Henry schreef:
Als ik mijn foto's omzet in z/w (wat trouwens zelden gebeurt), dan probeer ik maar wat en kijk wat voor mij het mooiste resultaat oplevert. Ik heb mijzelf niet van te voren een beeld gevormd hoe het eindresultaat er uit moet zien. Wat me wel opvalt is dat er wel degelijk verschil zit in het eindresultaat.
Om mijn verhaal verder toe te lichten en iets te nuanceren, deze aanvulling.
Ook ik vind het interessant hoe jij dit vanuit de techniek bekijkt. Dit vergt inzicht in de techniek:
- je moet kennis hebben van kleuren, helderheid, etc. en hoe dit in een z/w conversie eruit ziet c.q. wat de impact is van de kleurkarakteristieken.
- je moet weten wat het fotobewerkingspakket precies doet in de conversie bij de verschillende z/w-omzettingsopties
Daar waar jij het technisch volledig wil doorgronden, daar zie ik dat Paula wat vuistregels zich eigen heeft gemaakt.
Ik constateer dat Bas, Erik en ik niet echt volgens een vooropgezet plan te werk gaan. We kiezen "een conversie", bekijken het resultaat, doen vervolgens wat aanpassingen en zijn blij met het resultaat. Dit resultaat kan veel beter zijn als we de kleurenfoto beter hadden voorbereid op de z/w-conversie en we kleurenkennis en conversiekennis hadden gehad.
Ik vind dit artikel heel interessant (net als alle anderen onderwerpen van jouw hand), waarbij de technische achtergronden worden geanalyseerd. Ik vind het ook mooi om te zien dat je "algemene wijsheden" ook toetst aan de werkelijkheid en die blijkt soms heel anders te zijn.
Dus... graag doorgaan. Aan mij heb je een trouwe fan!