Ok Frans, even proberen of ik ook les kan geven
Bijsturen van de bleeke huid:
- burn subtiel toepassen op de bleeke delen.
Kies burn tool, kies een borstel met zachte rand, zet exposure op 2 a 3%.
Ga subtiel over de lichte huid, blijf herhalen en evalueer constant of je goed bezig bent. (burn maakt snel kapot)
Probleem van de verbrande huid aanpakken:
- nieuw laagje aanmaken als copy
Druk CTRL-J (een nieuw laag wordt aangemaakt)
- laagje z/w omzetting en inkleuren met een "neutrale" huidkleur.
Eerst neem je het pipet en zoek je een zone waar de huid neutraal is. Houd de pipet erboven en lees de waarden RGB af en schrijf die eventueel op een blaadje. Hier heb ik op de arm bv 218, 152, 138.

Kies in de menu omzetten naar zwart/wit. (Image->Adjustments-> Black/white) Dit zal de nieuwe laag aanpassen maar eerst willen we dat die niet zwart/wit is maar zwart/huidtint. Klik op tone en vul daar de voordien genoteerde RGB waarden in. Onze 218,152, 138 komt hier terug.

PS zal de nieuwe laag aanpassen dat er niet uit ziet maar maak je geen zorgen. Als de huid maar goed is.
Noem deze laag zwart/huidkleur voor het gemak.
Voeg een masker toe aan de nieuwe laag. Klik onderaan op het masker symbool.

- masker inverteren.
Klik op dat masker en druk CRTL-I om het te inverteren. Masker is eerst WIT na invert is het Zwart.
Je zal zien dat je terug een normaal foto hebt.
Maar de borst is nog steeds verbrand.
we gaan nu de betere huidkleur uit de zwart/huidkleur laag ophalen/doordrukken naar de originele foto:
- masker inschilderen voor de delen dat TE rood zijn met grijs (half doordrukken)
Kies de kleur 50% grijs. En schilder over de rode huid.
(werkt ook op gebruinde huid van de arm)
Alternatief kan je ook dodge en burn gebruiken op dat masker om selectief kleur door te drukken of weg te drukken. (is iets meer geavanceerd) Dus de functie van dodge en burn krijgt hier een totaal ander betekenis.

Je ziet nu in het masker een wit vlekje dat eigenlijk toont welk deel van de zwart/huidtintlaag doorgedrukt wordt naar de onderliggende laag. De rest van onze zwart/huidkleurlaag gebruiken we dus niet.
PS zal de rode huid deels vervangen door de zwart/huidkleur-laag. Wat een aangenamer beeld geeft.
Wil je dit effect anders (meer of minder rood), kies dan een ander grijs. Ik merkte bij herhalen om deze tut te schrijven ik 25% grijs gebruikte wat iets harder doordrukt.
Maar het is nog niet perfect.
Het rood uit de huid is nu wel weg, het is te donker.
En daarvoor gebruiken we als laatste stap dodge.
OPGELET: Selecteer eerst het origineel (klik op de background laag eerst voordat je dodge toepast)
Zelfde stramien als met burn, zachte borstel en exposure op 2 a 3% en schrobben maar...
OPMERKING: In de voorbeeldfotos hier zie je geen toepassing van dodge en burn. Sorry ik was even lui.
Het resultaat is sowieso te zien enkele posts terug.