Geert schreef:
Xafke en Henry, thx voor de tips... ik weet dat ik dringend eens met losse flits aan het werk moet en denk ook wel dat dit één van mijn volgende aankopen ga worden
Ik zit nu zoals jullie wel al gemerkt zullen hebben echt beperkt qua belichtingsvariatie en dan word het wel ééntonig en niet zo leuk meer.
Met losse flits en het liefst met twee flitsen denk ik inderdaad dat er een nieuwe wereld zal open gaan voor mij.
Gr. Geert
Mijn tip (maar daar hoef je helemaal niks mee te doen):
- leer eerst goed off shoe flitsen met 1 flitser. Koop een remote triggertje. Op EBay zijn er triggertjes te koop (even wereldwijd zoeken) die nauwelijks iets kosten. Je kunt 1 zender nemen met 1 of meerdere ontvangers. Als je toch van plan bent om met meerdere flitsers aan de slag te gaan, dan is het wellicht verstandig om een uitgebreider setje te nemen. Ik heb zelf de Yongnuo. In de absolute top zit de Pocket Wizzard, maar die is dan ook van een heel ander prijsniveau. Je kunt beter investeren in een krachtiger flitser, zeker als je van plan bent om in de toekomst door een paraplu of softbox heen te schieten.
- voeg in eerste instantie liever een reflector toe dan een tweede flitser. Kijk eens in de bouwmarkt voor wat goedkoop piepschuim. Voldoet net zo goed en kost bijna niks. Het voordeel van een reflector is dat het nooit meer licht teruggeeft dan dat er heen gestuurd is. Dit lijkt wellicht logisch, maar mensen vergeten dit principe als ze met twee of meer flitsers aan de slag gaan. Voor je het weet hebben ze meerdere hoofdlichten geinstalleerd, wat een vreemd lichtbeeld oplevert.
- als je een tweede flitser erbij neemt, zul je zien dat het gelijk een stuk ingewikkelder wordt. Als je niet oppast eindig je net als Xafke met "een heleboel" flitsers.

Tenminste... als je elke schaduw wilt wegwerken, van achter en opzij wilt bijlichten, de achtergrond apart wilt oplichten, etc. etc.
- als je een tweede en volgende flitser neemt, dan is het verstandig om zelfde type flitsers te nemen. Het scheelt je een hoop gepuzzel.
- als je remote gaat flitsen op de Manual stand, heb je niet van die hele dure merken flitsers nodig. Omdat ik vroeger een SB800 had gekocht, ben ik verder gegaan met dit type en heb daar nu ook meerdere van. Voordeel van de Nikon flitser is dan deze on-shoe goed samenwerkt met je body. Voor feestjes en partijen is het wel eens handig om zo'n flitser gewoon op de camerabody te monteren en ongecompliceerde foto's te maken. Uiteraard ben je dan niet verplicht om direct te flitsen.