Het is 22 jul 2025 13:30

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Eerste foto's
 Eerste foto's
BerichtGeplaatst: 17 apr 2016 09:10 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Twee waarschijnlijk niet zo bijzondere foto's van mijn hond (voor mij natuurlijk wel!). Tuigje had ik af moeten doen.
Hebben jullie tips qua instellingen, bewerking, compositie e.d. ?

Fotografie

F2.5 1/3500 ISO200

Fotografie

F2.5 1/3500 ISO200

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Eerste foto's
BerichtGeplaatst: 17 apr 2016 09:23 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Als dit je eerste opnames zijn ben ik benieuwd wat je hier allemaal gaat brengen.....scherpte ,standpunt en kleuren zijn dik oké......misschien wat minder centraal plaatsen en wel wat spijtig dat hij op de tweede geen oogcontact maakt....is toch altijd wat boeiender.....voor de rest :super

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Eerste foto's
BerichtGeplaatst: 17 apr 2016 09:28 
Lid

Bedankt!
Ik maak al wel langer foto's hoor, maar ik begin het nu pas echt door te krijgen. Dus het is fijn om te horen dat het grootste deel ook klopt. Maar met de tips kan ik ook zeker wat. :up

Eerste foto's
BerichtGeplaatst: 17 apr 2016 09:43 
Lid
Fotografie

Leuke binnenkomer: actiefoto's :jump

Als ik naar de exif info kijk, dan zie ik dat de sluitertijd lekker kort is (goed bevroren beelden), de iso mooi laag is (weinig kans op ruis), maar ook dat het diafragma flink open stond (f/2.5). Hiermee realiseer je een kleine scherptediepte. Hier kun je zien hoe groot deze ongeveer is.
Je hondje valt nu mooi binnen die scherptediepte, maar er is bij deze instelling een flinke kans dat je te veel missers pakt. Met een iets kleiner diafragma (grotere f-waarde) kun je dit eenvoudig oplossen.

Door je grote diafragma komt je hondje wel mooi los uit de mooi wazige achtergrond.

De kleuren zien er goed uit (wel een beetje licht, door de 0.7EV belichtingscompensatie. Waarom? Vanwege je centrum gerichte meetmethode?), je onderwerp zit wel precies in het midden van de foto (zoals Erik ook al heeft opgemerkt). Vaak wordt je foto sterker als je zorgt dat deze voldoet aan een van de compositieregels. De regel van derden of de gulden snede is bijvoorbeeld zo'n regel. Uiteraard hoef je je daar niet aan te houden, want ze zijn niet verplicht.

Wat Erik ook al heeft aangegeven is dat er geen "oogcontact" is, dat maakt een foto vaak wat sprekender.
V.w.b. de bewerking: je zou een licht vignet kunnen toepassen of de foto nog wat krapper uitsnijden.

Tot slot: In je profiel staat nog je Canon 1100D Canon 70-200 1:4 L USM Canon 50mm. Volgens mij heb je deze foto niet daarmee gemaakt. Je hebt deze foto volgens mij gemaakt met een Canon 7D, met een 85mm f/1.8 lens.

---------------------------------------
Update: enkele kleine aanpassingen in de tekst

Laatst bijgewerkt door Henry op 17 apr 2016 09:51, in totaal 4 keer bewerkt.

Eerste foto's
BerichtGeplaatst: 17 apr 2016 09:49 
Lid
Fotografie

Ik vind de 2 de juist heel leuk, echt bezig in de actie, ik hou ervan- de 1 ste is dat enorme lap grond aan de onderkant net even te veel van het goede voor me, :) het standpunt is prima, sluitertijd riant hoog ik zou met croppen toch nog geprobeerd hebben om wat meer uit de foto`s te halen qua compositie, probeer eens wat te schuiven :) ... maar een zeer leuke binnenkomer

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Eerste foto's
BerichtGeplaatst: 17 apr 2016 13:15 
Lid

Henry schreef:
Leuke binnenkomer: actiefoto's :jump

Als ik naar de exif info kijk, dan zie ik dat de sluitertijd lekker kort is (goed bevroren beelden), de iso mooi laag is (weinig kans op ruis), maar ook dat het diafragma flink open stond (f/2.5). Hiermee realiseer je een kleine scherptediepte. Hier kun je zien hoe groot deze ongeveer is.
Je hondje valt nu mooi binnen die scherptediepte, maar er is bij deze instelling een flinke kans dat je te veel missers pakt. Met een iets kleiner diafragma (grotere f-waarde) kun je dit eenvoudig oplossen.

Door je grote diafragma komt je hondje wel mooi los uit de mooi wazige achtergrond.

De kleuren zien er goed uit (wel een beetje licht, door de 0.7EV belichtingscompensatie. Waarom? Vanwege je centrum gerichte meetmethode?), je onderwerp zit wel precies in het midden van de foto (zoals Erik ook al heeft opgemerkt). Vaak wordt je foto sterker als je zorgt dat deze voldoet aan een van de compositieregels. De regel van derden of de gulden snede is bijvoorbeeld zo'n regel. Uiteraard hoef je je daar niet aan te houden, want ze zijn niet verplicht.

Wat Erik ook al heeft aangegeven is dat er geen "oogcontact" is, dat maakt een foto vaak wat sprekender.
V.w.b. de bewerking: je zou een licht vignet kunnen toepassen of de foto nog wat krapper uitsnijden.

Tot slot: In je profiel staat nog je Canon 1100D Canon 70-200 1:4 L USM Canon 50mm. Volgens mij heb je deze foto niet daarmee gemaakt. Je hebt deze foto volgens mij gemaakt met een Canon 7D, met een 85mm f/1.8 lens.

Bedankt voor je reactie!
Dat de foto's te licht zijn zie ik niet, maar dat ligt misschien aan mijn beeldscherm, zal er eens naar kijken. Belichtingscompensatie had ik eens gelezen dat het mooier is als je die een stukje verschuift.. niet echt dus?
Ik ga me nog eens verdiepen in de compositieregels. :up

Ah ja, die camera had ik twee jaar geleden inderdaad, objectief heb ik nog wel maar nu niet gebruikt. Ga het gelijk aanpassen!

Eerste foto's
BerichtGeplaatst: 17 apr 2016 13:16 
Lid

SanValaria schreef:
Ik vind de 2 de juist heel leuk, echt bezig in de actie, ik hou ervan- de 1 ste is dat enorme lap grond aan de onderkant net even te veel van het goede voor me, :) het standpunt is prima, sluitertijd riant hoog ik zou met croppen toch nog geprobeerd hebben om wat meer uit de foto`s te halen qua compositie, probeer eens wat te schuiven :) ... maar een zeer leuke binnenkomer

Ga ik doen! Bedankt!! :)

Eerste foto's
BerichtGeplaatst: 17 apr 2016 14:16 
Lid
Fotografie

wat breder maken en dan liggende foto's van maken? prachtige beweging !!!! gr.

Eerste foto's
BerichtGeplaatst: 17 apr 2016 17:27 
Lid
Fotografie

Een leuke serie neergezet :up
Gr jan

Eerste foto's
BerichtGeplaatst: 18 apr 2016 16:49 
Lid

Beide mooie actie foto's, lichte voorkeur voor de tweede. Gr. Hans.

Eerste foto's
BerichtGeplaatst: 18 apr 2016 17:27 
Lid
Fotografie

sanneR schreef:
...Dat de foto's te licht zijn zie ik niet, maar dat ligt misschien aan mijn beeldscherm, zal er eens naar kijken. Belichtingscompensatie had ik eens gelezen dat het mooier is als je die een stukje verschuift.. niet echt dus? ...
Je foto's zijn ook weer niet vreselijk "te licht", maar als je naar het histogram kijkt, zie je dat de tinten voornamelijk in het lichte deel zitten.

sanneR schreef:
...Ik ga me nog eens verdiepen in de compositieregels...
Kijk ook eens hier. Wellicht steek je iets op van ons eigen experiment.

Eerste foto's
BerichtGeplaatst: 21 apr 2016 08:29 
Lid

Henry schreef:
sanneR schreef:
...Dat de foto's te licht zijn zie ik niet, maar dat ligt misschien aan mijn beeldscherm, zal er eens naar kijken. Belichtingscompensatie had ik eens gelezen dat het mooier is als je die een stukje verschuift.. niet echt dus? ...
Je foto's zijn ook weer niet vreselijk "te licht", maar als je naar het histogram kijkt, zie je dat de tinten voornamelijk in het lichte deel zitten.

sanneR schreef:
...Ik ga me nog eens verdiepen in de compositieregels...
Kijk ook eens hier. Wellicht steek je iets op van ons eigen experiment.

Oké, zal het eens bekijken, bedankt!

Eerste foto's
BerichtGeplaatst: 21 apr 2016 08:37 
Lid
Fotografie

De 2de opname is de beste uit dit duet, mooie kleuren en goed belicht :super