Henry schreef:
Niks mis met die lens! Elke lens heeft zijn "inwerkperiode", zo blijkt ook hier.
Mooi portret, lekker scherp. Zelfs zo scherp dat je de haartjes eenvoudig kunt tellen

En even een klein beetje offtopic:
Ik vond een
kickstarter voor de nieuwe Petzval lens die uiteindelijk succesvol werd gefinancierd. In dit filmpje wordt een en ander over de Petzval ook netjes uitgelegd.
De Lomography Petzval lens is zelfs even direct te koop geweest in de Lomo winkels, ze hadden er kennelijk wat te veel gemaakt.
Probleem bij die Lomo-Petzval vind ik (da's heel persoonlijk) dat het swirl-effect in de onscherpe delen buiten het centrum van het beeld veel te sterk optreedt. Voor mijzelf heb ik uitgemaakt dat het niet dat effect is dat mij zo aanspreekt, maar de prachtige onscherpte van de lens. Tot op heden vond ik daarbij nooit de scherpte, totdat ik deze week de combinatie op statief zette.
Bij déze portretlens treedt het swirl-effect natuurlijk ook op, maar omdat de lens zo ongeveer 18x24cm uitdekt, voor de destijds gangbare maat in een platencamera, valt het effect dus ruimschoots buiten het beeldvlak van full-frame 24x36mm.....
Sinds gisteren heb ik ook een set diafragmastops in bezit, en ik heb al enkele portretten gemaakt waarbij iets meer scherptediepte mooier is dan de opname bij open lens.
Bedankt voor de reacties! Henk