Het is 27 jul 2025 05:45

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur -- Eglise Sint Theodardus --
 -- Eglise Sint Theodardus --
BerichtGeplaatst: 13 feb 2016 11:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Vorige week deze prachtige kerk bezocht. Hele serie foto's gemaakt echter krijg ik de kleuren niet naar mijn zin.
Ik merk dat ik vaak bij het fotograferen binnen last hebt van kleur afwijkingen. De kleuren zijn nooit zoals ze in waren.
Zo ook in deze kerk. In de gehele serie zit een magenta zweem die daar ter plaatse niet was.
In de nabewerking krijg ik de kleuren ook niet meer naar wens, als ik de magenta zweem probeer te verwijderen verlies ik de warmte en worden de opnames groen :S
Hebben jullie misschien tips hoe ik dat het beste voor elkaar kan boksen in de nabewerking of ter plaatse?
Of moet ik echt aan de slag met een grijskaart....

Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 13 feb 2016 14:01 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Ik kom tot dit geheel heb hem wat warmer gehouden je kan het geel en rood kanaal nog wat terug halen.
levels correctie dan in heu saturation nog een beetje in maganta en blauw kanaal wat gecorrigeerd.
er vallen hier zoveel kleuren licht binnen als hier een grijskaart nut zou hebben??
Als het een verbetering is weet ik ook niet. :D
f1
Fotografie
f2
Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 13 feb 2016 18:32 
Lid
Fotografie

Wendy in de naam van je foto zit het woord tonemapped.
Dat maakt me benieuwd wat je gedaan hebt bij het maken en bewerken.
Is het een HDR? En ben je inderdaad met tonemapping aan de slag geweest?
In dat geval misschien te rade gaan bij industrial.

Fotografeer je in Raw?
In dat geval kun je eens kijken welke waarden te vinden zijn bij temperatuur en kleur in de witbalans in je rawconverter.

Een grijskaart helpt je wel verder denk ik maar is geen panacee voo alle kwalen.

Gemengd licht, kunstlicht en verschillende soorten licht in verschillende delen van het onderwerp blijven lastig.

Het eenvoudigste voorbeeld is sneeuw in schaduw en in zonlicht binnen een foto.

Magenta en groen zijn complementaire kleuren. Minder magenta geeft meer groen.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2016 01:39 
Moderator
Fotografie

Ik heb het ook geprobeerd via "Selectieve Kleuren" en dan wat spelen met de Magenta tinten, Blauwe tinten en Rode tinten:

Fotografie

Kan natuurlijk het geel en eventueel ook het rood nog wat aanpassen....magenta en blauw reageert ie nu niet meer op, dus die kleuren zitten er als het goed is niet meer in. :)

BerichtGeplaatst: 14 feb 2016 10:35 
Lid
Fotografie

Fotografie

Moeilijk hoor.
Ik heb geen idee wat die verandering in kleur kan veroorzaken.
Dus ook geen idee wat je eraan zou kunnen doen ter plaatse.
Heb je met de eerste foto al wat gedaan in photoshop? Het lijkt er namelijk op, maar ik weet het niet zeker.
Wel ben ik met je foto aan de slag gegaan in CC, maar omdat ik natuurlijk niet weet welke sfeer er in die kerk hing qua kleur is het een interpretatie geworden. Wel wat aan de koele kant :) Hij zal dus zeker niet de sfeer hebben die jij gezien hebt.
Daar zou je dan zelf weer je input in moeten stoppen haha

Ik heb de foto geopend in de rawconverter van photoshop. Daar de temperatuur op -20 gezet en de kleur op -50. Bij het ikoontje waar je om kunt zetten in zwartwit (niet gedaan hoor) de verzadiging van de verschillende tinten (vooral groen, geel, aqua en blauw en in mindere mate rood) teruggehaald.
Geopend in CC en daar verder de kleuren aangepast. Stukje bij beetje en steeds in een aparte laag om een deel wat aan te passen. Dit dan in de goede laag gegumd. Weer paars, blauw en magenta aangepast en in kleurtoon/verzadiging naar de kleur getrokken die ik dacht dat erbij paste. Vooral de steenkleur is dan van belang.
In kleurtoon/verzadiging de ramen weer op kleur gebracht (ik zie dat ik daarin het geel vergeten ben).
Weer opnieuw in de rawconverter geopend en de temperatuur nog ietsje teruggehaald.
In nik het darken/lighten een beetje toegepast.
Met viveza achterin iets van warmte aangebracht.

Ik heb nog eens even gekeken en een beetje glamour glow doet het ook goed voor de sfeer :)

BerichtGeplaatst: 14 feb 2016 11:04 
Lid
Fotografie

Normaal gesproken is het niet zo warm in een kerk, maar iets meer warmte in de uitstraling is denk ik wel welkom. Het resultaat van Paula is erg natuurgetrouw op de stenen. Het resultaat van Ron is iets warmer. Ik denk dan ook dat het resultaat precies in het midden van Ron en Paula mooi is.

Fotografie

(met dank aan Ron en Paula voor hun inspanning :) )

BerichtGeplaatst: 14 feb 2016 13:18 
Lid
Fotografie

De variant van Henry vind ik wel erg fijn kijken :good2

BerichtGeplaatst: 14 feb 2016 14:06 
Lid
Fotografie

Ben nog altijd nieuwsgierig naar het antwoord op de vraag van Frans. Is het een HDR opname met toepassing van tonemapping?

