Klopt. Dat zijn een beetje de algemeen aanvaarde voorwaarden om naar highkey te gaan.
Maar om highkey strikt genomen goed uit te voeren heb je vooral veel (zachte) lichtbronnen nodig en het is een uitdaging om die zeer strategisch zo te plaatsen dat er totaal geen schaduw meer te zien is. Het luistert allemaal zeer nauw ook.
De uitdaging zit er hem ook in om juist te belichten en niet over te belichten. Een goede lichtmeter is geen overbodige luxe hierbij.
De ogen en de lippen moeten ook hun natuurlijke kleur behouden bij highkey.
Ik meen mij te herinneren dat ppp ooit eens een zeer mooi highkey uitgevoerd had op een ander forum en daar is dan ook heel wat debat rond geweest. Dus de smaken en interpretaties liggen wat uiteen.
Dit vind ik een zeer mooi leervoorbeeld
https://www.youtube.com/watch?v=jBVY7Glcd84Maar weet dat hier waarschijnlijk wel 10 lichtbronnen gebruikt zijn
In haar ogen zie je aan de catchlights dat ze de clamshell techniek gebruikt hebben in combinatie met sidelight.
Dus licht dat zowat van overal komt zonder dat het licht vlak wordt.
De sleutel hierbij is de sidelights toch voldoende uit elkaar te plaatsten zodat er wat contrast rest in het gelaat.
Dat neemt niet weg dat je wel variaties kan maken op het thema highkey.
Ook zonder al die voorwaarden kunnen leuke beelden gemaakt worden.
Je maakt dan bv een hoge afwerking als stijl zoals jij hier doet.
Zelf is mijn ondervinden hierbij wel dat mijn klanten al snel het ofwel heel goed vinden ofwel echt niet lusten. Zeer smaakgevoelig maar zelf hou ik daar wel van als stijl.