Bedankt voor de leuke reacties!
Henry schreef:
@Ron: Hebben jullie de vogels gevoerd?
Hoi Henry, ik dacht dat ik in een ander topic al verteld had hoe het in z'n werk gaat, maar kan het zo snel niet vinden, dus misschien gedroomd, of aan mensen verteld en gedacht dat ik 't hier verteld had.
Foto's van het bootje had ik ergens gepost, maar zal ze hier ook nog een keer posten:

Met dit bootje vaar je dus mee, vergezeld van tientallen Meeuwen, die ook af een toe een hand hondenbrokken of een aantal hompen brood toegegooid krijgen en dat weten ze dondersgoed, getuige de foto's van de Meeuwen op het hoofd van Ole, maar ook bij ons kwamen ze op het hoofd zitten.
De Meeuwen moeten mee, want door het geluid van de Meeuwen worden de Zeearenden aangetrokken.
Ole vaart dan naar een plek waar hij weet dat er een paartje Zeearenden zit en meest komt er één kijken, aangetrokken door het Meeuwengeluid, maar soms komen ze ook allebei en dan wordt het moeilijk.
Ole weet precies welke plekken ie 's ochtends heen moet en welke 's avonds, ook in verband met het licht.
Er zitten zo'n 25 tot 30 paar Zeearenden daar in de fjorden.
Maar goed, de Arend komt eens polshoogte nemen en zodra ie een beetje in de buurt van het bootje is pakt Ole een bevroren vis uit z'n koelbox en begint daarmee te zwaaien naar de Arend.
Je ziet de Arend dan al verlekkerd kijken vanuit de lucht en Ole gooit dan de vis op een plek in het water waarvan hij denkt dat die wel gunstig is om foto's vanuit de boot te maken.
Soms cirkelt zo'n Arend dan nog een keer of 3 rond voordat ie besluit naar beneden te duiken, maar soms duiken ze ook direct naar beneden met een snelheid van zo'n 50 à 60km/h[die is gelijk voor Matthijs

] en Ole roept dan iets van: "Here he comes, of it's Rock 'n' Roll time".
Heel soms missen ze de vis en gaat ie nog een keer......2 kansen voor de prijs van 1 vis.
Het zijn dus wilde Arenden die daar in de fjorden nestelen en afkomen op het geluid van de Meeuwen.
Zodra de Arend z'n vis gevangen heeft, vliegt ie gelijk weer richting het nest en zie je 'm niet meer terug, dan vaar je dus naar het volgende plekje waar een ander paar z'n nest in de bergen heeft.
Dit is trouwens niet bij de Lofoten[link van Wim], maar in Lauvsnes in de streek Flatanger, een heel stuk zuidelijker dan de Lofoten.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is Henry, als je nog meer wilt weten dan vraag je 't maar.