Het is 19 mei 2025 01:35

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Ik zoek een nieuwe camera, DSLR of systeem camera??
 Ik zoek een nieuwe camera, DSLR of systeem camera??
BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 18:59 
Lid
Offline op het foto forum

Hi,

Ik ben nieuw op het forum maar uiteraard heb ik me eerst netje voorgesteld in het daarvoor bestemde forum topic. Nu wil het geval dat ik een nieuwe camera zoek en daarom heb ik me hier ingeschreven. Maar ik ga zeker ook alle andere topics doorlezen en waar mogelijk anderen helpen.

Mijn achtergrond:
Ik heb vroeger een Nikon D7000 gehad met een aantal lensen. Ik vond het een mooie camera voor fotos maar voor filmen vond ik het niet fijn (zal ongetwijfeld aan mijn onkunde hebben gelegen).

Nu zit ik te denken of ik weer een DSLR moet kopen of een systeem camera.
Ik vind de Sony A5100 en de A6000 bijvoorbeeld mooi en de foetsie x-a2 en x-e2 ook, en dan heb ik mijn oordeel vooral gebaseerd op de kwaliteit van de foto's die ik dan op flickr.com heb gezien en de fotos spreken me dan meer aan dan bij Nikon of Canon (en ik ben wel echt fan van nikon). Er is gewoon iets met de look van die sony fotos wat me meer aanspreekt, iets wat verder gaat dan de isostand of sluitertijden.

Maar ik zeg eerlijke alle opties en alle merken staan nog open. Ik weet het gewoon echt nog niet.
Er is zoveel keus.

Wat wil ik met mijn nieuwe camera:
youtube filmpjes maken, portret- en productfotos (als freelancer wil ik dat proberen), verder gewoon hobby dingen zoals natuurfotos

Wat zijn mij minimale eisen aan de camera
- De camera moet mooie filmpjes kunnen maken zonder hinderlijke bijgeluiden van de autofocus.
- De camera moet goed autofocussen met filmen want als ik mezelf film voor youtube filmpjes als ik sta te koken ofzo gaat met de hand focussen een beetje lastig.
- Er moet een viewfinder op zitten of in elk geval een liveview die ik goed kan zien in zonnige omstandigheden.
- Er moet een hotshoe op zitten of in elk geval een mogelijkheid om externe flitsers te gebruiken en enige vorm van aansturen van (studio)flitsers moet mogelijk zijn (voor mijn part via ingebouwde wifi of kabel aansluiting, of een zender of wat dan ook).
- Ik moet RAW fotos kunnen maken.
- Camera moet ondersteund worden door DXO Optics pro software, deze software geeft gewoon niet normaal goede foto resultaten in de automatische raw verwerkings stand. Met lightroom vind ik het meestal toch minder mooi. Dus ik gebruik liever dxo. Ik begrijp dus sowieso niet waarom iedereen lightroom gebruikt omdat dxo het 10 keer beter kan.
- Er moet een APS-C formaat sensor inzitten, full frame kan ik niet betalen.
- Het budget is 900 euro voor body en lens (mag ook tweede hands of demo model zijn)
- wieltjes of knoppen voor aperture aan te passen moeten op de body zitten, ik wil niet eerst allerlei menus door zoals bij compact cameras om van F4 naar f8 te gaan
- Het mag of DSLR zijn of Systeem camera.

Oke dat was een lang verhaal, maar hopelijk wel duidelijk wat ik zoek en wat de eisen zijn. Graag hoor ik jullie reacties.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 19:09 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voordat ik aan de laatste regels toe was, zou mijn advies geweest zijn een Canon 5D mark III, een Nikon D810 of het Sony equivalent. Echter, omdat je aangeeft geen full frame te willen hebben, zou ik gaan voor de duurste cropcamera. Niet omdat duur per definitie goed betekent, maar omdat je zegt als freelancer ermee aan de slag te willen gaan. Goedkoop is duurkoop, zeker in jouw geval. Je kunt als freelancer het nodige van de belastingen en winst aftrekken.

Hier vind je trouwens een stukje van Photofacts over het filmen met je fotocamera en de camerakeuze.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 19:37 
Lid

Nou voor productfoto's of portretten heb je echt niet hele dure spullen nodig hoor. Misschien dat de (studio)flitser nog belangrijker is dan de camera denk ik zelf eerlijk gezegt. Een foto staat of valt met de sfeer en belichting echt niet hoe groot je sensor is. Er zijn genoeg pro's die met APS-C cameras werken, durf te wedden dat als je een paar studio fotos ziet dat je echt het verschil niet ziet of het een full-frame camera was of een aps-c.

BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 19:49 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Sony A5100 en Fuji xA2 valt ook af van je lijstje wegens ontbreken zoeker?

En een m43 (panasonic / olympus) systeemcamera?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 20:08 
Lid

Nou ik zou best ook met liveview willen werken. Alleen vind maar eens een liveview die leesbaar is als de zon vol op je LCD scherm staat. Snap je het probleem? LCD scherm onleesbaar = camera onbruikbaar.

Micro 4:3 zou eventueel ook nog een optie kunnen zijn, dat is niet heel veel kleiner dan APS-C, de dure Olympussen schijnen wel goed te zijn, ik weet niet hoe het zit met de goedkopere versies. Ik ga me er eens in verdiepen.

BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 20:32 
Lid

Heb een olympus omd e-m1
De em-10 is de instap.

Zie jij aan m'n foto's die hier op het forum staan (zonder naar exif te kijken) welke met fullfram/crop/m43 gemaakt zijn.

https://youtu.be/PHYidejT3KY

BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 20:45 
Lid

Nou het lijkt me niet dat ik dat kan zien welke full frame waren en welke niet. Dat is nou precies mijn punt. Met Goedkopere cameras kan je gewoon echt heel professioneel fotograferen. Er was hier iemand die meteen al met een Canon 5D advies aankwam. Dat is nou echt helemaal nergens voor nodig en sowieso kan ik dat niet betalen momenteel.

BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 20:49 
Lid

Had Nikon fullframe spullen. Maar merkte dat ik in de loop van het jaar dat die nog weinig uit de tas kwam, maar wel m'n olympus, ook voor betaalde opdrachten.
Intussen bijna al m'n nikon spullen verkocht.

BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 21:08 
Lid

Bij een van je foto's dacht ik he dat ziet er minder fraai uit dan al die anderen dat zal vast wel een mindere camera zijn, bleek dus in de exif dat het met de Nikon D700 was gemaakt. lol

Ik heb zelf de Nikon D7000 gehad. Ik heb echt geen seconde het gevoel gehad dat ik perse full frame nodig had. Ja als je gaat miereneuken dan valt er altijd wel wat te bedenken en als je in een test camera's naast elkaar legt kan je altijd wel wat zien als je de parameters weet. Maar als je onbevangen 10 verschillende foto's te zien krijgt is er echt niemand die ziet van welke camera ze komen.

Ik wil gewoon een 2e hands dslr of systeem camera. Met dslr zijn meer lensen beschikbaar (ook tweede hands) met systeem cameras heb je een wat betere overall look en meer een "wow"-gevoel van de foto's (kijk naar foto's van Sony en Foetsie bijvoorbeeld).

Ik weet het dus nog niet. een viewfinder lijkt me sowieso wel prettig om te hebben, dus dan valt er al een hoop af qua systeem cameras.

BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 21:23 
Lid
Fotografie

amateur123 schreef:
Nou het lijkt me niet dat ik dat kan zien welke full frame waren en welke niet. Dat is nou precies mijn punt. Met Goedkopere cameras kan je gewoon echt heel professioneel fotograferen. Er was hier iemand die meteen al met een Canon 5D advies aankwam. Dat is nou echt helemaal nergens voor nodig en sowieso kan ik dat niet betalen momenteel.

