Dank jullie wel voor je reactie.
@Freerk: ik ben niet een fan van portretformaat omdat ik vind dat dit formaat niet lekker toont op mijn scherm.

@Mark: Nee, ik ben er niet beroepsmatig mee bezig. Ik verdiep me wel in dingen. Vandaar de achtergrondinfo die ik vaak bij mijn landschapsfoto's plaats. Zo ben ik ook nog van plan mezelf in te lezen op Het Speuldersbos, om vervolgens met een foto thuis te komen die daar dan een (voor mij) duidelijke relatie mee heeft.
M.b.t. je opmerking over het silhouet: het was niet mijn intentie om silhouetjes te maken. Toen ik thuis kwam zag ik dat het wel min of meer silhouettes zijn geworden. Ik vond dit een beetje jammer, maar aan de andere kant vond ik de foto ook wel mooi. De volgende keer misschien wel standaard een flitsertje meenemen...
Een lager standpunt innemen was op de locatie waar ik nu stond nagenoeg niet mogelijk. Dit riet lag aan de "voet" van de dijk en ik lag op mijn rug al op de grond. Als ik nog lager had moeten gaan, dan had ik met mijn voeten in het water moeten leggen, iets wat ik wel overwogen heb, maar niet heb gedaan. Ik snap wel waarom je deze opmerking gemaakt hebt.
M.b.t. de zonsondergangen die ik in de foto probeer mee te nemen nog het volgende (met name voor degene die hier minder ervaring mee hebben):
- de zon gaat op een bepaalt punt onder. Dit punt verandert wel in de loop van het jaar, maar wat ik wil zeggen is dat je voor het nemen van de foto afhankelijk bent van de locatie. Ik ben nog voornemens om een groot rietveld zo te fotograferen, maar dat de rietvelden die ik heb gevonden bevinden zich niet op de juiste plek.
- gedurende het "uurtje zonsondergang" is er slechts gedurende enkele minuten écht mooi licht. Voor het moment van het mooie licht moet je je tijd goed benutten voor het bepalen van een juiste compositie. Je kunt nog zoveel van te voren bedenken, als het plaatje in de praktijk toch anders uitpakt dan je voor ogen hebt, heb je de minuten voorafgaand aan de paar mooie minuten nog de tijd om iets anders te bedenken.
Toen ik gistermiddag naar de lucht keek, besloot ik "last minute" dat ik gisteren de riet-foto wilde maken. Daardoor kwam ik iets later op de locatie dan ik eigenlijk wilde. Ik had geen onderzoek gedaan naar een goede locatie, maar ging op goed geluk naar "de locatie van de zonsondergang" in het vertrouwen dat ik wel wat geschikt riet zou vinden.
Vervolgens bleek dat ik het beeld wat voor ogen had niet kon maken. Het "juiste riet" was er niet en de locatie is anders. Vervolgens al foto's-schietend snel heen en weer gelopen om te kijken of er iets tussen zat wat beter voldeed aan het beeld wat ik in mijn hoofd had. Uiteindelijk heb ik de keuze gemaakt voor deze rietstengels.
Met de volgende serie foto's bepaalde ik hoe ik de definitieve compositie echt wilde hebben. Ik heb nog even gedacht aan het verwijderen van enkele lelijke rietstengels, maar besloot uiteindelijk dit niet te doen. Ik ben namelijk van mening dat niet alles en iedereen van mij hoeft te wijken voor een mooi plaatje.
Tot slot heb ik in de enkele mooie minuten van de zonsondergang deze serie geschoten. Omdat de wind ook vat had op deze rietstengels waren de foto's verschillend. Op sommige momenten zaten ze dichter op elkaar of zelfs in elkaar en bij andere foto's zat doordat ik bewoog de waterlijn net niet goed. Ik had in deze serie ook op verschillende punten scherpgesteld, dit om thuis nog een keuze te hebben.
Vanwege dit ge-ïmproviseer had ik mijn statief maar even niet uitgepakt. Deze foto is dan ook uit de hand genomen. Het opstellen van een statief op een schuine dijkwand is iets wat je niet "eventjes" doet en als je wilt herkaderen ben je ook weer de nodige tijd kwijt.
Waarom niet gewacht tot "morgen"?
Het is me wel eens overkomen dat de volgende dag er geen mooie zonsondergang was door een flinke bewolking of een regenbui. Oké, het heeft geen haast, dus ik had niet persé de volgende dag de foto moeten hebben. Nadeel is dat we hier met de natuur te maken hebben. Over 1 week kunnen deze rietstengels er weer heel anders bij liggen. Misschien wel veel mooier, maar misschien ook wel niet. Daarnaast is er niet voor niks een spreekwoord wat zegt: "Van uitstel, komt afstel". Al met al was ik uiteindelijk wel tevreden met deze foto. Als de situatie zich in de toekomst nog eens voordoet, dan zal ik zeker proberen om deze foto nog eens te maken. Maar een garantie dat ik dit ga doen, is er niet.
Vorig jaar wilde ik een "pluizenbol van de paardebloem" op deze manier vastleggen. Toen had ik besloten dat het beeld niet werd zoals ik dat voor ogen had en de foto's na afloop allemaal weggegooid met het idee om in de volgende dagen terug te gaan. Nu ruim een jaar later heb ik de pluizenbol van de paardebloem nog steeds niet in het licht van de ondergaande zon vastgelegd...