Het is 24 jul 2025 01:31

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur ~~Crying~~(up-date)
 ~~Crying~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 15 nov 2015 01:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Misschien kun je aangeven wat niet lukt.
Heb je bijvoorbeeld wel een laagmasker kunnen aanmaken?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~~Crying~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 15 nov 2015 11:57 
Lid
Fotografie

Alleen met het terugdraaien van de verzadiging bereik je al iets. ;)

Fotografie

Laatst bijgewerkt door Ahum op 16 nov 2015 02:38, in totaal 2 keer bewerkt.

~~Crying~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 15 nov 2015 12:55 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Wat lukt er niet?
Ik volg keurig de stappen uit de tutorial, als ik na het selecteren op ok druk, dan is het niet wat ik zou wensen. Hij selecteert telkens de hele foto. En op haar gezicht en arm is ook een selectie te zien. Ik kan dan wel gaan schuiven met knopjes, maar gevolg is dat dan de hele foto mee verandert. Tja, en dat is nu net niet de bedoeling... Herhalen van de stappen levert telkens hetzelfde beeld op. Iets gaat niet helemaal goed, maar ik ben er nog niet achter; wat!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 ~~Crying~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 15 nov 2015 13:42 
Lid
Fotografie

Hoe zit het nou met je witbalans? Heb je dat al geprobeerd?

Verder zie ik een bewerking van een Ghost die hier niet meer is of mankeer ik wat in mijn brain?
Leeft deze anonieme ghost alleen nog maar voort in het bewerken van andermans materiaal? Amen :angel

~~Crying~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 15 nov 2015 14:51 
Lid
Fotografie

De witbalans nog niet naar gekeken Sugarman. Ik was vanmorgen voor dag en dauw al op pad, onderging om 6.30 al een alcoholcontrole. En moest daarna nog even flink gas geven om op tijd bij mijn afspraak te zijn. Daarna moest ik zoonlief supporten bij de wedstrijden op het ijs c.q. waterballet! Daar heel even op PD geweest en nog geen tijd gehad om hiernaar te kijken. Ik ga het doen en laat je het weten........

Sugerman, ik ben weer bij de positieven en heb nu gekeken naar de Raw bestanden. Ik zie telkens staan temperatuur 6150 en tint -6.... Als jij spreekt over 5000k en tint 0 zal hier iets niet goed gaan. De volgende keer zal ik eens kijken en vragen hoe je dat moet veranderen. Zijn de gegeven waardes door jou de standaardwaardes?

~~Crying~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 15 nov 2015 18:43 
Lid
Fotografie

Vreemd! Als je op OK drukt, dan moet dit alleen een bevestiging zijn van je selectie. Dit moet niet leiden tot een complete selectie van je foto.
Als je nu doet alsof het goed gegaan was en je wilt een aanpasingslaag maken, bijvoorbeeld om de Hue en Saturation aan te passen, wat krijg je dan te zien?

~~Crying~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 15 nov 2015 19:30 
Lid
Fotografie

Je updat is het niet.
Teveel blauw nu.
Haar blouse is geheid zwart.
Het haar is beduidend slechter van kleur geworden.
Nog even dooroefenen.
En weet je nog. Meten is weten is mijn devies.

~~Crying~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 15 nov 2015 19:44 
Lid
Fotografie

Hummm toch niet gelukt. Zie ook dat haren blauwe gloed hebben gekregen. Kennelijk was ik er toch nog niet helemaal bij met mijn koppie.

Als ik de selectie maak met colour range, zoals in de tutorial, en op oke klik zie ik dat de foto rondom geselecteerd is, een deel van haar gezicht en arm ook. De laagmakser maken daar was ik nog niet aan begonnen omdat de selectie niet goed was. Ik heb handmatig de selectie bijgewerkt, wat eigenlijk niet hoort. Vervolgens de stappen gedaan uit de tutorial....
Ik zal gewoon eens de laagmasker maken met de gegeven selectie van colour range. Eens kijken wat er dan gebeurd.