Arno

BerichtGeplaatst: 14 feb 2016 20:14 
Lid
Fotografie

Super bedankt voor al jullie inspanningen, resultaten zijn allemaal lekker anders :rof

wim schreef:
er vallen hier zoveel kleuren licht binnen als hier een grijskaart nut zou hebben??

Ja dat vraag ik me ook af, maar ik werk echt nooit met een grijskaart.
Met buiten opnames heb ik eigenlijk nooit zo'n problemen met de kleuren.
Ik heb dus ook geen idee wat de meerwaarde daarvan is.

Dank voor je inspanningen, vind beide opnames net even iets te warm en te geel.
Met name de eerste, tweede is al een stuk beter, maar naar mijn smaak toch ook nog te veel geel en magenta.

Frans schreef:
Wendy in de naam van je foto zit het woord tonemapped.
Dat maakt me benieuwd wat je gedaan hebt bij het maken en bewerken.
Is het een HDR? En ben je inderdaad met tonemapping aan de slag geweest?
In dat geval misschien te rade gaan bij industrial.

Het is inderdaad een hdr foto geworden uiteindelijk.
Deze bestaat uit vijf opnames, maar de originele goed belichte foto krijg ik qua kleurzweem ook niet goed.
Ik fotografeer altijd in Raw en past de kleurtoon aan in Lightroom en haal de foto daarna over naar PS.
In photoshop krijg ik het corrigeren van de kleurtonen niet voor elkaar, ik maak de foto's alleen maar erger :S

Ron62 schreef:
Ik heb het ook geprobeerd via "Selectieve Kleuren" en dan wat spelen met de Magenta tinten, Blauwe tinten en Rode tinten

Selectieve Kleuren?! Die kende ik nog niet.
Zit vaak te klooien in Saturatie, maar daar wordt het niet beter van.
Ga die ook eens uitproberen, bedankt voor de tip :up

Update ziet er alweer een stuk beter uit, vind je hem zelf niet nu wat flets worden?
Dat is dan ook weer zoiets waar het vaak naartoe gaat...

Paula Loonen schreef:

Moeilijk hoor.
Ik heb geen idee wat die verandering in kleur kan veroorzaken.
Dus ook geen idee wat je eraan zou kunnen doen ter plaatse.
Heb je met de eerste foto al wat gedaan in photoshop? Het lijkt er namelijk op, maar ik weet het niet zeker.
Wel ben ik met je foto aan de slag gegaan in CC, maar omdat ik natuurlijk niet weet welke sfeer er in die kerk hing qua kleur is het een interpretatie geworden. Wel wat aan de koele kant :) Hij zal dus zeker niet de sfeer hebben die jij gezien hebt.
Daar zou je dan zelf weer je input in moeten stoppen haha

Ik heb de foto geopend in de rawconverter van photoshop. Daar de temperatuur op -20 gezet en de kleur op -50. Bij het ikoontje waar je om kunt zetten in zwartwit (niet gedaan hoor) de verzadiging van de verschillende tinten (vooral groen, geel, aqua en blauw en in mindere mate rood) teruggehaald.
Geopend in CC en daar verder de kleuren aangepast. Stukje bij beetje en steeds in een aparte laag om een deel wat aan te passen. Dit dan in de goede laag gegumd. Weer paars, blauw en magenta aangepast en in kleurtoon/verzadiging naar de kleur getrokken die ik dacht dat erbij paste. Vooral de steenkleur is dan van belang.
In kleurtoon/verzadiging de ramen weer op kleur gebracht (ik zie dat ik daarin het geel vergeten ben).
Weer opnieuw in de rawconverter geopend en de temperatuur nog ietsje teruggehaald.
In nik het darken/lighten een beetje toegepast.
Met viveza achterin iets van warmte aangebracht.

Ik heb nog eens even gekeken en een beetje glamour glow doet het ook goed voor de sfeer :)[/center]

Raw converter, ja die gebruik ik dus eigenlijk nooit omdat de foto's worden ingeladen in Lightroom.
Daar doe ik dus voornamelijk de kleuren, het contrast en belichting aanpassen.
En eigenlijk alleen in photoshop het verscherpen en de ruis verwijderen :)
Met lagen werken is ook nog wel een optie inderdaad, want ik sommige delen wil je bepaalde kleuren weer wel behouden.
Het gekke is dat eigenlijk alle updates niet de sfeer hebben van de kerk.
Er missen op de een of andere manier kleuren, daarmee dat ik die lagen optie wel een goede vind.
Dank je wel :)

Henry schreef:
Normaal gesproken is het niet zo warm in een kerk, maar iets meer warmte in de uitstraling is denk ik wel welkom. Het resultaat van Paula is erg natuurgetrouw op de stenen. Het resultaat van Ron is iets warmer. Ik denk dan ook dat het resultaat precies in het midden van Ron en Paula mooi is.

Normaal gesproken inderdaad niet, maar deze kerk had wel een hele bonte verzameling van kleuren.
Eigenlijk zag je overal verschillende kleuren naar voren komen en dat is dus iets wat ik mis.
Moet wel zeggen dat ik jouw versie het best over vind komen :up

Nogmaals iedereen bedankt voer de inspanning, ik ga met jullie tips aan de gang.
Het is zo'n mooie kerk en ik heb zoveel foto's er moet toch iets van te maken zijn :D

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp