AJL schreef:
Technisch heel goed gedaan, beide foto's, zonder enige twijfel
Ook de kleurbalans is perfect, misschien een woordje uitleg hoe je dat doet, want u maakt foto's in jpg dacht ik

Iedereen, dank voor jullie reacties!
AJL, alle sportfoto's maak ik met de volgende instellingen
- inderdaad JPEG, want ik heb geen zin in een RAW naar JPEG werk omdat dit zonder Lightroom niet te doen is.
- de witbalans staat op automatisch. Voor mij voldoet dit aardig. In deze sporthal heb je last van 2 verschillende soorten lichtbronnen, wat een heel moeilijke lichtsituatie is. Ik heb wat geexperimenteerd met het vinden van de juiste kleurtemperatuur, maar die is niet geldig voor de gehele sporthal. Dus... het wordt per foto de zweem corrigeren. Soms automatisch, soms handmatig in photoshop.
- de iso-waarde zet ik op automatisch en begrens ik op iso 6400. Het liefst blijf ik met mijn iso-waarde beneden de iso2500 want daarboven vind ik de kwaliteit snel achteruit gaan.
- ik stel een maximale sluitertijd in. Afhankelijk van de situatie (Dames - Heren) en de leeftijd (Senioren - Junioren), varieer ik die van 1/1000sec tot 1/320sec. In de zaal stel ik maximaal 1/800sec in omdat anders de iso-waarde te vaak boven de iso2500 komt.
- het scherpstellen doe ik met een 9-punts scherpstelling, met een "gemiddelde" beeldtracking
- autofocus op continue
- ik stel centrum gerichte lichtmeting in (spotmeting geeft te vaak een overbelichte foto, een lichtmeting waarin het hele beeld wordt meegenomen in de berekening levert me soms een te donkere foto op)
- aantal beelden op "zo veel als mogelijk" per seconde, waarbij het eerste beeld al wordt geschoten voordat de camera al heeft scherpgesteld. Het resultaat is dat het eerste beeld niet altijd scherp is (ik anticipeer veel, dus soms zijn de eerste beelden scherp).
Tot slot: veel foto's maken, want situaties komen niet terug. Dit leidt bij thuiskomst tot selecteren in de berg geschoten foto's....