Dankjewel!!!
@Paula: goed idee! Die penseel!
@Redone: Deze blik valt nog mee maar als ze haar "ik krijg nooit iets en ik moet daarom extreem zielig kijken" blik opzet dan krijgt ze inderdaad alles voor elkaar bij mij.
@Ferry: Hoe ik dit voor elkaar boks? Nou, met 2 lichtbronnen dit keer. Hoofdlicht en zijlicht. Ik gebruik altijd softboxen. Beetje grotere. Alhoewel je verschillende hele goede merken lampen en boxen ect hebt, werk ik alleen met Elinchrom. Je kun het licht uitstekend regelen en de kwaliteit is top.
Ik heb cijfermatig dyslectisch dus ik heb niks aan een lichtmeter en dat soort dingen of andere technische info. Dus kijken en doen. Zo werk ik. Op gevoel en steeds iets meer met ervaring die je opbouwt.
Met een dier kan je niet steeds flitsen en anders neerzetten omdat dit niet prettig is voor de hond en volgens mij niet gezond zo'n flits steeds erop. Dus even een knuffelbeest ofzo neerzetten om opstellingen te testen. Spelen met waar je de schaduw wilt, hoe hard je hem wilt, wat je uitgelicht wilt en wat minder kan. Hoe warm wil je alles, of hoe licht of hoe fel ect. Hoe je het maar noemen wilt. Ik ben geen technisch woordenboek.
Ik heb geleerd (van Frans) hoe je op een histogram moet kijken. Nog kijk ik er bijna niet op maar soms wel en dat helpt ook!
Wanneer een opstelling mij bevalt maar ik er met mijn telefoontje altijd even een fotootje van. Ik werk thuis en mijn studio moet per shoot opgebouwd omdat ik de huiskamer gebruik. Steeds weer opnieuw de lampen en alles neerzetten dus.
Ik weet precies wat ik wil en hoe ik wil dat iets eruit gaat zien. Heel precies en perfectionistisch ben ik daarin. Voor mezelf leg ik altijd de lat zo hoog mogelijk. Dat motiveert mij. ;-)
Het heeft bij mij ook even geduurd tot ik tevreden was met mijn foto's maar als je weet wat je wilt en je wordt gedreven door de wil dat te bereiken dan kom je een heel eind.
Denk in ieder geval nooit dat je "alles" al weet en blijf open staan voor ideeën en nieuwe werkwijze.
Dat is wel zo'n beetje het antwoord op je vraag volgens mij.