Ook had je hier last van tegenlicht, waardoor de Eend vrij donker is.
Je hebt wel een mooi laag standpunt ingenomen.
Het lijkt moeilijker dan het is......een zo laag mogelijke ISO is het best, maar dan kan niet altijd omdat de sluitertijd dan te traag wordt en er bewegingsonscherpte optreedt.
Met een 500mm. moet je als je uit de hand fotografeert ongeveer uitgaan van een minimale sluitertijd van 1/500, dit ligt er natuurlijk ook aan hoe vast de hand van de fotograaf is.
Ook geldt die sluitertijd voor stilstaande objecten en hoe sneller een object beweegt hoe sneller de sluitertijd moet zijn om het te bevriezen.
Sluitertijden van boven de 1/2000 heb je bijna nooit nodig, of het object moet wel heel erg snel bewegen.
In het geval van deze Eend was een sluitertijd van 1/800 ruim voldoende geweest en dat betekent dus dat je de ISO ook door 8 kunt delen, oftewel ISO-250 had genoeg geweest hier.
De sluitertijd verdubbelt namelijk als je de ISO verdubbelt, dus heb je een sluitertijd van 1/100 bij ISO-100 dan zou je 1/400 hebben bij ISO-400, mits de lichtomstandigheden hetzelfde blijven.
Ook je diafragma is van invloed op je sluitertijd....hoe groter het diafragma[lager getal], des te sneller je sluitertijd.
Maar ook hier geldt weer dat bijna alle lenzen niet op hun best presteren op het grootste diafragma, dus beter is het dan om het diafragma iets te knijpen.
Ik heb bijvoorbeeld een lens die kan tot diafragma f/5.6, maar ik fotografeer bijna altijd met diafragma f/7.1, omdat de foto's dan gewoon wat scherper zijn.
Alleen in 'noodgevallen' zoals een gebrek aan licht dan zet ik het diafragma weleens helemaal open en ga ik ook vrij hoog met de ISO-waarde.