en houd het papier gewoon open. Zonde van de vernis die ik heb gekocht.

Op zoek dus naar andere dingen. En ik hoop niet dat dat een hele lange zoektocht gaat worden (vandaar ook dit bericht)
Vanmiddag naar de schilderswinkel in Den Bosch geweest; die konden niets voor me doen. Ze adviseerden me naar een fotozaak te gaan en daar te vragen naar een vernis (die waren helaas nog niet open in Den Bosch)
Vanmiddag ook nog even naar de drukkerij in het eigen dorp geweest; die konden ook niets voor me doen. Die gaven al aan dat het papier te grof van structuur is en adviseerden ander papier (en dat is nu net niet de bedoeling.

Via Facebook kwam iemand met overdrukvernis, dat krijgt waarschijnlijk nog wel een vervolg.
Ook wil ik nog gaan experimenteren met blanke lak die je over de kozijnen schildert, die is ook wat dikker en zakt er misschien niet in.

Maar is er hier misschien iemand die de kip met de gouden eieren heeft?

Laatst bijgewerkt door jeroentje op 08 dec 2014 17:07, in totaal 3 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Een print sealen
BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 15:51 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Bezwaar bewerken: Nee
Ik wou dat ik een kip met gouden eieren had. :rof

Ik heb helaas geen oplossing voor je Jeroen, ben al blij dat ik mooie foto's kan maken, vind ik zelf.

Mag ik vragen Jeroen waarom je niet gewoon het glossy papier gaat kopen en gebruiken.
Ik begrijp dat je mat papier gebruikt en dat fijn papier vindt maar wel het glimmende van glossy papier wilt. Het lijkt mij zo omslachtig om met kwast en dergelijke in de weer te gaan terwijl je het zo kan kopen.

Ben toch wel benieuwd of er nog oplossingen komen voor jou uitdaging.

Succes. :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een print sealen
BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 16:20 
Lid
Fotografie

Een afdruk op papier kan leuk zijn om iets fysiek te laten zien zonder stroom.
Of papier kan onderdeel van de beleving zijn. Het papier wat ik gebruik heeft een structuur. Glossy-papier is gewoon glad wit papier met een glossy toplaag. De vezel van het onderliggende papier is te fijn om nog waar te nemen, op mijn papier zie je dat wel. En dat heeft zijn charme.

Net nog een stukje met een blanke lag gedaan. Het zweemt wat gelig en de lak zelf verdwijnt weer snel in het papier :D

Een print sealen
BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 16:21 
Lid
Fotografie

Ik heb die kip hier niet in huis, maar ben uiteraard wel heel nieuwsgierig naar je voortgang.
De plaatjes die je in je artikel hebt geplaatst, zijn bij mij niet zichtbaar.

Een print sealen
BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 16:22 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Dank voor je antwoordt Jeroen en de plaatjes zijn bij mij ook niet zichtbaar.

Een print sealen
BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 16:36 
Lid
Fotografie

Misschien even met Martin Brinkhuis contact opnemen. Als ik zijn site lees, heeft hij er wel flink wat kennis op het gebied van vernis.

Een print sealen
BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 16:39 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Kijk eens in een hobbywinkel. De crea bea's gebruiken vaak chemagelijm om papier af te lakken en op hun creatieve uitspattingen te verwerken en vast te zetten. Misschien wil dit bij fotopapier ook. Het is maar een idee.

Een print sealen
BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 16:41 
Lid
Fotografie

Wellicht werkt het niet met fotopapier, maar wel met canvas...

Een print sealen
BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 17:10 
Lid
Fotografie

Wat het probleem met de plaatjes was; geen idee. Heb ze opnieuw ge-upload. Ze zijn puur decoratief hoor. Ze hoeven ook niet beoordeeld te worden op creativiteit :D

@ytje123
Ik zal zeker eens langs een hobbywinkel gaan. Moet alleen even zoeken naar een fatsoenlijke hier in de buurt.

@Henry.
Ik heb inmiddels contact met een schilder die uit gaat zoeken wat er eventueel gebruikt kan worden om het te verdikken. Want volgens mij is dat het probleem; het spul is allemaal te dun en sijpelt zo het papier in. Een hars zou waarschijnlijk nog wel kunnen, maar dat wordt denk ik redelijk intensief om te doen en wil ik graag nog even bewaren. Plus een hars is meteen ook 0,0 flexibel.

Canvas..... Ga je mond spoelen :P
Canvas is voor schilders niet voor fotografen. De canvas structuur is iets wat ik absoluut niet wil zien in mijn foto's. :D :D

Een print sealen
BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 17:18 
Lid
Fotografie

:S oke, oke.... ik ga al.... :proost

Laatst bijgewerkt door Henry op 08 dec 2014 22:25, in totaal 1 keer bewerkt.

