Ik vind hem goed gelukt

Nog wel een tip:
Iemand heeft ooit een formule gemaakt om uit te rekenen hoe lang je maximaal mag belichten om sterren als puntjes in de foto te houden. Dit is de 600/500/400-regel. Hoe lang die maximale belichtingstijd is, is afhankelijk van de gebruikte brandpuntafstand en de cropfactor van de camera.
T[max] = 600 / (brandpuntafstand * cropfactor), waarbij het getal 600 ook 500 of 400 kan zijn (zie verderop).
De uitkomst van deze formule is de maximale sluitertijd in seconden. Bij een brandpunt van 20mm op een full frame camera (zoals de 5D mark II met cropfactor = 1) kun je uitrekenen dat je niet langer dan 30 seconden mag belichten (600/(20 * 1)).
Als je een 1,6 kropcamera hebt in plaats van een full frame, dan was de maximale sluitertijd 18 seconden (600/(20 * 1,6)).
Maar let op. Dit is slechts een richtlijn en er wordt zelfs geroepen dat met de huidige camera’s met hoge resoluties die 600-regel bijgesteld moet worden. Het zou een 500-regel moeten worden, of zelfs een 400-regel.
Bij een 500-regel kom je uit op resp: 25 sec en 15 sec
Bij een 400-regel kom je uit op resp: 20 sec en 12 sec
In je exif heb je de brandpuntsafstand niet opgenomen, maar met bovenstaande formule moet je eenvoudig kunnen uitrekenen of je binnen de 600-norm, die van 500 of die van 400 heb bent gebleven. Als ik goed naar je foto kijk, dan denk ik dat je de norm niet haalt... Maar desalniettemin blijf ik bij mijn eerste opmerking. Alleen als je dit op groot formaat gaat afdrukken en vergelijkingsmateriaal hebt, ga je het verschil zien.