Matthijs, je hebt verschillende foto's gemaakt in RAW, waarbij je een belichtingscompensatie per opname hebt toegepast (optie 1B). Dat is duidelijk.

Nu zeg je vervolgens dat je "...voordat ik had geprobeerd heb een HDR bestand te maken de foto's nog niet omgezet naar RAW, had ik dat moeten doen?". Wat bedoel je hier mee?
Even het proces om tot een HDR foto te komen.
Optie 1: Een HDR vanuit 1 RAW bestand
(er zijn mensen die vinden dat dit niet een echte HDR is, maar dat terzijde)
Voordeel van deze optie is dat je van alles een HDR kunt maken, ook van bewegende onderwerpen.
a. Je maakt een foto in RAW
b. Vanuit die ene RAW, haal je meerdere JPG's.
b1. Je maakt een JPG met een belichting van +5EV
b2. Je maakt een JPG met een belichting van +3EV
b3. Je maakt een JPG met een belichting van +1EV
b4. Je maakt een JPG met een belichting van 0EV
b5. Je maakt een JPG met een belichting van -1EV
b6. Je maakt een JPG met een belichting van -3EV
b7. Je maakt een JPG met een belichting van -5EV
c. Je voegt de 7 JPG's samen tot 1 HDR foto. Dit kan bijvoorbeeld met Photomatix.
Optie 2: Optie 1: Een HDR vanuit 7 afzonderlijk belichte opnames
Nadeel van deze optie is dat alleen van niet-bewegende onderwerpen een HDR kunt maken, want als het onderwerp (of iets anders buiten het onderwerp) beweegt, dan zul je dit bij de samengestelde HDR-foto zien.
a. Je maakt een foto in RAW of JPG
a1. Je maakt een foto met een belichting van +5EV
a2. Je maakt een foto met een belichting van +3EV
a3. Je maakt een foto met een belichting van +1EV
a4. Je maakt een foto met een belichting van 0EV
a5. Je maakt een foto met een belichting van -1EV
a6. Je maakt een foto met een belichting van -3EV
a7. Je maakt een foto met een belichting van -5EV
b. Als je de foto in RAW hebt genomen, maar je er een JPG van (met diezelfde belichtingscorrectie). Je hebt na deze stap:
b1 Zeven JPG's uit zeven RAW bestanden, elk met een anderen belichtingscorrectie
b2. Al vanuit de camera 7 JPG's elk met een eigen belichtingscorrectie
c. Je voegt de 7 JPG's samen tot 1 HDR foto. Dit kan bijvoorbeeld met Photomatix.
In dit voorbeeld ga ik uit van het maken van een HDR uit zeven foto's, maar je kunt er ook vijf of nemen nemen. Een HDR produceren uit drie foto's is een beetje weinig, waardoor het eindresultaat (het HDR-effect) minder mooi wordt.

Twijfel...

Ik weet niet of je ook bij optie 2 een HDR kunt maken door direct de verschillende RAW bestanden samen te voegen. Volgens mij niet, maar ik zoek dit nog even voor je op. Volgens mij moeten JPG's worden samengevoegd. Optie 2 hanteer ik niet, omdat je dan beperkt bent tot niet-bewegende onderwerpen. Ook heb je een statief nodig, is een ontspanner handig, etc., etc.
Optie 1 (die ik wel eens gebruik) gaat uit van 1 enkele opname en hiervoor is soms een statief nodig, maar heel vaak niet.