Ron62 schreef:
Hoi Jan,
Vaak heb ik ook de witbalans op bewolkt staan[ik hou ook van wat warmere kleuren], maar kwam er vooral de laatste tijd bij de Baardmannetjes ook achter dat de kleuren in het late zonnetje dan toch
te warm[rood/geel] worden.
Moest m'n JPEGs flink koeler maken en pakte dan ook regelmatig het RAW-bestand erbij om de witbalans aan te passen.
Heb de witbalans toen op automatisch gezet en dat ging al een stuk beter, is dus eigenlijk gewoon een kwestie van in de gaten houden en anders later toch in PS wat meer aanpassen.
Heb geprobeerd de kleuren wat koeler te krijgen en hoop dat dit wat meer natuurgetrouw is, maar het valt natuurlijk niet mee om het voor iedereen goed te doen......kwestie van smaak en van afstelling beeldscherm.
Hoi Ron,
Bedankt dat je toch ff de moeite genomen hebt om hem wat blauwer te krijgen, en hij toont nu inderdaad koeler,Ook ik speel wel met de witbalans, dat licht een beetje wat voor een weer het is!
maar automatisch gebruik ik bijna nooit, dan word ie bij de Nikon wel heel blauw en koel
Ik doe het juist anders om Ron! ik bewerk altijd het Raw bestand,en gebruik vaak het jpg voor de vergelijking van de kleuren! maar smaken verschillen nou eenmaal, maar ik probeer altijd wel het zo natuurlijk mogelijk te houden zo als ik het gezien of beleefd heb.
Ron nog bedankt je hebt het netjes gedaan
Gr jan