Het is 14 mei 2025 08:41

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Mijn 1ste keer...
 Mijn 1ste keer...
BerichtGeplaatst: 11 mei 2015 03:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Beide foto's zijn gemaakt tijdens de handbal match Nederland Turkije in de topsporthal van Almere. Ook gelijk een idee hoe lid Isoo11 eruit ziet ;)

Deze soort fotografie viel mij erg tegen... Lastig zeg :wacko

Fotografie

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Mijn 1ste keer...
BerichtGeplaatst: 11 mei 2015 04:30 
Lid
Fotografie

Topsporthal in Almere, die mooie hal :D
Ik zag al heel veel auto's op de parkeerplaats staan en vroeg me al af wat er te beleven viel.

Mooie actiefoto's!
De kleuren van de eerste tonen ietsje gelig. De ruis bij ISO1000 valt reuze mee. Ik kan het in ieder geval niet ontdekken.
Doordat je met f/2.8 deze foto's hebt gemaakt is de scherptediepte beperkt. Het gezicht van de speler valt in ieder geval goed binnen de scherptediepte.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn 1ste keer...
BerichtGeplaatst: 11 mei 2015 12:27 
Lid
Fotografie

Mooi e fotos,

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Mijn 1ste keer...
BerichtGeplaatst: 11 mei 2015 14:12 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Voor de 1e keer helemaal niet gek toch! Opname 1 is inderdaad een beetje gelig. Mss kun je dit nog corrigeren.
De momenten die je laat zien vind ik wel goed gekozen. In opname 2 wellicht wat veel rug, anderzijds de "werper" tornt er wel boven uit.

Gewoon lekker doorgaan en veel experimenteren met lenzen, iso waarden en spelmomenten..Het is een uitdaging die ik ook graag aan ga. Leuk :up

Mijn 1ste keer...
BerichtGeplaatst: 11 mei 2015 15:50 
Moderator
Fotografie

Heb natuurlijk alleen maar verstand van voetbal maar in een 1 heb je denk een mooi moment te pakken.
Zou mooier zijn als je iets meer zou hebben zodat de handen van die witte speler er ook op staan.

Foto 2 vind ik wat rommelig overkomen en staat ook scheef.

Zoals Art zegt, gewoon blijven oefenen en platen schieten, je wordt er steeds handiger in.
Succes. :up

Mijn 1ste keer...
BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 14:00 
Lid
Fotografie

Dank jullie :) Vaker oefenen ga ik zeker doen en dat moet goed komen in Almere :) Zeer behoorlijke verlichting voor een sporthal :)

Henry schreef:
Topsporthal in Almere, die mooie hal :D
Ik zag al heel veel auto's op de parkeerplaats staan en vroeg me al af wat er te beleven viel.
.

Moet je wel goed in de gaten houden he :) Bij het handbal zijn er mogelijkheden, want je mag blijkbaar langs het veld lopen :) Ik durfde deze keer niet zomaar langs het veld te lopen (daardoor een vrij hoog standpunt). Maar volgens mijn broertje (nummer 11) zou dat geen probleem zijn.

Henry schreef:
De kleuren van de eerste tonen ietsje gelig. .

ArtenCo schreef:
Voor de 1e keer helemaal niet gek toch! Opname 1 is inderdaad een beetje gelig. Mss kun je dit nog corrigeren.

Ik had die al dusdanig veel teruggezet en dacht dat het nu klopte :) Blijkbaar teveel lopen vergelijken, waardoor ik het niet meer zag :) Ik zal het nog eens proberen :)

Fotosmurf schreef:
Heb natuurlijk alleen maar verstand van voetbal maar in een 1 heb je denk een mooi moment te pakken.
Zou mooier zijn als je iets meer zou hebben zodat de handen van die witte speler er ook op staan.

Ik heb die met handen, maar die staat dusdanig scheef, dat ik deze wel zo moest croppen ;) Maar ik ben het met je eens ;)

Mijn 1ste keer...
BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 14:30 
Lid
Fotografie

Meksjoef schreef:
Moet je wel goed in de gaten houden he :) ...

