Het is 27 jul 2025 13:04

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur paard en mens
 paard en mens
BerichtGeplaatst: 19 aug 2015 13:01 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
gegevens foto 1:
Modus: macro
Tv: 1/160
Av: 5.0
ISO: 400
Witbalans: auto
Moeilijkheden: Het was een grijze dag en voor het eerst dat ik een paard met een mens samen op de foto zette.

Dit is mijn persoonlijke favoriet:
Fotografie

Gegevens foto 2:
Stand: Macro
Tv: 1/160
Av: 5.6
EC: 0
FL: 55 mm
Fotografie

Gegevens foto 3:
Tv: 1/500
Av: 5.0
EC: 0
ISO: 200
FL: 38.0 mm
witbalans: auto
Fotografie

Gegevens foto 4:
Tv: 1/100
Av: 5.6
Fl: 47
Fotografie

Laatst bijgewerkt door Murosch op 19 aug 2015 18:24, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 paard en mens
BerichtGeplaatst: 19 aug 2015 13:38 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Foto 1. Mooie interactie tussen mens en dier.
Technisch. De grote diafragma-opening en de afbeeldingsmaatstaf lijken je wat parten te spelen. Het oog van het paard ligt i.m.o buiten de scherptediepte. Verscherp je na na het verkleinen?
Het voorhoofd van de dame is wat licht geworden.
Ik dacht die zou ik wel eens inkleur willen zijn.

Mijn wens werd vervuld in foto 2.
Op zich ook een mooie. Beetje jammer dat de dame haar ogen noch open noch dicht zijn.
Technisch: het hoofdstel heeft een heel hip kleurtje. Bij mij rijst dan het vermoeden van een kleurzweem.

De derde had mooi kunnen zijn als de amazone in de verte had gekeken. De boom staat daarbij in de weg.

De laatste vind ik fotografisch het minst interessant. Zelfde dame?

PS je foto's werken als hyperlink. Voor mensen met een touchscreen vervelend. Ongewild kom je dan vaak op photobucket uit.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 paard en mens
BerichtGeplaatst: 19 aug 2015 13:42 
Lid
Fotografie

Ik sluit me bij de reactie van Frans aan. Daar wil ik nog wel aan toevoegen dat de foto's 1 en 2 mooier zouden zijn geworden als je zorgt dat er wat meer afstand zit tussen je onderwerp en je achtergrond.

Wat ik niet snap is waarom je je camera in de "Macro-stand" hebt laten staan c.q. hebt gezet. Ik zou hier eerder kiezen voor een "Portretstand".

paard en mens
BerichtGeplaatst: 19 aug 2015 17:56 
Lid

Geslacht: Vrouw
Bedankt voor de reacties!

Mag ik vragen wat je met kleurzweem bedoelt? Het hoofdstel is donkerbruin, de frontriem heeft wat gekleurde steentjes, maar voor zover ik het mij herinner komt de kleur wel overeen met hoe het echt is namelijk.

ik trim de foto eerst en dan verscherp ik hem, kan ik dat beter andersom doen?

De macrostand kreeg ik als tip van een paardenfotografe, een volgende keer wil ik wel eens afwisselen tussen portret en macrostand om het verschil te kunnen zien.

De laatste foto is inderdaad dezelfde dame. Deze foto's zijn op haar verzoek gemaakt omdat ze afscheid neemt van haar dierbare verzorgpaard vanwege een studie.

Dit is hem in kleur:
Fotografie

paard en mens
BerichtGeplaatst: 19 aug 2015 18:04 
Lid
Fotografie

Kleurzweem is dat een bepaalde kleur, vaak blauw overheerst in een foto.

Heeft meestal met witbalans te maken.

Het hoofdstel oogt meer paars dan bruin. Maar waar je het subtieler ziet is bij de lippen en neus. Daar overheerst van de de drie kleuren Rood, Groen en Blauw waar alle andere kleuren uit gemixt worden de blauwe kleur.
Als ik zelf twijfel dan meet ik de kleuren met een kleurpipetje.

Verscherpen na het verkleinen voor het web is prima. Tenmispnste als je dat met trimmen bedoelt.

PS dank voor het plaatsen van de kleurenversie. Zie dat liever.

Je kunt foto's in je openingstopic bijplaatsen tot een max. Van acht.
Rechtsonder je topic staat het woord Bewerk. Als je daar op klikt dan .....

paard en mens
BerichtGeplaatst: 19 aug 2015 19:50 
Lid
Fotografie

Ik heb de volgende tekst over camera modes even geleend van het internet.

Bron: http://fotografiebewust.nl/de-verschillende-standen-op-een-camera

Je hebt vaak camera’s die gericht zijn op fotografen met minder ervaring waar je standen tegenkomt als sport, portret, nacht, etc. Dit zijn allemaal automatische standen die net iets anders ingesteld zijn dan de volledige automatische stand.

Portret stand: De portret stand zorgt ervoor dat het diafragma groot is om ervoor te zorgen dat de achtergrond van de afbeelding wazig is. De persoon die je fotografeert zal scherp zijn, maar de achtergrond iets wazig.

Macro stand: De macro stand laat je toe om van erg dichtbij te focussen op bijvoorbeeld een bloem.

Landschap stand: De landschap stand doet het tegenovergestelde als de portret stand. Het diafragma wordt zo klein mogelijk gezet waardoor de hele foto scherp is. De sluitertijd is vaak ook langer waardoor een statief aan te raden is.

Sport stand: De sport stand is voor wanneer je actie wilt fotograferen. Het zorgt voor een snelle sluitertijd waardoor je het moment bevriest op de foto en geen bewegende afbeeldingen krijgt.

Nacht stand: Met de nacht stand geef je aan dat je in een donkere omgeving foto’s probeert te maken. De nacht stand maakt gebruik van de flitser om het onderwerp te verlichten en neemt voldoende belichtingstijd om ook de achtergrond op de foto te krijgen.

Als je de camera modes zou gebruiken, dan zou ik Portret mode gebruiken voor portretfotografie, Landschap mode voor landschapsfotografie, Macro mode oor macrofotografie, etc. etc. Lijkt me wel zo logisch, toch? :D

Als je wat meer kennis hebt van fotografie, dan kun je deze camera modes verlaten en kiezen voor de P, Av, Tv of M stand. Via deze prioriteits-standen heb je veel meer controle over de camera instellingen en bepaal jij als fotograaf precies hoe de foto er uit gaat zien. De Av-stand wordt procentueel het vaakst gehanteerd, gevolgd door de Tv-stand en de M-stand. De P-stand wordt net als de verschillende camera-modes nauwelijks gebruikt.

paard en mens
BerichtGeplaatst: 23 aug 2015 14:45 
Lid
Fotografie

Ik ga mee met mijn voorgangers :)
Gr jan