Proficiat met je aankoop. Je zal daar veel plezier aan hebben.
Wat betreft macro kan ik niet meepraten. Ik heb op dat vlak geen expertise.
Maar als 1/128 van je flitskracht nog teveel is dan kan je ND filters voor je flits gaan zetten. Die zijn niet duur (5 euro of zo) Zoek eens op het net naar Rosco gels. Een degelijk ND filter voor de lens is heeeeeeeeeel veel duurder. Je zou ook kunnen bouncen op een wit vlak. (verlies 1 stop)
Ook even meegeven dat die 1/128 een luxepositie is. Meeste studioflitsen zijn maar regelbaar tot 1/16 of 1/32. Dus jij kan nog 2 stops zakken.
Je hebt nu ook een paraplu, je kan er ook door schieten (verlies 1 stop) en die op dubbel afstand zetten (verlies 2 stops) Dus totaal verlies van 3 stops.
Als je nu op bv 30 cm werkt, dan bekom je dit resultaat al op 60 cm en het licht zou niet veel harder mogen zijn.
Wat betreft overbelichting bij straatwerk is het probleem niet je flits. Het probleem is je body die een synctijd heeft die te lang (te traag) is waardoor er teveel omgevingslicht binnen komt.
Je hebt nog geluk want meeste toestellen hebben een synctijd die nog veel langer is.
Gangbaar zijn synctijden van 1/250 1/200 tot zelfs 1/160.
Zonder flits zou je dat probleem ook hebben indien je het toestel in manueel zou zetten.
In het kort de invloeden:
- diafragma bepaalt het binnenkomen van de hoeveelheid licht van de flits.
- sluiter bepaalt de duurtijd van de hoeveelheid licht dat binnenkomt van het omgevingslicht.
Lange sluiter= veel omgevingslicht dat binnen komt.
Open diafragma = veel flitslicht dat binnen komt maar ook omgevingslicht in uw geval.
Oplossingen:
- diafragma dichtknijpen maar je verliest dan op dieptewerking (ruimer DOF)
- ND filter voor je lens (zeer efficient, nadeel dat het duur is in aankoop)
- HSS (hebben we reeds uitgebreid besproken)
Als het past ook eens iets van je werk online zetten. Zo kunnen we beter inschatten welk vlees we in de kuip hebben

En kunnen veel van ons meer doelgericht en gepast advies geven.