~~Crying~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 15 nov 2015 20:07 
Lid
Fotografie

ArtenCo schreef:
Sugerman, ik ben weer bij de positieven en heb nu gekeken naar de Raw bestanden. Ik zie telkens staan temperatuur 6150 en tint -6.... Als jij spreekt over 5000k en tint 0 zal hier iets niet goed gaan. De volgende keer zal ik eens kijken en vragen hoe je dat moet veranderen. Zijn de gegeven waardes door jou de standaardwaardes?

Ik ben benieuwd wat er dan niet goed gaat. Wordt het te blauw of te geel? Of iets anders?

Een beetje doorsnee studiolamp heeft een kleurtemperatuur van tussen de 5000 en 5400 en voor een exacte kleurmeting zou je eens een grijskaart kunnen gebruiken bij de eerste opname icm. witbalanspipet in PS. Wat voor merk studiolamp was het?

~~Crying~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 15 nov 2015 20:24 
Lid
Fotografie

Oei, niet al te moeilijke vragen stellen hoor! Ik heb het even nagezocht en het gaat om:
flitslamp met softbox, merk Gemini en een losse reportage flitser. Er is geen daglicht in de ruimte en er waren ook geen gloeilampen aan. Louter aan de eerder genoemde set.
De studio is bij een vriendin thuis, het zijn haar spullen. Dus meer kan ik er niet vanaf hier over vertellen. Zij werkt met Canon en ik met Nikon. Onze opnames zien er altijd verschillend uit, qua kleurtemperatuur. Voor mijn zijn de eigenlijk allemaal te warm( te rood) van kleur. De camera stel ik bij de opname is op flits. Later in de raw convector zet ik de belichting nogmaals op flash. De kleuren worden dan direct een stuk koeler.( Passender)
Een grijskaart, nog niet eerder mee gewerkt.

~~Crying~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 15 nov 2015 20:41 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Vreemd! Als je op OK drukt, dan moet dit alleen een bevestiging zijn van je selectie. Dit moet niet leiden tot een complete selectie van je foto.
Als je nu doet alsof het goed gegaan was en je wilt een aanpasingslaag maken, bijvoorbeeld om de Hue en Saturation aan te passen, wat krijg je dan te zien?

Selectie met colour range
Fotografie

Laagmasker
Fotografie

Achtergrond veranderen
Fotografie

Ik laat de deelstappen maar even zien. In de derde foto heb ik uiteraard even flink aan de schuiven getrokken om te laten zien dat als ik de stappen volg, de hele foto veranderd van kleur en niet alleen de achtergrond

~~Crying~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 15 nov 2015 22:05 
Lid
Fotografie

....

Laatst bijgewerkt door Ahum op 16 nov 2015 01:10, in totaal 1 keer bewerkt.

~~Crying~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 15 nov 2015 22:15 
Lid
Fotografie

In de AdobeCameraRaw zieren boven in de werkbank 2 pipetjes.
Een om een kleurample mee te nemen en de ander voor de witbalans.
Als je met dat pipetje op een niet doorschijnenddeel van haar blouse klikt ( naast haar hals bijvoorbeeld) moet het goedkomen.

Flitslicht zou een kleurtemperatuur hebben van rond de 5000 Kelvin.
Edoch dat is louter theoretisch is mijn ervaring.

~~Crying~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 16 nov 2015 00:56 
Lid
Fotografie

Je foto's van de deelstappen zijn niet zichtbaar. :kruisje

~~Crying~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 16 nov 2015 01:05 
Lid
Fotografie

Jou pompeltoeter is kappot Henry :p
Ik zie ze.

Straks neem ik even de tutorial letterlijk door, eens kijken of er toch geen klein foutje in zit.

PS: bewerking van Ahum vind ik ook wel iets hebben, lekker fris.

update:

Nu zie ik het pas. Het is je gelukt!
Nice work :upc

Mooie kleuren van de haren komen beter uit.
Lippen ook stukken beter.
Huidkleur ook veel beter.
En dan een lekker complementair contrast naar de achtergrond zoals ik voorgesteld had.

Kortom: NICE JOB!

Had ik niet gezegd dat de techniek wat oefening vraagt?
Naaargja, ik ga dus de tutorial niet verder onderzoeken dan maar.

Laatst bijgewerkt door xafke op 16 nov 2015 01:20, in totaal 1 keer bewerkt.

~~Crying~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 16 nov 2015 01:17 
Lid
Fotografie

Ik zie ze niet op mijn IPad, maar zal zo eens op de IPhone kijken.
Update: op de IPhone zie ik de plaatjes wel. Dan maar morgen eens op de iMac kijken naar de plaatjes. Toch maar even op de iPhone wezen turen naar de foto's met de tussenstappen en het laagmasker, maar volgens mij heb je het goed gedaan, alleen begrijp je niet goed hoe het laagmasker werkt.

Als je naar het plaatje met het laagmasker kijkt (middelste plaatje), dan zie je een laag met een foto en daaraan gelinkt een plaatje met alleen wit en zwart; het masker. De Hue/Saturation-aanpassingen worden uitgevoerd op alles wat wit is in het masker. Datgene wat zwart is, blijft onveranderd. Photoshop neemt voor de zwarte delen de kleuren over van de laag onder dit laagmasker. Dit zie je ook gebeuren in het derde plaatje. Als je met de schuifjes speelt, verander je de kleur van de achtergrond en delen van d'r haar, maar bijvoorbeeld niet dat van haar gezicht en delen van d'r arm. Alles wat niet wit en niet zwart is (grijs dus) verandert ook, maar iets minder heftig als bij wit.

Hoe kun je dit nu aanpassen? Pak het kwastje en selecteer de zwarte kleur. Selecteer het masker (de zwart/witte plaat) in de laagmasker. Maak vervolgens zwart wat niet moet veranderen. Dit kun je aangeven in de foto zelf (maar zorg er wel voor dat je het masker in de laagmasker hebt geselecteerd en niet de foto in het laagmasker).

Je kunt dit zwart maken ook dit masker doen door dit eerst groot te tonen via (en dit weet ik niet 100% zeker uit mijn hoofd) de Alt-toets in te drukken en het masker aan te klikken. Deze methode is makkelijk om gaatjes te vullen (vergeten delen in een vlak zwart te maken), maar niet iets voor het fijne werk.

Ben ik onduidelijk of snap je het nog niet, laat maar weten.
Succes!

~~Crying~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 16 nov 2015 21:58 
Lid
Fotografie

Henry, ik heb jou advies opgevolgd en zie up-date twee. Volgens mij is het nu wel gelukt zonder dat ze blauwe haren heeft gekregen. De manier van selecteren vind ik wel lastiger dan de tutorial laat zien. Daar is het zo gebeurd.

~~Crying~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 16 nov 2015 23:55 
Lid
Fotografie

Dat komt omdat jouw kleuren dichter bij elkaar liggen.
Voor het selecteren van "iets" zijn er verschillende technieken binnen Photoshop beschikbaar. Je kunt ze allemaal toepassen. :)

~~Crying~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 17 nov 2015 00:03 
Lid
Fotografie

Idd, klopt. Het is iets waar je wat moet op oefenen. Komt wel goed. Verwacht geen perfectie de eerste keren.

Vooral haren selecteren is een uitdaging.

~~Crying~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 17 nov 2015 00:15 
Lid
Fotografie

Nu je het principe van laagmaskers door hebt, kun je lekker los gaan. Je bent nu in staat om van alles en nog wat eenvoudig te vervangen. Je kunt zo ook foto's met verschillende belichtingen eenvoudig samenvoegen, waarbij jij bepaalt welke delen van een foto je gebruikt.

Tot slot:
- je kunt ook nog de Opacity van een laag varieren.
- je kunt ook met kleuren in een laag schilderen, maar dat zou ik niet zo snel doen.
- je kunt de sterkte van het wit/zwart waarmee je schildert aanpassen. Handig zoor als je de "randjes" netjes in elkaar wilt laten overvloeien. Dit kan trouwens ook met het gummetje.

Veel plezier er mee. Voor mij is dit een super-tool binnen Photoshop.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2