Henry schreef:
Fijn dat je dit toch even vermeld. Mensen vragen zich soms af waarom het hun niet lukt om dit soort foto's te maken. Je geeft voor de goede lezer hier de handreiking naar de oplossing.
Trouwens: filterleveranciers hebben daar ND Grad filters voor en als je daar niet je geld aan wilt uitgeven (omdat het filter eenvoudigweg niet op de lens kan worden gemonteerd), dan kan dat effect ook eenvoudig worden gerealiseerd door er een Photoshop ND Grad filter overheen te gooien.
Een nd grad op je lens zetten is een snelle, maar idd ook dure en bovendien niet erg selectieve oplossing om een felle lucht iets tegen te houden. Eén van de grootste nadelen van een nd grad filter vind ik dat dit filter álles boven een bepaalde lijn donkerder maakt, dus ook die toren/huis/boom/paal/etc die boven die lijn (die vaak op de horizon gelegd wordt) uitsteekt. Persoonlijk vind ik dit niet mooi, mij valt het altijd gelijk op als ik een foto zie die op die manier gemaakt is. Ik doe dit daarom altijd met photoshop, zodat ik veel selectiever te werk kan gaan.
Om nog een tip van de sluier op te lichten: ik ga in photoshop vaak veel verder dan alleen helderheid van onder en boven de horizon naar elkaar toe trekken (zoals het effect van een nd grad geeft). In het geval van deze foto met de paaltjes bijvoorbeeld, hier heb ik ook correcties gedaan van bijvoorbeeld de paaltjes tov het water en het strand tov het water, en is lokaal het contrast van het water versterkt om de structuur beter uit te laten komen. Redelijk subtiel (ik hou niet van heel sterke bewerkingen) maar toch voldoende om het een. beter uit de verf te laten komen.
Bedankt voor de commentaren!