►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Geert schreef:
@henry, kun je wat meer technische uitleg geven ivm het flitsen buiten zonder paraplu?
Zonder paraplu zal het licht wat harder en meer gericht zijn. - diafragma bepaalt de belichting van het model, - sluitertijd bepaalt de belichting van de achtergrond. Een paraplu maakt de opstelling buiten wat meer windgevoeliger. Ook trekt het wat meer aandacht. Maar met paraplu kan het uiteraard ook
Je moet wel voldoende bewolking nodig, want in volle zon ga je het niet redden met een speedlight. Video...
Toelichting: - Gavin Hoey bepaalt eerst de belichting van de achtergrond door een foto te nemen van de achtergrond. - De gevonden parameters (sluitertijd en diafragma) neemt hij over in de Manual mode van de camera. - Vervolgens gaat hij de belichting van zijn model inregelen via de sterkte van de flitser in combinatie met het aanpassen van het diafragma (Een grotere f-waarde = kleiner diafragma = minder licht op de sensor = donkerder onderwerp. Een kleinere f-waarde = groter diafragma = meer licht op de sensor = lichter onderwerp.). - Vervolgens besluit hij dat de achtergrond nog wat lichter kan en dus verruimt hij de sluitertijd, waardoor er meer ambient (omgevings)licht de camera binnenkomt en de achtergrond er dus lichter op komt te staan.
Doordat het flitslicht vele maken sterker is dan het omgevingslicht, heeft het verruimen van de sluitertijd nauwelijks (geen merkbare) invloed op de belichting van je model.
Voor je naar de tennisbaan gaat, probeer het eerst gewoon uit "in de achtertuin". Het leuke van flitsen bij bewolkt weer is dat je kunt spelen met de belichting van je model en je achtergrond. Je kunt bijvoorbeeld je achtergrond onder te belichten waardoor deze dus donkerder op de foto komt, waardoor je onderwerp nog beter los komt
Zal ik zeker doen Henry, want een tennisbaan zit er voorlopig niet in omdat we momenteel geen lid meer zijn Maar er zijn natuurlijk nog veel andere locaties en andere ideeën om uit te proberen.
Heel mooi. Niets op aan te merken. Je brengt leuke variaties in de poses. Licht zit ook heel goed. Wat ik persoonlijk ook heel goed vind is dat het rood van de jas goed onder controle gehouden is.
xafke schreef:
Heel mooi. Niets op aan te merken. Je brengt leuke variaties in de poses. Licht zit ook heel goed. Wat ik persoonlijk ook heel goed vind is dat het rood van de jas goed onder controle gehouden is.
De kleur rood heb ik de verzadiging wat verminderd Was nog vergeten te zeggen dat dit de eerste opnames zijn die ik met mijn macro-lens gemaakt heb in combinatie met flitsparaplu, al mijn vorige opnames zijn gemaakt met mijn 18-105mm kitlens en mijn tamron 70-200. Heb wel ondervonden dat mijn kitlens in combinatie met flitsen goed presteert qua scherpte.
Bezwaar bewerken: Ja
Geert, Ik heb een tijdje terug een tennisspeler gefotografeerd een beetje zoals Henry beschrijft. Ik heb er voor gekozen de sluitertijd kort te houden zodat het buiten al donker gaat lijken. Toch was dit niet het geval. Ik heb wel een paraplu gebruikt omdat je anders vaak maar een deel verlicht krijgt. Nu kon ik de gehele tenisser uitlichten en nog wat rond om hem geen.