Een print sealen
BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 17:46 
Lid
Fotografie

Jah, tsss, 't blijft een dorp, eej ;)

Was je bij Verschoore?

Een print sealen
BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 17:47 
Lid
Fotografie

Ook ik kan je niet helpen.
Interessant vind ik het wel.

Een print sealen
BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 18:08 
Lid
Fotografie

__Erik__ schreef:
Was je bij Verschoore?
Onder andere, maar die waren pas om 13:00 open en het was kwart over twaalf...

Een print sealen
BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 18:42 
Lid

Heb je er al eens aan gedacht om je in de verschillende papiersoorten te verdiepen.
Weet niet hoe het is met Ilfort papier vandaag de dag maar zo'n 20 jaar geleden deden wij het met een glansmachine. Bedoel wel een gewone foto en geen print.
Een glansmachine is gebogen metalen hoogglansplaat die verwarmd word waar je de foto's nat op legt en na een bepaalde tijd laat de foto los en er zit dan een glanslaag over de foto.
Had je verschillende papiersoorten kreeg je ook nog verschillend een glanslaag erover.

Zelf deed ik dit thuis met een spiegel, nat de afdruk erop en rustig laten drogen.
Je kreeg het niet zo mooi als met een glansmachine maar het kon ermee door.

Mag verder aannemen dat je de prints voor eigen gebruik hebt..
Maar als je er toch in wilt verdiepen bekijk deze site eens hier word uitvoerig over afdrukken gesproken met verschillende soorten papier. Dan bedoel ik verschillende merken papier.

http://www.druckerchannel.de/artikel.php?ID=34&t=dc_testdokumente

Een print sealen
BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 20:43 
Lid
Fotografie

Ander papier is niet echt een optie.
Naderhand op de foto iets doen is alleen mogelijk als de print droog is. Het papier is net een tampon en absorbeert best goed het inkt. De prints zijn relatief ook zo groot dat het voorste gedeelte echt wel aardig droog is als het achterste nog geprint wordt.
De inkt en het papier zijn daar ook op afgestemd; dat het zo snel mogelijk droog is.

Maar ik denk dat ik met die methode ook een vrij egale glanslaag krijg. De bedoeling is dat ie juist zichtbaar met de hand is opgebracht. Imperfecties als kwaststrijken

Je link ziet er interessant uit; helaas is mijn Duits zeer beperkt en wat ik aan afbeeldingen zie; testafbeeldingen heb ik wel. Mijn eigen foto's in kleiner formaat

Een print sealen
BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 21:24 
Lid
Fotografie

Wellicht kan het analoogfotoforum (.nl) je wel in de juiste richting helpen (weet niet meer of je daar ook lid bent), daar zitten nogal wat echte papier- en afdrukconnaisseurs.

Een print sealen
BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 23:02 
Lid
Fotografie

Jeroentje schilders gebruiken slotvernis na 6 maanden droging schilderij.

Misschien geldt dat ook voor papier.

Is het een idee om de vernis eens op een oudere foto te proberen.

Een print sealen
BerichtGeplaatst: 08 dec 2014 23:10 
Lid
Fotografie

@Erik
Een analoog fotoforum kan misschien uitkomst bieden, ben er echter van geen enkele lid. Ik houd het in mijn achterhoofd

@Frans
D'r zijn er ook die het pas na een jaar doen. Ligt aan de verf die ze gebruikt hebben. Oliever is eigenlijk pas na een jaar uitgehard en kan dan pas vernist worden.
Maar een verf-schilderij zit anders in elkaar. Het canvas wordt geprimerd en dan komt de verf erop. Alle kleur ligt bovenop het materiaal. Het poreuze canvas wordt met de primer dichtgemaakt

Mijn prints zijn niet op canvas of een ander medium wat relatief gesloten is. Het matte-papier zuigt de inkt naar binnen, en ook al het andere nat wat ik erop smeer.

maar heb inmiddels een tip gekregen over acryl-gels en zit nu wat filmpjes te kijken van mensen die het op foto's smeren

Een print sealen
BerichtGeplaatst: 09 dec 2014 15:51 
Lid
Fotografie

Straks weer verder experimenteren; heb vanmiddag een acryl-gel gekocht en wat ik er van de filmpjes op internet van zie, ziet het er veel belovend uit.

Een print sealen
BerichtGeplaatst: 09 dec 2014 16:42 
Lid
Fotografie

Ben benieuwd :)

Krijg je straks nog de uitdaging om het op de gevoelige plaat te krijgen, we willen het natuurlijk wel zien ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende