Het is 17 mei 2025 13:18

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Auteur 2e hands statief.....
 2e hands statief.....
BerichtGeplaatst: 22 sep 2015 18:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9878
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bij deze:

Fotografie

Origineel, alleen het formaat is (denk ik) automatisch verkleind naar 1024x.... door het forum.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2e hands statief.....
BerichtGeplaatst: 22 sep 2015 18:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3128
Woonplaats: 51.437018, 5.478289
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Onderwerp is in mijn ogen gewoon te klein en donker in beeld. Je zal er toch dichter bij moeten zien te komen of meer mm's aanschaffen :)

Wat is je exif?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2e hands statief.....
BerichtGeplaatst: 22 sep 2015 18:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9878
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat de foto te donker is, dat klopt, maar hoe dat komt... :dk

Mij is ooit vertelt dat Nikon de foto's altijd wat overbelicht, maar als mijn belichtingsafwijking hier op 0.0 staat zou je toch een goed belichte foto moeten hebben?

Meer mm's is voor mij onmogelijk. Ik kan de Sigma 600mm kopen maar dan verandert er alleen iets aan beeldhoek. Ik kan voor de Nikkor 500mm F/4 gaan. Maar wat een prijzen... :shock :shock :shock
Ook is de Sigma 300-800mm een mooie lens maar ver boven mijn budget.

EXIF:

Nikon D300s
Sigma 150-500mm
F/10
1/640 sec.
ISO-500
0.0 stap belichtingsafwijking
Vanaf rijstzak met OS uit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2e hands statief.....
BerichtGeplaatst: 22 sep 2015 20:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52665
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoe heb je hier het licht gemeten?
=> Update: Als ik naar de Exif informatie kijk, dan zie ik dat je een Matrix meting had ingesteld.

Waarom vraag ik dit?
- De omgeving is behoorlijk licht.
- De ijsvogel (die je onderwerp is), is erg klein in beeld en behoorlijk donker.
Als je de verkeerde lichtmeting kiest, wordt je onderwerp dus niet goed belicht. De ijsvogel zit in een vlak van ongeveer 300x300pixels. De foto heeft een afmeting van 4288x2848pixels. Dit komt overeen met minder dan 1% van de beschikbare pixels. Ik durf dan ook gerust te stellen dat matrixmeting hier een verkeerde lichtmeetmethode is! Als je hier de ijsvogel goed had willen belichten, dan zou je hier gebruik hebben moeten maken van een spotmeting. Hier vind je een artikel over lichtmeten.

Ik zie trouwens dat je overige instellingen waren: 1/640 sec; f/10; 500mm (de D300s heeft een cropsensor: 750mm), ISO 500

Als ik deze gegevens zie, dan heb ik de volgende reactie:
A) Je gebruikt een diafragma van f/10. Je hebt op een afstand van 10 meter een scherptediepte van 15cm en op een afstand van 5 meter is de scherptediepte 4cm. Een diafragma van f/10 zou dus bij juist scherpstellen voldoende moeten zijn om de ijsvogel volledig binnen de scherptediepte te krijgen. Wat ik hier zie is dat de ijsvogel goed scherp op de foto staat. Dus je hebt hier goed scherpgesteld en voor zover ik kan zien geen last van front- of backfocus.
B) De sluitertijd was 1/640sec bij 750mm. Dit is een beetje langzaam, ook vanaf een rijstzak.
C) Je had nog ruimte om de iso-waarde te verhogen. Eerder in dit topic suggereerde je van niet. Volgens mij kun je tot ISO1200 gaan zonder dat je last hebt van ruis.
Matthijs schreef:
...en te laag in de ISO moet blijven om ruis tegen te gaan.. :)
Vanaf ISO1600 krijg je een beetje last van ruis. Met de standaard ruisonderdrukking op je camera-body kun je dit goed verhelpen, uiteraard kan dit ook in de nabewerking op je computer.
Je had de ISO-waarde hier op 1250 kunnen zetten, waarmee je de sluitertijd op 1/1000sec zou komen. Bij een brandpuntsafstand van 750mm heb je meer kans op een foto zonder bewegingsonscherpte. Van die bewegingsonscherpte zie ik hier trouwens niet zoveel. De foto lijkt goed scherp te zijn!

