Dit is inderdaad een interessante discussie geworden!
Er worden hier op dit forum vele foto's getoond, sommige vertellen een verhaal, vele foto's doen dat niet. Ze zijn min of meer "een registratie". Denk hierbij bijvoorbeeld aan de vele vogels, insecten, portretten, sportfoto's documentaires en landschapjes die voorbij komen. Deze discussie gaat dus om díe foto's die wel een verhaal vertellen. Van die foto's moet de volgende vraag worden beantwoord: "Spreekt de foto die een verhaal vertelt je aan? Doet die foto iets met je (en zo ja, wat dan) of doet die foto niks met je?". Toch? Techniek is hier ondergeschikt aan het verhaal.
Fran zegt in haar reactie: "Niemand is verplicht het mooi te vinden en dat mag rustig gezegd worden".
BT zegt vervolgens: "Soms moeten we leren niet altijd té perfectionistisch te kijken naar een foto. Hij is gewoon heel goed!".
Als ik de reacties nog eens doorneem, dan zie ik dat sommigen deze foto min of meer als een "registratie" zien, terwijl anderen er iets kunstzinnigs in zien. Van degene die er iets kunstzinnigs in zien, is niet iedereen onverdeeld positief. Volgens Fran was dat niet erg, want "niemand is verplicht het mooi te vinden en dat mag rustig gezegd worden". BT is het daar niet mee eens.
Mijn voorgestelde "lat" kun je zowel langs de "registratie-lijn" als langs de "kunst-lijn" leggen. Als je de lat langs de registratie-lijn lager legt, dan zouden we technisch mindere opnames ook goed moeten vinden. Als je lat langs de kunst-lijn lager legt, dan zouden we de beelden die ons minder aanspreken ook goed moeten vinden. Wat ik al aangaf: ik ben het hier dus niet mee eens.
Als de foto meer als een kunst-uiting bedoelt is en je krijgt alleen feedback over de techniek, dan maakt de foto dus kennelijk niet het gevoel los waarvan je hoopte dat die dat wel deed. Als de inhoud van de foto minder aanspreekt, dan is dat ook niet anders. Het benoemen van de oorzaak zal in dit geval (denk ik) alleen wat lastiger te verwoorden zijn.
Just my 2 cents.