Matthijs schreef:
Waarom zou beeldstabilisatie in de body minder goed werken als in de lens?
Nee, helaas is de 300mm f4 VR nog niet 2e hands te koop. Is volgens mij ook nog maar een lens van een paar maanden oud..
Jan, tsja, die heeft ook een lens om U tegen te zeggen.

Ik geloof de Nikkor 300mm 2.8, klopt dat?
Men zegt dat 't stabilisatie in de lens beter is, of dat echt zo is durf ik niet te zeggen, voordeel van stabilisatie in de body is dat elke lens die je erop schroeft stabilisatie heeft en je dus geen duurdere lenzen met stabilisatie aan hoeft te schaffen.
Zelf gebruik ik een Minolta lens uit 1989 en daar maak ik zo ongeveer 99% van m'n foto's mee en ik ben er tevreden mee.
Sony heeft trouwens in de nieuwste camera's een 5-assige beeldstabilisatie die beter schijnt te werken dan het vorige systeem.
Jan heeft volgens mij inderdaad ook een 300mm f/2.8, maar ook nog wat andere lenzen dacht ik.
AJL schreef:
Het antwoord is simpel .........Nee, als je lager als 1/500 gaat moet je iso omhoog
Klopt niet helemaal.
Matthijs heeft een cropcamera en dus eigenlijk 750mm als je het vergelijkt met full frame, dus zou ie 1/750 als minimum aan moeten houden.
Maar dat is een gemiddelde waarde, mensen met een vaste hand kunnen misschien nog wel met 1/400 een scherpe foto maken en mensen met een minder vaste hand redden het nog niet met 1/1000.
Maar ook telt het gewicht en de lengte van de lens nog mee.....een langere lens is ook moeilijker stil te houden dan een wat kortere.
Het gewicht van bijv. een Canon 400mm f/2.8 en dan de 1e versie is ruim 6 kg, terwijl mijn 200mm + 2x teleconverter[ook 400mm dus] 1 kg weegt.....je begrijpt waarschijnlijk wel dat die Canon iets moeilijker stil te houden is.

Dat zijn dus ook allemaal factoren die meetellen.....het is een leuk regeltje dat je bij 60mm minimaal 1/60 moet hebben en bij 200mm minimaal 1/200, maar dat gaat natuurlijk niet altijd op.
En dan hebben we als fotograaf van dieren en vogels ook nog te maken met de bewegingen van ons onderwerp, die natuurlijk niet altijd muisstil zitten.
Als je gaat voor actiefoto's van rennende dieren, of vliegende vogels heb je al snel sluitertijden nodig van minimaal 1/1000 en liefst nog sneller.
Ook die vliegende vogel is trouwens makkelijker te volgen met een wat lichtere lens.
Ga je fotograferen vanaf een statief of rijstzak dan kun je natuurlijk met minder sneller sluitertijden goeie resultaten behalen als je onderwerp niet teveel beweegt.