Trouwens, als je het origineel bestand plaatst, kunnen we via het vergrootglas (linksboven) en "het kruis van pijlen" rechtsonder, de grote foto bekijken. Je moet de foto dan wel via imgur plaatsen. Photobucket verkleint het bestand naar 1024pixels, kijk maar eens in dit topic van mijzelf.


Mijn conclusie op basis van deze foto en de exif informatie die in de foto zit (de exif info die ik kan zien):
1. Je hebt de verkeerde lichtmeetmethode gebruikt. De foto is "in totaal" goed belicht, maar je ijsvogel is te donker. Als je in plaatst van de matrix meetmethode de spotmeetmethode had gebruikt, dan zou de ijsvogel goed belicht zijn en de omgeving te licht.

2. Je staat ver van de ijsvogel af. Zelfs met je 500mm krijg je hem er niet lekker op. Dit is trouwens een bekend probleem voor vogelaars. Een optie is een schuiltentje + flink wat uren in het schuiltentje óf voorzichtig dichterbij sluipen. Het aanschaffen van een nog grotere telelens is geen optie. Recent heeft Rob Olivier in een ander topic uitgelegd dat je met een lens met brandpunt van 1300mm moeilijk goed scherpe foto's kunt maken omdat elke geringe beweging al 1 teveel is. Daar komt nog eens bij dat een brandpuntsafstand van 1300mm vraagt om een nog kortere sluitertijd en die is niet altijd voorhanden.
Wil je dus de ijsvogel groter op de foto hebben, waarbij de crop nog binnen redelijke grenzen blijft, dan zul je er dus dichter op moeten staan.

3. Het oplichten van een donkere foto (of het oplichten van de te donkere ijsvogel) naar een juiste belichting levert je altijd ruis op. Dit heeft niks met aantal pixels te maken, maar simpelweg met het feit dat je de "technisch aanwezige ruis" in de foto zichtbaar gaat maken. Maak maar eens een onderbelichte foto (bijvoorbeeld met belichtingscompensatie -3EV van jezelf) en verbeter deze dan maar eens in je fotobewerkingspakket en kijk dan eens wat dit doet met de donkere delen in je foto.
Om die reden kun je veel beter de foto iets te licht schieten en deze in de nabewerking donkerder maken dan andersom. Daarom wordt geadviseerd om ETTR (Expose To The Right) te belichten: dus een iets lichtere foto te maken. Kijk ook even in dit topic over het histogram. Onderbelichten met een digitale camera (dus het histogram aan de linkerkant) is juist de reden dat er vaak ruis optreedt in de donkere partijen. Wanneer deze opgelicht worden in Photoshop/Paintshop Pro met bijvoorbeeld niveaus of schaduw/hooglicht, moet het programma aan het werk met informatie die er niet is. In het eerste deel van het histogram zit immers heel weinig beeldinformatie. Tja, en daar weet zelfs een prachtig programma als Photoshop/Paintshop Pro zich geen raad mee.

=> Met je Nikon D300s is niks mis, maar dat wil niet zeggen dat je van mij niet een Nikon D7100 mag aanschaffen. De Nikon D7100 heeft als voordeel dat het een nieuwe camera is en dat je daardoor tot ISO6400 nog redelijk ruisvrije foto's kunt maken. Dit is wel een groot voordeel ten opzichte van de ISO1250 van de D300s. Daarnaast is het scherm wat groter en de kwaliteit van dat scherm wat beter. Hij is ook water-sealed, maar de body voor slechts voor een deel van Magnesium. Hij is wel weer ietsje lichter. De sensor bevat 2x zoveel pixels, maar het interne geheugen heeft plek voor minder foto's (dus zit eerder vol bij het fotograferen in borst-mode).
Ik ben alleen bang dat als je daar met dezelfde instellingen (en dan met name die van de lichtmeting) deze foto gaat maken, dat het resultaat niet anders zal zijn. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2e hands statief.....
BerichtGeplaatst: 23 sep 2015 19:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9878
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry, :super dat u me nogmaals wilt helpen! :super :super