Ik woon er ongeveer 1km vandaan en kom er wel eens langs als ik op mijn fiets een rondje rijd. :D

Ik heb even op het internet nog even gezocht naar sportfoto's van handbal en mijn conclusie is dat veel foto's worden genomen vanaf de positie waar jij ook hebt gestaan. Jij hebt echter de foto's gemaakt met een brandpuntsafstand van rond de 100mm, maar je zou ook nog meer kunnen inzoomen. Hierdoor komen minder spelers in de foto, maar krijg je wel meer focus.

Mogelijk zijn er nog andere posities van waaruit je mooie foto's kunt schieten, maar als ik het handbal-spelletje probeer te visualiseren, dan gebeurt het eigenlijk allemaal rond de cirkel. Het middenveld wordt zo snel als mogelijk overgeslagen, dus hier zul je denk ik weinig mooie actiefoto's kunnen schieten. Handbal is toch het vinden van een gaatje en het betere "trek- & duwwerk" rond de cirkel, uiteindelijk gevolgd door een spectaculaire doelpoging.

Sportfotografie is voor 80% anticiperen op wat er kan gaan gebeuren. Het materiaal heb je (DSLR + lichtgevoelige telelens), dus daar kan het niet aan liggen. Als ze in de Almeerse Topsporthal ook alle lichten ontsteken, heb je meer dan genoeg licht om geslaagde sportfoto's te maken.

Laatst bijgewerkt door Henry op 12 mei 2015 14:45, in totaal 2 keer bewerkt.

Mijn 1ste keer...
BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 14:37 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Ik heb even op het internet nog even gezocht naar sportfoto's van handbal en mijn conclusie is dat veel foto's worden genomen vanaf de positie waar jij ook hebt gestaan.

In Almere tijdens een handbal match, mag je schijnbaar ook achter de goal staan. Beetje hurken en je krijgt een beter standpunt en minder mensen in beeld.
Ik zelf stond/zat op de trappen ten hoogte van de 1ste rij stoelen...Je bent er bekend en weet dus dat dit een redelijk hoog standpunt is :(
Dit omdat ik het niet wist en ook niet zomaar gaan lopen rondbanjeren zonder toestemming ;) Maarja dat weet ik dan voor de volgende keer ;)

Henry schreef:
Jij hebt echter de foto's gemaakt met een brandpuntsafstand van rond de 100mm, maar je zou ook nog meer kunnen inzoomen. Hierdoor komen minder spelers in de foto, maar krijg je wel meer focus..

Het beetje het punt is, dat ze het beeld dan uitspringen :P Althans daar had ik last van hehe
Ik dacht bij mijzelf.... eraf snijden kan altijd nog, erbij plakken word lastiger :)

Mijn 1ste keer...
BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 14:46 
Lid
Fotografie

Ik heb net wat sportfoto's van Edwin Verheul (even googelen) bekeken. Hij heeft jouw broer bijna in dezelfde positie weten te vangen als jij (Facebook pagina Ned team).

Mijn 1ste keer...
BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 18:02 
Lid
Fotografie

Die heb ik een aantal keer voorbij zien komen :) Maar onder andere hij stond dus langs de goal ;)

Mijn 1ste keer...
BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 18:21 
Lid
Fotografie

Mijn ervaring:
- doe alsof je altijd bij sportwedstrijden rondloopt
- loop scheidsrechters en spelers nooit in de weg
- kijk waar beroeps zich ophouden

Als het nodig is dat je voor dit soort plekken een speciale autorisatie moet hebben, dan komen ze je dat op tijd vertellen. Het in het bezit hebben van een DSLR met behoorlijke lens werkt in je voordeel. Als je er met een telefoontje foto's gaat maken, wordt je snel weggestuurd.

Mijn 1ste keer...
BerichtGeplaatst: 12 mei 2015 18:24 
Lid
Fotografie

Ik laat het mijn broertje de volgende keer wel navragen en eventueel regelen ;) Hij loopt daar dan toch al de hele dag rond :)

In de weg lopen was ik niet van plan om te doen ;) bedankt voor de tips, ik ga ze onthouden :)

Mijn 1ste keer...
BerichtGeplaatst: 14 mei 2015 23:12 
Lid

Beide mooie acties. Gr. Hans.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp