Leuke serie.
PrincessK schreef:
Is het dan toch echt waar dat de meest mooie foto's niet zomaar uit de camera gerold komen?
Even voor de duidelijkheid, scherpdiepte is minder zoomen/verderweg zitten?
Bijna alle mooie foto's die je op i.net ziet zijn wel wat bewerkt, de één wat meer dan de ander.
Veel fotografen maken hun foto's in RAW en dan moet je ook wel bewerken.....een JPEG is eigenlijk een foto die door de software van de camera bewerkt is.
Je ziet dus eigenlijk nooit onbewerkte foto's, maar foto's die door mensen zelf zijn bewerkt, of foto's die alleen door de camera zijn bewerkt.
De software van een camera ziet niet zoveel als het menselijk oog, dus het is beter om te kijken of je de foto's nog wat kunt verbeteren....zelf fotografeer ik in RAW en JPEG en meest gebruik ik de JPEG en schaaf die nog wat bij, hetzelfde als wat jij hier waarschijnlijk gedaan hebt.
Er is veel mogelijk met bijvoorbeeld een programma als Photoshop, maar een echt slechte foto kun je ook daar niet goed meer mee krijgen, dus het blijft belangrijk om te proberen je foto's zo goed mogelijk te schieten.
Scherpte diepte is afhankelijk van verschillende factoren.
Het diafragma is er daar één van, hoe groter je diafragma[kleiner getal] des te minder scherpte diepte je hebt en dan wordt dus een groter gedeelte van je foto onscherp.
De afstand tot je onderwerp is ook heel belangrijk, hoe dichter op je onderwerp des te meer er onscherp wordt.
En dan heb je nog je brandpunt, hoe meer mm's je hebt, of hoe meer je inzoomt, des te meer onscherpte je krijgt....wel bij dezelfde afstand en hetzelfde diafragma natuurlijk.
Je wilt bij bijvoorbeeld bij dieren of vogels het onderwerp vaak helemaal scherp erop hebben, maar toch ook een niet te drukke achtergrond, zodat het dier daar lekker "los" van komt.
Je hebt er bijvoorbeeld een vaste 200mm lens op staan en je hebt je compostie gekozen en dus ook de afstand tot het dier.
Dan zal je dus d.m.v. je diafragma de scherpte diepte moeten bepalen.
Bij bijv. een portret vinden de meesten het het mooist als de ogen, maar ook de neus scherp zijn[ik wel in ieder geval

], dus dan moet je uitkijken dat je het diafragma niet te ver open zet[klein getal], want aan dan heb je grote kans dat 1 van deze 2 onderdelen niet scherp is....bijna altijd probeert men scherp te stellen op de ogen en dan zou dus de neus niet helemaal scherp zijn.