Het is 20 jun 2025 16:31

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Vage bomen
 Vage bomen
BerichtGeplaatst: 02 jan 2016 12:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Een probeersel van mijn kant. Heb pas een artikel gelezen over Creatieve Meervoudige belichting, het leek me leuk om eens mee aan de slag te gaan.Dat gaat nog heel veel uurtjes oefenen vragen vrees ik, er is er welgeteld 1 die ik hier (na lang twijfelen) wilde plaatsen om eens op te laten "schieten"..
Ik zie dat door het geplaatste formaat er wel wat scherpte verloren gaat, in het groot is dat beter.

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Vage bomen
BerichtGeplaatst: 02 jan 2016 18:34 
Moderator
Fotografie

Geslacht: Man
Altijd goed om te experimenteren, Jannette! Ik zou deze foto daarom zelf in de sectie "Experimentele fotografie" gezet hebben ...

Wat betreft het experiment, het is meestal de bedoeling van dit soort meervoudige beelden om het scherpe beeld te verfraaien met een onscherp beeld, bijvoorbeeld om een softfocus effect te krijgen of om bokeh-effecten in de foto te versterken. Daarbij dienen de twee (of meer) foto's wel goed over elkaar heen gelegd worden om geen ongewenste effecten te krijgen. Geen van beide onderdelen zie ik eerlijk gezegd in jouw foto terug. Onderin de foto zie ik weinig effect, en bovenin de foto zie ik dubbele takken. Wat was de bedoeling precies?

P.S. Ik heb zelf voor dit effect ook wel foto's gemaakt met een (hele) lange sluitertijd, waarbij ik de eerste helft van de tijd het beeld stabiel hield, en dan snel de focus aanpaste zodat het tweede deel van de belichtingstijd een andere focus heeft. Niet makkelijk om de onvermijdelijke bewegingsonscherpte in bedwang te houden, maar het gaf mij wel bevredigende resultaten destijds. Grootste nadeel bij dit type fotografie is m.i. dat het alleen kan met statische ondrwerpen (zoals jouw bomen).

Wat ik maar wil zeggen: gewoon doorgaan! Maar wel weten wat je wilt bereiken ...

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Vage bomen
BerichtGeplaatst: 03 jan 2016 15:42 
Lid
Fotografie

Peter bedankt voor je reactie, je hebt helemaal gelijk, ik had de foto veel beter daar kunnen plaatsen! Achteraf ook te snel gedaan denk ik, nu ik nog eens kijk zie ik dat er nog veel voor verbetering vatbaar is. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen, daar gaan we nog maar hard mee aan de slag.

Vage bomen
BerichtGeplaatst: 03 jan 2016 16:25 
Lid
Fotografie

Ik sluit me bij de reactie van Peter aan. Voor het durven experimenteren krijg je alleen al van mij eendrievoudige :up :up :up

Vage bomen
BerichtGeplaatst: 03 jan 2016 16:31 
Lid
Fotografie

Dank je Henry die steek in dan maar in mn zak ;)

Vage bomen
BerichtGeplaatst: 03 jan 2016 17:14 
Lid
Fotografie

Ik volg Henry :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website