Ik kan zonder automatische verscherping prima fotograferen op ISO-1000, maar ik heb auto. verscherping nu aangezet omdat hij anders verscherpt dan als ik het doe via mijn bewerkingsprogramma. Maar daardoor krijg ik wel sneller ruis als ik hoger in de ISO ga. En als ik niet automatisch laat verscherpen zijn de opnames nog minder scherp.

:1, Oke, moet ik dan altijd mijn lichtmeting op "Spotmeting" zetten?

:2, Ik zat hier al in een hut, maar ik ben met mijn 500mm nog steeds heel erg beperkt is mijn mening. En wat ik nu niet kan croppen met mijn D300s kan ik (misschien) met de D7100 wel doen.

:3, Ik heb vandaag zelfs een foto moeten maken met -2 stap belichtingsafwijking om een goed belichte foto te kunnen maken, zo zie je maar dat het elke keer verschilt.

maar overbelichte delen in de foto krijg je toch niet meer goed terug? Mij is verteld dat je een foto beter kan onderbelichten. (maar mij word zoveel verteld :P )

=>, Zoals ik hier boven al aangaf kan ik, naar mijn mening, meer croppen met de D7100 dan met mijn D300s, vooral omdat ik meer pixels heb en bij de D7100 de ruis veel minder de ruis naar voren komt. :)

En vooral hoog in de ISO fotograferen vind ik wel fijn, vooral omdat ik vaak met weinig licht fotografeer en het nu (de winter) steeds donkerder en somberder weer word.

Sorry voor mij korte reactie, ben niet zo goed in lange verhalen typen. Als ik iets vergeten ben, vraag het dan nog maar even. Maar ik geloof dat ik zo alles wel een beetje heb beantwoord. :)

Nogmaals dank Henry! :super :clap


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2e hands statief.....
BerichtGeplaatst: 23 sep 2015 19:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52665
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs,

1) Matrix/Centrumgericht/Spotmeting: Het hangt van de grootte van je onderwerp af en hoe je de omgeving wilt laten meewegen in het bepalen van de juiste instelling. Als je onderwerp heel klein in beeld is en het is jouw voornamelijk om het onderwerp te doen, dan spotmeting op je onderwerp.

2) Ik denk dat dit allemaal geen verschil gaat opleveren. De D7100 is net als de D300s een cropcamera, dus je komt er niet "dichterbij". Croppen is niet het probleem, ook niet bij de D300s. Het probleem is dat je de foto verkeerd belicht hebt. Als je gaat droppen, dan heb je 2x zoveel pixels op de sensor van de D7100, maar de ijsvogel blijft nog even klein in dat frame. De kwaliteit van de crop is wel beter.

3) Waarom? Bij matrixmeting misschien wel. Als je spotmeting gebruikt, dan zul je nauwelijks op je onderwerp correcties hoeven door te voeren.

Er is een verschil tussen "overbelicht" en "uitgebeten wit".
Jouw probleem is volgens mij niet het beperkt aantal pixels, maar de verkeerde lichtmeting. Daardoor krijg je bij het oplichten ruis in de foto.

Ik vind je korte reacties helemaal niet erg.
De Nikon D7100 heeft zoals ik al eerder aangaf een aantal voordelen ten opzichte van de D300s.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2e hands statief.....
BerichtGeplaatst: 24 sep 2015 14:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9878
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:1, ik ga me daar ééns wat meer in verdiepen, is toch wel een vervelend aan het worden, elke keer onder/overbelichte foto's..

:2, inderdaad, ik bedoelde dat ik betere kwaliteit heb met de D7100 dan met de D300s, daar ging het mij ook een beetje om. :)

Dank!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 2e hands statief.....
BerichtGeplaatst: 25 okt 2015 20:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9878
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed