Om op de foto van je margriet te reageren: ik zie daar geen ruis in de foto!
Zo zie je maar: bij iso 800 heb je geen ruis in de foto!

Je hebt deze foto gemaakt op 50mm en bij die brandpuntafstand functioneert je lens goed (zie verderop in deze post van mij). By the way: heb je deze gemaakt met je 18-250mm of heb je een lensje geleend, want verderop in de exif lees ik dat deze foto gemaakt is met een 15-55mm.
De ruisreductie heb je op OFF staan, dus de camera doet niets aan ruisreductie.
De scherpte (scharpness) staat ingesteld op soft (...) het contrast is hoog en de verzadiging (saturation) staat op hoog (...)
Je hebt de metering mode op Center Weighted Average staan, wat niet fout is. Je geeft hiermee prioriteit aan het onderwerp waarop je scherpstelt, de omgeving wordt in de berekening minder meegenomen.
Je hebt bij de opname van de Margriet besloten om ietsje over te belichten (+0.7 EV). Dit is beter dan onder te belichten bij de opname en in de bewerking de foto vervolgens lichter te maken omdat deze te donker is. In dit laatste geval leidt dit onherroepelijk tot ruis...
Zo te zien heb je aan diverse instellingen "gesleuteld". Wellicht is het verstandig om de camera terug te zetten naar de fabrieksinstellingen en vanuit die situatie met je eigen lens wat foto's te maken.
Dat je bij de soldaatjes last had van bewegingsonscherpte verbaast jou en mij niks. Dan is daar gelukkig geen misverstand over

Dat je weinig kb's overhoudt bij het opslaan in JPG, snap ik niet. Om maar gelijk die vraag te stellen: hoe maak jij je foto's? JPG Fine? Welke kwaliteit? Wellicht is het voor de analyse gewoon verstandig om de soldaatjes als JPG op te slaan en deze hier te tonen. In de foto zit dan de exif en kan ik heel snel zien of daar iets aan mankeert.
Dat je bij Low 1.0 al ruis hebt is bizar. Zeg dit niet tegen anderen, want dan verklaren ze je waarschijnlijk voor gek. Het kan zijn dat je camera stuk is, maar dat geloof ik niet. Ik ben dan ook benieuwd naar de Low 1.0 - foto in JPG (waar dus de exif in zit). Plaats deze ook maar in dit topic.
Dat je last had van hard licht bij je sprinkhaan, is niet gek. Dat zouden velen anderen inclusief ikzelf ook op dat moment hebben gehad. In het topic van je vlinder valt het harde licht wel mee. Ik heb er net zal vele anderen die daarop hebben gereageerd niks van gezegd. Ik denk dan ook dat het wellicht een beetje schort aan jouw definitie van hard licht... Niemand in het topic van de vlinder heeft het over hard licht gehad

Nog even wat over je lens: er is een oudere en een nieuwere versie van de lens. Welke heb jij? Ik neem aan de oude versie, want de nieuwe versie heeft de term "Macro" toegevoegd gekregen. Daar heb ik jou niet over gehoord. Klopt dit? Dit past ook bij je opmerking over de minimale onderwerpafstand van 45cm. De minimale onderwerpafstand van de nieuwe is nl 35cm.
Ik heb even voor je een test opgezocht over deze lens. Hieronder de tekst over de scherpte van deze lens:
Sharpness results are extremely mixed. Typically for its class, the 18-250mm is strongest in the mid-range (24-50mm), but then has a fairly catastrophic dip in sharpness at longer focal lengths before rallying a bit at full telephoto. At almost all focal lengths (except 50mm), the corners are distinctly softer than the center of the frame. At its best (24mm F5.6) the lens returns excellent results across most of the frame; at its worst (135mm F5.6) it's very soft indeed. Overall, like most superzooms, optimum sharpness is normally obtained a stop or two down from maximum aperture.Een vrije vertaling => Scherpteresultaten zijn gemengd. De 18-250mm is het sterkst in het middengebied (24-50mm), maar kent vervolgens een vrij catastrofale duik in de scherpte bij langere brandpuntsafstanden. Bij vrijwel alle brandpuntsafstanden (behalve 50mm) zijn de hoeken duidelijk softer dan het midden van het beeld.
Op 24mm bij f/5.6 geeft de lens uitstekende resultaten; op zijn slechtst is de lens erg soft (135mm f/5.6).
Net als bij de meeste superzoomlenzen wordt de optimale scherpte verkregen na het diafragmeren van 2 stops.
Dus, je hebt niet de beste kwaliteit lens, maar dat is niet zo vreemd, want dat zijn superzoomlenzen eigenlijk nooit geweest. Wil je haarscherpe resultaten, dan zul je moeten diafragmeren.
Terug nu naar je D300s: die moet gewoon tot een met iso 800 ruisarme foto's kunnen maken. Het staat me nu bij dat niet alleen AJL met een D300s fotografeert, maar ook Bjornc. Deze laatste maakt van "alles en nog wat" een foto in tegenstelling tot AJL die voornamelijk portretten maakt. Ik zal zo tussen de foto's van Bjornc een foto zoeken die gemaakt is met een iso-waarde groter dan iso 400.
Update: ik heb net naar foto's van Bjornc gezocht, maar ook hij heeft geen exif-info in zijn foto's laten zitten...

Dom dom dom
Vergeet ik gewoon dat ik zelf ook met een D300 heb gefotografeerd. Veel foto's staan bij een oude hosting-provider en die heeft mijn account denk ik opgedoekt. Ik heb de volgende
foto gevonden die door mij met een D300 op iso 1000 is gemaakt. Als jij ruis ziet, dan mag je het zeggen

Voor het geval je nu afvraagt hoe digitale ruis er uit ziet, hierbij
een link naar een artikel over digitale ruis.