Als je even een paar posts omhoog scrolt, dan kun je zien dat ik dat van die Canon 5D mark III heb geroepen.
Maar, als je goed kunt fotograferen, kun je zelfs met de goedkoopste camera een schitterende foto maken. Het gaat altijd nog om de eerste 30cm achter de camera. Als die niet goed zijn, dan helpt een dure camera je ook niet.

amateur123 schreef:
Mijn achtergrond:
Ik heb vroeger een Nikon D7000 gehad met een aantal lensen. Ik vond het een mooie camera voor fotos maar voor filmen vond ik het niet fijn (zal ongetwijfeld aan mijn onkunde hebben gelegen).

Nu zit ik te denken of ik weer een DSLR moet kopen of een systeem camera.
Ik vind de Sony A5100 en de A6000 bijvoorbeeld mooi en de foetsie x-a2 en x-e2 ook, en dan heb ik mijn oordeel vooral gebaseerd op de kwaliteit van de foto's die ik dan op flickr.com heb gezien en de fotos spreken me dan meer aan dan bij Nikon of Canon (en ik ben wel echt fan van nikon). Er is gewoon iets met de look van die sony fotos wat me meer aanspreekt, iets wat verder gaat dan de isostand of sluitertijden.

Als je net als ik van mening bent dat je ook met goedkope camera's een foto kunt maken, waar is je voorkeur voor een Sony A5100 of A6000 dan op gebaseerd of (zoals jij ze noemt) de foetsie x-a2 en x-2e2? De kwaliteit van de foto's wordt met name bepaald door de eerste 30cm achter de camera...

amateur123 schreef:
Wat zijn mij minimale eisen aan de camera
- De camera moet mooie filmpjes kunnen maken zonder hinderlijke bijgeluiden van de autofocus.
- De camera moet goed autofocussen met filmen want als ik mezelf film voor youtube filmpjes als ik sta te koken ofzo gaat met de hand focussen een beetje lastig.
- Er moet een viewfinder op zitten of in elk geval een liveview die ik goed kan zien in zonnige omstandigheden.
- Er moet een hotshoe op zitten of in elk geval een mogelijkheid om externe flitsers te gebruiken en enige vorm van aansturen van (studio)flitsers moet mogelijk zijn (voor mijn part via ingebouwde wifi of kabel aansluiting, of een zender of wat dan ook).
- Ik moet RAW fotos kunnen maken.
- Camera moet ondersteund worden door DXO Optics pro software, deze software geeft gewoon niet normaal goede foto resultaten in de automatische raw verwerkings stand. Met lightroom vind ik het meestal toch minder mooi. Dus ik gebruik liever dxo. Ik begrijp dus sowieso niet waarom iedereen lightroom gebruikt omdat dxo het 10 keer beter kan.
- Er moet een APS-C formaat sensor inzitten, full frame kan ik niet betalen.
- Het budget is 900 euro voor body en lens (mag ook tweede hands of demo model zijn)
- wieltjes of knoppen voor aperture aan te passen moeten op de body zitten, ik wil niet eerst allerlei menus door zoals bij compact cameras om van F4 naar f8 te gaan
- Het mag of DSLR zijn of Systeem camera.

Als je twijfelt aan je eigen filmkwaliteiten, dan gaat een andere camera je ook niet helpen... Misschien is een cursus filmen dan wel een betere oplossing om iets aan je onkunde te doen.
Je eis om een viewfinder of live view is volgens mij eentje die altijd ingevuld gaat worden, want volgens mij heeft elke camera wel een viewfinder of Live view.
Als DxO zoals je zegt inderdaad 10 keer beter is dan Lightroom (of Adobe producten), dan snap ik ook niet waarom zoveel beroepsfotografen dan geen gebruik maken van DxO. Kan wellicht ook iets met onkunde te maken hebben.

Mijn advies voor een 5D was gebaseerd op de eerste regels en het feit dat je je professioneel (als freelancer) met fotografie en filmen bezig wilt gaan houden. Van mij hoef je niks met mijn advies te doen.

amateur123 schreef:
Nou voor productfoto's of portretten heb je echt niet hele dure spullen nodig hoor. Misschien dat de (studio)flitser nog belangrijker is dan de camera denk ik zelf eerlijk gezegt. Een foto staat of valt met de sfeer en belichting echt niet hoe groot je sensor is. Er zijn genoeg pro's die met APS-C cameras werken, durf te wedden dat als je een paar studio fotos ziet dat je echt het verschil niet ziet of het een full-frame camera was of een aps-c.
Je doet hier een flink aantal uitspraken zonder deze te bewijzen.
- Je hebt helemaal geen dure spullen nodig om mooie foto's te maken. De 30cm achter de camera zijn het belangrijkst...
- Als je van mening bent dat een studioflitser belangrijker is dan de camera, dan zou ik me zeker voor portretfotografie en productfotografie concentreren op de aanschaf van een goede studioflitsset en niet op een andere camera.
- Het maakt inderdaad niet uit waarmee je een goede foto maakt: Full Frame, APS-C of Compact. Een goede foto is gewoon een goede foto. Ik heb de laatste jaren meer mensen de overstap zien maken van APS-C naar Full Frame, dan andersom.

:)

BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 21:38 
Lid
Fotografie

tja

30cm achter de camera is idd erg belangrijk.
30cm voor de camera ook lijkt me.

heel veel eisen aan een camera maar de lens ??

je zegt dat je 900 euro hebt voor de hele combinatie.
ik denk dat toch een bijzonder groot deel van je budget wordt op gesnoept door de lens
en deze is op zijn zachts gezegd toch ook erg bepalend voor het resultaat.

DxO had ik nog niet van gehoord. die ga ik eens onder de loep nemen :zoek

BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 22:08 
Lid

Ik heb momenteel helemaal geen camera. daarom zoek ik wat nieuws. Cursus voor filmen heeft weinig zin als je geen camera hebt, advies voor full frame heeft ook geen zin als het budget er niet is. Ik zeg ook niet dat full frame niet beter is ik zeg enkel dat het niet nodig is.

En dan nog over de kwaliteit van de fotos. Ja natuurlijk bepaald de fotograaf de foto. Maar ik ben zelf van mening dat de sensor van de camera en wel of geen spiegel in de camera ook een bepaalde bijdrage leverd aan het gevoel of de look van de foto.

Als je 200 nikon d7000 foto's bekijkt op flickr.com en 200 Sony A6000 foto's dan zie je toch dat er een bepaalde look over de foto's heen hangt bij elk merk wat als en rode draad door die fotos hangt wat je aanspreekt of wat niet en dat is ook niet gelijk te trekken met photoshop blijkbaar. Dus elk merk drukt toch op een bepaalde manier zijn onzichtbare stempel op het resultaat. En uiteindelijk telt het eind resultaat en niet de specificaties in de folder. Dus zelfs al meet je de cameras met de beste belichtings meters van de wereld en stel je alles zo accuraat mogelijk in en je gebruikt exact dezelfde lens dan nog krijg je twee fotos die op elkaar lijken maar een van de twee heeft je voorkeur het is nooit zo dat je ze allebei even mooi vind. Dus hoe dat komt weet ik verder ook niet maar ik ga gewoon voor hetgeen wat mij het meest aanspreekt.

Dus ja de fotograaf bepaald de foto maar stiekem toch niet. Post anders even dezelfde foto gemaakt met 3 verschillende cameras maar die er wel exact hetzelfde uitzien, gaat je never nooit niet lukken.

BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 22:16 
Lid
Fotografie

Dan ga je toch gewoon voor die "onzichtbare" look.

Volgens mij heb je helemaal geen advies nodig.

BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 22:30 
Lid

Maurice78 schreef:
tja

30cm achter de camera is idd erg belangrijk.
30cm voor de camera ook lijkt me.

heel veel eisen aan een camera maar de lens ??

je zegt dat je 900 euro hebt voor de hele combinatie.
ik denk dat toch een bijzonder groot deel van je budget wordt op gesnoept door de lens
en deze is op zijn zachts gezegd toch ook erg bepalend voor het resultaat.

DxO had ik nog niet van gehoord. die ga ik eens onder de loep nemen :zoek

Ja de lens is ook belangrijk maar ik had al gezegd dat het ook tweede hands mag zijn. Ik denk dat bijna iedereen DXO kent van DXO marks. Die komen dan weer met cijfers als de Nikon D810
is de beste camera van de wereld want de DXO mark score is 94% en de canon maar 91% of zo iets dergelijks

Wat veel mensen niet weten is dat DXO ook RAW editing software heeft, het heet DXO Optics pro. Ze hebben er een hele lens database en camera database aan hangen dus ze weten daarom precies te berekenen hoe wit balans, contrast en an alles en nog wat te corrigeren en houden dan rekening met de combinatie lens/camera. Ik heb geen idee wat voor Black Magic eracher schuilt maar de automatische stand van dxo krijgt het in 1 minuut beter voor elkaar dan dat jij het kan als je een uur in lightroom zit te klooien.

Ze hebben ook een van de beste noise reductions die er bestaat, dus sowieso voor je hoge iso foto's is het intressant. Uiteraard kan je ook manual mode proberen. Er zitten ook populaire uitbreidingen bij zoals filmpack etc...

Zoek anders maar gewoon op youtube over dxo optics pro.. Zie je veel seminarsen uitleg en voorbeelden.

Maar als jij lightroom prettig vind is ook niets mis mee, ik zeg alleen dat dxo beter is (en capture one ook).

BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 22:32 
Lid
Fotografie

geen voorkeur sta altijd open voor nieuwe zaken.

ga deze software dan ook eens goed bekijken..

grt
maurice

BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 22:53 
Lid

Ze hebben gewoon volledig functionele 30 dagen trial. Kijk zeker ook op youtube naar filmpjes over dxo optics pro.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2015 11:33 
Lid

DXO is goed....is zelfs te gebruiken als soort plugin voor lightroom.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2015 12:27 
Lid

DXO is goed, maar het is echt gemaakt voor de standaard verbeteringen zoals witbalans, exposure correctie, scherpte, ruisonderdrukking, lenscorrectie, contast aanpassen en nog wat van dat soort dingen. Uiteraard kan je ook omzetten naar zwart wit of andere effecten, gewoon alle tekortkomingen van camera of lens kan worden gecorrigeerd, ook moire en dat soort zaken. plus nog wat extra dingen.

Als het je favoriete hobby is om mensen in plastic poppen te veranderen met photoshop dan moet je niet bij DXO zijn volgens mij.

Maar tegenwoordig kan je ook laten exporteren naar lightroom geloof ik vanuit dxo, of van lightroom naar dxo ik weet niet helemaal precies.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2015 12:34 
Lid

@Paly,

Weet jij wat het verschil is tussen Olympus PEN camera's en Olympus OM-D cameras?

BerichtGeplaatst: 13 mei 2015 12:47 
Lid
Fotografie

Je uitspraken over kwaliteit en kwaliteitsverschillen op alle mogelijk gebied lijken me vooral je persoonlijke bevindingen. Toch?

Dan Margulis heeft veel onderzoek gedaan naar voorkeuren van mensen voor kleur- en contrastbeleving. Daar zitten nogal wat cultureel bepaalde factoren in.
Maar ook binnen een bepaalde culturele groep zijn de voorkeuren zeker niet gelijk.
Verder laat hij ook mooi zien hoe het streven naar het vastleggen met een camera van de werkelijkheid gelijk het menselijk oog en visueel systeem een onmogelijke opgave is.

De drie boeken op deze site zijn zeer de moeite waard.

Voor rond de duizend euro vindt je op marktplaats een keur aan aanbiedingen van body's inclusief een mooi objectief.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende