amateur123 schreef:
Nou het lijkt me niet dat ik dat kan zien welke full frame waren en welke niet. Dat is nou precies mijn punt. Met Goedkopere cameras kan je gewoon echt heel professioneel fotograferen. Er was hier iemand die meteen al met een Canon 5D advies aankwam. Dat is nou echt helemaal nergens voor nodig en sowieso kan ik dat niet betalen momenteel.
Als je even een paar posts omhoog scrolt, dan kun je zien dat ik dat van die Canon 5D mark III heb geroepen.
Maar, als je goed kunt fotograferen, kun je zelfs met de goedkoopste camera een schitterende foto maken. Het gaat altijd nog om de eerste 30cm
achter de camera. Als die niet goed zijn, dan helpt een dure camera je ook niet.
amateur123 schreef:
Mijn achtergrond:
Ik heb vroeger een Nikon D7000 gehad met een aantal lensen. Ik vond het een mooie camera voor fotos maar voor filmen vond ik het niet fijn (zal ongetwijfeld aan mijn onkunde hebben gelegen).
Nu zit ik te denken of ik weer een DSLR moet kopen of een systeem camera.
Ik vind de Sony A5100 en de A6000 bijvoorbeeld mooi en de foetsie x-a2 en x-e2 ook, en dan heb ik mijn oordeel vooral gebaseerd op de kwaliteit van de foto's die ik dan op flickr.com heb gezien en de fotos spreken me dan meer aan dan bij Nikon of Canon (en ik ben wel echt fan van nikon). Er is gewoon iets met de look van die sony fotos wat me meer aanspreekt, iets wat verder gaat dan de isostand of sluitertijden.
Als je net als ik van mening bent dat je ook met goedkope camera's een foto kunt maken, waar is je voorkeur voor een Sony A5100 of A6000 dan op gebaseerd of (zoals jij ze noemt) de foetsie x-a2 en x-2e2? De kwaliteit van de foto's wordt met name bepaald door de eerste 30cm achter de camera...
amateur123 schreef:
Wat zijn mij minimale eisen aan de camera
- De camera moet mooie filmpjes kunnen maken zonder hinderlijke bijgeluiden van de autofocus.
- De camera moet goed autofocussen met filmen want als ik mezelf film voor youtube filmpjes als ik sta te koken ofzo gaat met de hand focussen een beetje lastig.
- Er moet een viewfinder op zitten of in elk geval een liveview die ik goed kan zien in zonnige omstandigheden.
- Er moet een hotshoe op zitten of in elk geval een mogelijkheid om externe flitsers te gebruiken en enige vorm van aansturen van (studio)flitsers moet mogelijk zijn (voor mijn part via ingebouwde wifi of kabel aansluiting, of een zender of wat dan ook).
- Ik moet RAW fotos kunnen maken.
- Camera moet ondersteund worden door DXO Optics pro software, deze software geeft gewoon niet normaal goede foto resultaten in de automatische raw verwerkings stand. Met lightroom vind ik het meestal toch minder mooi. Dus ik gebruik liever dxo. Ik begrijp dus sowieso niet waarom iedereen lightroom gebruikt omdat dxo het 10 keer beter kan.
- Er moet een APS-C formaat sensor inzitten, full frame kan ik niet betalen.
- Het budget is 900 euro voor body en lens (mag ook tweede hands of demo model zijn)
- wieltjes of knoppen voor aperture aan te passen moeten op de body zitten, ik wil niet eerst allerlei menus door zoals bij compact cameras om van F4 naar f8 te gaan
- Het mag of DSLR zijn of Systeem camera.
Als je twijfelt aan je eigen filmkwaliteiten, dan gaat een andere camera je ook niet helpen... Misschien is een cursus filmen dan wel een betere oplossing om iets aan je onkunde te doen.
Je eis om een viewfinder of live view is volgens mij eentje die altijd ingevuld gaat worden, want volgens mij heeft elke camera wel een viewfinder of Live view.
Als DxO zoals je zegt inderdaad 10 keer beter is dan Lightroom (of Adobe producten), dan snap ik ook niet waarom zoveel beroepsfotografen dan geen gebruik maken van DxO. Kan wellicht ook iets met onkunde te maken hebben.
Mijn advies voor een 5D was gebaseerd op de eerste regels en het feit dat je je professioneel (als freelancer) met fotografie en filmen bezig wilt gaan houden. Van mij hoef je niks met mijn advies te doen.
amateur123 schreef:
Nou voor productfoto's of portretten heb je echt niet hele dure spullen nodig hoor. Misschien dat de (studio)flitser nog belangrijker is dan de camera denk ik zelf eerlijk gezegt. Een foto staat of valt met de sfeer en belichting echt niet hoe groot je sensor is. Er zijn genoeg pro's die met APS-C cameras werken, durf te wedden dat als je een paar studio fotos ziet dat je echt het verschil niet ziet of het een full-frame camera was of een aps-c.
Je doet hier een flink aantal uitspraken zonder deze te bewijzen.
- Je hebt helemaal geen dure spullen nodig om mooie foto's te maken. De 30cm achter de camera zijn het belangrijkst...
- Als je van mening bent dat een studioflitser belangrijker is dan de camera, dan zou ik me zeker voor portretfotografie en productfotografie concentreren op de aanschaf van een goede studioflitsset en niet op een andere camera.
- Het maakt inderdaad niet uit waarmee je een goede foto maakt: Full Frame, APS-C of Compact. Een goede foto is gewoon een goede foto. Ik heb de laatste jaren meer mensen de overstap zien maken van APS-C naar Full Frame, dan andersom.