Het is 28 jul 2025 13:52

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Mijn allereerste macro...
 Mijn allereerste macro...
BerichtGeplaatst: 11 jun 2015 15:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ongeduldig als ik was ben ik vanochtend al een macro objectief wezen kopen. :jump
Daarna ben ik in de tuin op zoek gegaan naar bloemen. Ik heb nog getwijfeld om deze foto te plaatsen, omdat er naar mijn mening nogal het één en ander aan schort. Maar ik zit hier om te leren, dus misschien hebben jullie tips, op- en aanmerkingen over de exif, scherpte etc. Sommige delen van het bloemetje zijn overbelicht en ik weet niet zo goed hoe ik dit anders had kunnen doen. :unsure
Het bloemetje was nog geen cm bij een cm groot.

f/5, 1/640, Iso/100, -3.3 stap (?)
Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 11 jun 2015 15:05 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
1e poging is toch niet zo slecht. :up
harde licht zie je zelf ook wel.
maar de scherpte ligt volgens mij iets te ver achter de stampers.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 11 jun 2015 15:10 
Lid
Fotografie

Gefeliciteerd met de aankoop van je nieuwe lens!
Een eerste macro, is altijd spannend.
Deze ziet er helemaal niet zo slecht uit, maar Wim heeft het al aangegeven, de scherpte ligt ietsje te ver haar achteren en je had last van hard licht (wat een overbelichte plek op de bloem heeft achtergelaten.
Compositie ziet er gewoon goed uit net zoals je duotone achtergrond.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2015 15:49 
Lid
Fotografie

heb je autofocus gebruikt? Ik maak mijn macro's (bijna) altijd vanaf statief, met een afstandsbediening. Zet dan de live-view aan, zoom 10x in en stel manueel scherp daar waar ik het wil hebben... :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 11 jun 2015 16:47 
Lid
Fotografie

Ik doe het dan weer altijd vanuit de hand! Je hebt inderdaad de scherpte niet goed. Probeer deze echt goed vast te pakken en te houden. Wind kan ook een rol hebben gespeeld. Het harde licht heb je zelf al benoemd.. misschien ietsje tegen houden met iets? verder is je achtergrond lekker zacht.. Veel plezier met je lens! ;)

BerichtGeplaatst: 11 jun 2015 17:33 
Lid
Fotografie

Scherp, met goede ligging scherptediepte. Opbouw is speels en vriendelijk met goede kleuren. Harde licht en glinstering zorgen voor enige onrust.

Veel plezier met je nieuwe objectief :)

BerichtGeplaatst: 11 jun 2015 17:47 
Lid
Fotografie

heel veel plezier toegewenst , met je nieuwe macrolens , wat is het nu uiteindelijk geworden gr fons

BerichtGeplaatst: 11 jun 2015 19:56 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

De sigma 105 mm is het geworden.

Waar heb je op scherpgesteld?

Vind zelf het focusvlak niet zo mooi liggen. Vooral veel oefenen.

Je exif snap ik niks van.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2015 20:00 
Lid
Fotografie

Bedankt allemaal voor jullie reacties! :up :) Het is de Sigma 105mm macro geworden. :D
Ik heb handmatig scherpgesteld Peter, wat ik nog wel erg lastig vind. Maar dit was ook wel een klein bloemetje..ik kerk me bijna kippig. :blink
Ik kan niet in of uitzoomen met deze lens. :)

Hebben jullie tips wat ik kan doen tegen het harde licht? Gewoon op een ander tijdstip foto's maken? :rof

BerichtGeplaatst: 11 jun 2015 20:02 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Een leuk wit parapluutje.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2015 20:03 
Lid
Fotografie

Heel raar Frans... als ik mijn camera in de automatische stand heb gehad en daarna naar de manuele stand ga, staat hij opeens op -3,3 stap onderbelichten. Van dat onder- en overbelichten snap ik nog geen snars.

Uhm ik heb gewoon scherpgesteld op de bloem...maar was erg lastig omdat het hele kleine bloemetjes waren. :dk

BerichtGeplaatst: 11 jun 2015 20:12 
Lid
Fotografie

Ten eerste proficiat met je aankoop.....dan je eerste opname ziet er niet zo slecht uit.....je BG heb je sowieso al mee......het zonlicht speelt je inderdaad parten.....maar dat kan met elk soort opname gebeuren.....met macro-opnames zet ik m'n camera altijd op automatische belichting en m'n diafragma zelf kiezen.....je diafragma is hier wel belangrijk voor de achtergrond toch wat zuiver te krijgen,wat toch belangrijk is in een macro-opname.....zoals je zelf hebt ondervonden....een paar mm van je onderwerp verwijderen.....krijg je een totaal andere scherpte op een totaal ander deel van je onderwerp....daarom een statief is soms wel onontbeerlijk.....met insecten is dat natuurlijk wat anders.....een vaste hande en een zo kort mogelijke sluitingstijd aanhouden.....voila.....dit zijn mijn bevindingen daaromtrent....veel succes met je verdere ervaringen op macro-gebied.

BerichtGeplaatst: 11 jun 2015 21:28 
Lid
Fotografie

sandravw87 schreef:
Heel raar Frans... als ik mijn camera in de automatische stand heb gehad en daarna naar de manuele stand ga, staat hij opeens op -3,3 stap onderbelichten. Van dat onder- en overbelichten snap ik nog geen snars.

Als je overstapt van automatisch naar handmatig (manual), dan kiest je camera dus een sluitertijd en een diafragma. Hoe jouw camera dat doet weet ik niet, maar feit is dat er op dat moment een sluitertijd en een diafragma ingesteld staan. Omdat deze combinatie niet ideaal is, heb je een -3,3 "stap" onderbelichte situatie. Je moet deze vervolgens corrigeren met (ik denk) je instelwieltjes.
Als de combinatie van je teveel licht op de sensor laat vallen, dan spreek je van een overbelichte foto, komt er te weinig licht op de sensor (voor een goede belichting), dan heb je dus een onderbelichte foto.

Stel je hebt een overbelichte situatie. Wat kun je daar dan aan doen? In ieder geval moet er minder licht op de sensor komen, dus je kunt bijvoorbeeld:
- je sluitertijd verkorten
- je diafragma dichter knijpen (grotere f-waarde instellen)
- je iso-waarde verlagen

Stel je hebt een onderbelichte situatie. Wat kun je daar dan aan doen? In ieder geval moet er meer licht op de sensor komen, dus je kunt bijvoorbeeld:
- je sluitertijd vergroten
- je diafragma neer open draaien (een kleinere f-waarde instellen)
- je iso-waarde verhogen

BerichtGeplaatst: 11 jun 2015 23:00 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Neem aan dat als je overschakelt naar handmatige stand dat je dan de instellingen voor sluitertijd en diafragma ziet die je de laatste keer hebt gebruikt hebt in de manuele stand.

Vervolgens zul je dus de belichting moeten aanpassen aan de huidige situatie.

Maar dat verklaart voor mij nog niet dat je met -3,3 een redelijk normaal belichte foto verkrijgt.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2015 00:19 
Lid
Fotografie

Dat mooie witte paraplutje is een oplossing, ik gebruik als alternatief vaak een wit a4tje, zit hier altijd wel in de printer, kost geen rochel, gewoon tussen de zon en je onderwerp in houden, lower budget kan ik het niet bedenken ;)

BerichtGeplaatst: 12 jun 2015 08:52 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
Neem aan dat als je overschakelt naar handmatige stand dat je dan de instellingen voor sluitertijd en diafragma ziet die je de laatste keer hebt gebruikt hebt in de manuele stand.

Maar dat verklaart voor mij nog niet dat je met -3,3 een redelijk normaal belichte foto verkrijgt.

Ja als het goed is wel. Ik snap het ook niet...
Jouw verhaaltje snap ik wel Henry. Alleen nog niet wanneer ik nou onder en over moet belichten..of geen van beide.
Het A-4tje ga ik volgende keer proberen Erik, thanks voor de tip! :)

Bedankt voor je reactie Poezemienie. :)

Laatst bijgewerkt door sandravw87 op 12 jun 2015 09:26, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2015 08:59 
Lid
Fotografie

Prima eerste poging, verder is alles al zo'n beetje wel gezegd :) Veel plezier met je nieuwe speelgoed!

BerichtGeplaatst: 12 jun 2015 09:05 
Lid
Fotografie

sandravw87 schreef:
Frans schreef:

Ja als het goed is wel. Ik snap het ook niet...
Jouw verhaaltje snap ik wel Henry. Alleen nog niet wanneer ik nou onder en over moet belichten..of geen van beide.

Als de camera in Manual mode aangeeft dat de meting -3.3 EV is, dan wordt de foto (als je op dat moment toch op de ontspanknop druk) een onderbelichte foto. Hoeveel onderbelicht? Juist, 3.3 EV.

Even iets over de EV's of de "stappen". Eén EV of één stap is een verdubbeling of halvering van het licht. Drie EV of 3 stappen is dus 1/2 x 1/2 x 1/2 = 1/8 van de hoeveelheid licht. Met andere woorden, als je besluit om toch af te drukken bij -3.3EV dan krijg je een behoorlijk donkere foto. Je had eigenlijk 10x zoveel licht nodig op je sensor voor een juist belichte foto.

Wat kun je in dit geval doen om een juist belichte foto te krijgen:
- je sluitertijd vergroten
- je diafragma wat meer open draaien (een kleinere f-waarde instellen)
- je iso-waarde verhogen

Je kunt uiteraard ook een combinatie van deze bovenstaande maatregelen nemen, bijvoorbeeld:
- je zet de iso-waarde wat hoger en je stelt een kleinere f-waarde in. Nadeel is dat je scherptediepte dan wat kleiner wordt. Afhankelijk van de iso-waarde heb en je camera heb je kans op ruis in je foto.
- je kunt ook de iso-waarde wat hoger zetten en de sluitertijd verhogen. Je behoudt zou je scherptediepte, omdat je de iso-waarde verhoogt kan er ruis in je foto komen en omdat je de sluitertijd verlengt kan je last gaan krijgen van een bewogen onderwerp. Mogelijk helpt een statief, maar als er een windje staat kan dit windje wellicht voor bewegingsonscherpte zorgen.

En dan nu concreet deze foto van je.
De exif vertelt me dat je deze foto hebt gemaakt met de volgende instellingen: 1/640s f/5.0 ISO100 105mm (35mm eq:157mm) en -3.3 EV

Je zou je iso kunnen verhogen van iso100 naar iso200 (1EV), iso400 (2EV) of iso800 (3EV)
Je zou je sluitertijd kunnen verlagen van 1/640s naar 1/320s (1EV), 1/160s (2EV) of 1/80s (3EV). Bij de laatste waarde is de kans op bewegingsonscherpte flink aanwezig, door eigen beweging of door een windvlaagje.
Je zou je diafragma kunnen vergroten (kleinere f-waarde) van f/5 naar f/3.5 (1EV) of f/2.8 (2EV). De scherptediepte wordt dan wel erg klein.

Wat zou ik hebben gedaan als ik een Nikon D5300 had? Iso-waarde op 400 en een kleine correctie op de sluitertijd van 1/640 naar 1/320sec voor een extra stap en om de .3EV te compenseren naar 1/250sec.

Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust. Ik zie dat je een Nikon D5300 hebt, dus daar kan ik je wel mee helpen.

In het algemeen: je moet een foto altijd JUIST proberen te belichten.
Als je al wilt over- of onderbelichten, ga dan iets overbelichten (ETTR-theorie). Je maakt dan een ietsje overbelichte foto, die je later in Photoshop (o.i.d.) weer corrigeert naar de juiste waarde (of niet, omdat je de foto wel best vind). Door die correctie "naar beneden" raak je wat ruis kwijt. De donkere delen waar als eerst de ruis zichtbaar wordt, worden door de correctie naar beneden donkerder en dus zal de ruis daar in het zwart gaan verdwijnen.

Het nadeel van ietsje overbelichten is dat de ruimte er wel moet zijn. Als je sluitertijd te langzaam wordt en je een bewogen foto daarmee introduceert, span je "het bekende paard achter de wagen".

:)

BerichtGeplaatst: 12 jun 2015 09:37 
Lid
Fotografie

Heldere uitleg Henry, bedankt. :)
Maar ik vind het toch nog wel lastig. Want in de manuele stand moet ik dus zelf de belichtingscorrectie instellen. Hoe weet ik dan of ik moet overbelichten, is dat een kwestie van rijtjes weten (welk diafragma, bij welke sluitertijd etc.) ? :wacko

BerichtGeplaatst: 12 jun 2015 09:39 
Lid
Fotografie

Ik kan dus overbelichten door de sluitertijd te verlagen, het diafragma te vergroten, de iso te verhogen OF door de de belichtingscorrectie omhoog te doen (+ 0.3, + 0.7, + 1 etc.).
Oh...en is het dus zo, dat als ik de belichtingscorrectie bijv. op + 1 instel, dat ik de sluitertijd niet zoveel hoef te verlengen om meer licht te krijgen?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende