struisvogel schreef:
Vraag :
Conventionele DSLR's maken gebruik van een low-passfilter dat voor de sensor van de camera is geplaatst om digitale artefacten, zoals moiré en verkeerde kleuren, te voorkomen. Bij dergelijke filters wordt het beeld iets verzacht. Daarom is het low-pass-effect in de EOS 5DS R uitgeschakeld voor scherpste resultaten. Dankzij de geringe kans op artefacten die als gevolg hiervan kunnen ontstaan, is de EOS 5DS R erg geschikt voor opnamen buiten of in een studio. Voor andere toepassingen is de EOS 5DS wellicht een betere keuze
Dit schrijft canon.
Ik wil mijn 5d miii inruilen voor 1 van deze 2 camera's.
Ik nijg naar de 5ds r ik fotografeer veel macro en ben bang dat ik zonder low pass filter dan veel last van moire op de facetogen ga krijgen.
1
Is dit achteraf digitaal te herstellen en hoe?
2
Heeft iemand ervaring met een camera zonder low pass filter en wat zijn je bevindingen.
Alvast bedankt voor je reactie.
Ik ben bang dat het spijkers op laag water zoeken is. Alle camera's zijn op dit moment zo ontzettend goed, dat de onderlinge verschillen minimaal zijn. Ik denk dat het eerder een marketingtruc van Canon is om de (duurdere) R versie te kunnen verkopen. Op DPREVIEW foto's gezien. Ik zie het verschil niet, kortom, allebei prima camera's, ook voor professioneel gebruik. Maar ik neem aan dat je hem niet professioneel hoeft te gebruiken.