Het is 24 mei 2025 15:21

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Twee duiveltjes
 Twee duiveltjes
BerichtGeplaatst: 01 mei 2016 08:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Misschien niet zo spectaculair maar best geinig en een goede oefening om twee modellen te belichten.
Toch even met jullie delen dacht ik dan...

Fotografie

Gr. Geert

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Twee duiveltjes
BerichtGeplaatst: 01 mei 2016 09:11 
Lid
Fotografie

Super! Niks op aan te merken.
Varieer je ook met de lichtsterkte? Dus de verhouding tussen je Keylight (hoofdlicht) en je Fill (invullicht)?

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Twee duiveltjes
BerichtGeplaatst: 01 mei 2016 09:21 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Super! Niks op aan te merken.
Varieer je ook met de lichtsterkte? Dus de verhouding tussen je Keylight (hoofdlicht) en je Fill (invullicht)?

Henry, ik heb maar één flits die ik kan instellen en die zet ik op statief met paraplu.
De andere flitser is die van Metz en kan ik enkel aan en uit zetten en dus moet ik deze verplaatsen om het licht te regelen.
Op de flitser van Metz zit een zelfgemaakte softbox, niet om aan te zien maar het werkt.
Die zet ik op mijn camerastatief.
Mijn yongnuo flitser zet ik op slave en stel deze in tot ik het gewenste licht heb, dus als mijn Metz flitser in de softbox afgaat gaat ook mijn yongnuo flitser automatisch mee af.
Ik weet dus niet welke flitser er het meeste licht geeft, ik ga er vanuit dat dit mijn yongnuo flitser zal zijn en de Metz mijn invul-licht :dk

Gr. Geert

Twee duiveltjes
BerichtGeplaatst: 01 mei 2016 09:46 
Lid
Fotografie

lijkt me erg lastig rood/zwart en huidtinten in één goed belichten. Super gedaan :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Twee duiveltjes
BerichtGeplaatst: 01 mei 2016 10:02 
Lid
Fotografie

Vrolijke blikken met frisse kleueren.
Ziet er goed uit.

PS dat één van de flitsers een vast richtgetal heeft geeft wat beperkingen in de creativiteit.
De zon kun je ook niet regelen qua hoeveelheid uitgezonden licht. ( een doordenkertje)

Twee duiveltjes
BerichtGeplaatst: 01 mei 2016 10:52 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
Vrolijke blikken met frisse kleueren.
Ziet er goed uit.

PS dat één van de flitsers een vast richtgetal heeft geeft wat beperkingen in de creativiteit.
De zon kun je ook niet regelen qua hoeveelheid uitgezonden licht. ( een doordenkertje)

Daarom dat ik er een softbox voor gemaakt heb!? :dk

Alvast bedankt voor de reacties!

Twee duiveltjes
BerichtGeplaatst: 01 mei 2016 11:01 
Lid
Fotografie

Ha......al tenukes gekocht.... :) :) .....opname is inderdaad mooi gedaan :up

Twee duiveltjes
BerichtGeplaatst: 01 mei 2016 11:43 
Lid

Prachtig.....

D.

Twee duiveltjes
BerichtGeplaatst: 01 mei 2016 11:45 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Dat ziet er heel goed uit :)

Twee duiveltjes
BerichtGeplaatst: 01 mei 2016 20:44 
Lid
Fotografie

Je belichten van twee modellen is goed gedaan.
Uw twee duiveltjes staan er goed op.

Als je echt exact wil weten hoe krachtig een lichtbron is rest je enkel die te meten met een lichtmeter. Reken toch op 200 euro.
Dit opent nieuwe deuren.
Je kan dan een ratioplan maken. Dus veel of weinig contrast in een opname gaan bepalen.
Maar met een lichtmeter zal je ook beter zicht krijgen op de omgekeerde kwadraatregel omdat je alles mooi kan nameten en dat is echt een zeer leuke activiteit in het leerproces.

Met een goede lichtmeter kan je nog een stapje verder gaan. Je kan dan aanwezig licht gaan combineren met flitslicht en toch exact weten waar je mee bezig bent. Ook het wit maken van achtergronden met de juiste intensiteit en zo is dan een eitje.

Als laatste zou ik adviseren die Metz naar de eeuwige jachtvelden te sturen en te vervangen voor bv een Yongnuo 560 iv (kost 60 euro +-)

Nu, het zijn losse hersenspinsels en je moet je tot niets verplicht voelen natuurlijk. Ik geef enkel 1 van de vele mogelijke oplossingen naar het volgende trapje op de ladder.

Twee duiveltjes
BerichtGeplaatst: 01 mei 2016 20:53 
Moderator
Fotografie

De duivels staan er goed op. :up

Twee duiveltjes
BerichtGeplaatst: 02 mei 2016 07:12 
Lid
Fotografie

Iedereen bedankt voor de reacties en tips!

@Xafke, ga er toch nog even met verder doen met de Metz.
Heb mijn gedachte gezet op een ander bg-systeem, dat heeft voor mij meer prioriteit :)
Flitser zal ik ook wel vervangen maar kan er nu nog mee verder ;)

Gr. Geert

Twee duiveltjes
BerichtGeplaatst: 02 mei 2016 07:57 
Lid
Fotografie

Geert, als je het richtgetal van de flitser niet kunt achterhalen, dan kun je het licht meten met.... je camera.

Als je op basis van het typenummer van je Metz flitser en je YongNuo het richtgetal kunt vinden, dan weet je gelijk hoe de flitsers zich verhouden tot elkaar. Een richtgetal s een maat voor de lichtopbrengst die een flitser kan geven. De berekening van het richtgetal is gekoppeld aan de afstand (flitser tot object) en het diafragma. Het richtgetal is gedefinieerd bij een filmgevoeligheid van 100 ISO. Meestal wordt het richtgetal in metrische maten opgegeven.

De formule voor het richtgetal is:
richtgetal / diafragmawaarde = flitsbereik in meters (bij ISO 100)

Voorbeeld met een richtgetal van 32:
(Richtgetal) 32 : (diafragma) 8 = (meters afstand) 4
of
(diafragma) 8 x (meters afstand) 4 = (Richtgetal) 32

Voorbeeld met een richtgetal van 16:
(Richtgetal) 16 : (diafragma) 8 = (meters afstand) 2
of
(diafragma) 8 x (meters afstand) 2 = (Richtgetal) 16

Kortom, flitsers met het hoogste richtgetal zijn het meest krachtig en bieden de grootst mogelijke opbrengst aan flitslicht. Dat brengt met zich mee dat deze flitsers duurder in aanschaf zijn dan flitsers met een lager richtgetal.

Kun je het richtgetal niet vinden, of je twijfelt aan het richtgetal, dan kun je uiteraard in de praktijk vaststellen hoe sterk de flitsers zijn.

Maak in huis een opstelling met een onderwerp en richt daar je camera op. Pak vervolgens je beide flitsers. Neem wel een plekje in je huis waarbij het direct zonlicht minder invloed heeft op het plaatje. Je hoeft hiervoor echt niet in een donkere kamer te gaan zitten, want flitslicht is over het algemeen veel krachtiger dan de invloed van natuurlijk licht.

Stel je Metz-flitser in en maak met een bepaalde instelling van je camera een foto. Zorg voor een goed belichte foto. Neem vervolgens diezelfde camera-instellingen (camera dus op Manual met diezelfde instellingen als gebruikt bij de goed belichte foto) en maak een tweede foto, maar nu met je YongNuo flitser. Randvoorwaarde is wel dat je beide flitsers nauwkeurig richt en dat ze vanaf dezelfde positie hun lichtbundel afvuren. Laat ook de YongNuo (in Manual stand) op vol vermogen (1/1-flitskracht) de flits afvuren.

Vervolgens moet je beide foto's analyseren. Hoe ziet de belichting er uit?
Als je onderwerp gelijk belicht is, dan zijn beide flitsers dus even krachtig.
Als je onderwerp op je ene foto feller belicht is dan op je andere foto, dan verschilt je flitser in flitskracht.

Je zou vervolgens kunnen bepalen wat het verschil is door bijvoorbeeld de sterke flitser wat verder weg te plaatsen, net zo lang totdat je een gelijke belichting van je onderwerp hebt. Let hierbij op! Een verdubbeling van de afstand leidt tot een kwadratische afname van het licht. Dus bij een verdubbeling van de afstand heb je nog maar een kwart van het licht over. Dichterbij zetten kan uiteraard ook (als je dat liever hebt). Een halvering van de afstand leidt tot een verviervoudiging van het licht.

Bij de YongNuo kun je ook het vermogen iets terugschroeven (als deze krachtiger is dan de Metz), net zo lang totdat de foto ongeveer gelijk belicht is.

Zelf denk ik dat het niet gaat om precies te weten wat het verschil is, maar wel dat je weet hoe de verhouding ongeveer is. Als je de Metz niet kunt instellen, maar de YongNuo wel, dan zou ik de Metz dus gebruiken als hoofdlicht en kun je de YongNuo gebruiken als infulflits. Vervolgens kun je spelen met de flitskracht van de Metz om de foto's met een flitsratio te schieten. Populaire (succesvolle) flitsratio's zijn 1:2 of 1:3.

Stel ze zijn even sterk (geven bij vol vermogen -ongeveer- even veel licht af), dan kun je ze bij een shoot op gelijke afstand van je onderwerp plaatsen (wel elke flitser onde zijn eigen hoek) en de YongNuo bijvoorbeeld op 1/2 kracht of op 1/4 kracht laten flitsen.

Succes!

Twee duiveltjes
BerichtGeplaatst: 02 mei 2016 09:22 
Lid
Fotografie

Bedankt voor de tips Henry !
Zal dat zeker eens uittesten,al heb ik een vermoeden dat de Metz een richtgetal heeft van 36(type Metz 36).

Gr. Geert

Twee duiveltjes
BerichtGeplaatst: 02 mei 2016 10:16 
Lid
Fotografie

Geert, als je de YongNuo 460 hebt, dan heeft deze een richtgetal van 38. Dat zou betekenen dat ze ongeveer "even sterk" zijn. Da's mooi. Nu lekker experimenteren, want ook een verhouding van 1:2 of 1:3 komt niet zo vreselijk nauw.

Twee duiveltjes
BerichtGeplaatst: 03 mei 2016 07:16 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Geert, als je de YongNuo 460 hebt, dan heeft deze een richtgetal van 38. Dat zou betekenen dat ze ongeveer "even sterk" zijn. Da's mooi. Nu lekker experimenteren, want ook een verhouding van 1:2 of 1:3 komt niet zo vreselijk nauw.

Henry, ik heb de 560 die als ik het goed heb een richtgetal heeft van 52.
Dus zal deze wel als hoofdlicht dienen denk ik.

Gr. Geert

Twee duiveltjes
BerichtGeplaatst: 03 mei 2016 07:54 
Lid
Fotografie

Geert, niet perse noodzakelijk. Het betekent alleen dat jouw YongNuo 560 krachtiger is dan je Metz. Ik begrijp van je dat de YongNuo flitser als slave door jou wordt ingesteld en dat de Metz flitser ervoor zorgt dat de yongnuo flitser automatisch meeflitst.

Ik ga er van uit dat je op de Metz een softbox plaatst en op de YonyNuo een paraplu. Dit betekent dat beide flitsers "last" hebben van wat lichtverlies omdat ze door materiaal heen moeten flitsen.

De Metz laat je op vol vermogen flitsen en dient als hoofdflits. Je kunt de flitskracht niet regelen, anders dan de fliser vooruit of achteruit te verplaatsen. Als je de Metz op deze manier hebt ingeregeld, kun je de YongNuo op gelijke afstand plaatsen van je model/onderwerp.

Als je de YongNuo inzet als invulflits en deze op een 1/2 vermogen laat flitsen, dan heb je ongeveer een 1:1 flitsratio. Dit zou ik niet aanbevelen.

Als je de YongNuo inzet als invulflits en deze op een 1/4 vermogen laat flitsen, dan heb je ongeveer een 1:2 flitsratio. Dit is beter

Als je de YongNuo inzet als invulflits en deze op een 1/8 vermogen laat flitsen, dan heb je ongeveer een 1:3 flitsratio. Dit is beter.

Als je de YongNuo inzet als invulflits en deze op een 1/16 vermogen laat flitsen, dan heb je ongeveer een 1:4 flitsratio. Je hebt hier sterkere schaduwen. Voor portretten wordt deze flitsratio nog wel eens ingezet.

Tot slot iets over de Metz en het naar de eeuwige jachtvelden sturen. Stel je schaft een tweede YongNuo aan, dan hoeft de Metz nog steeds niet naar de eeuwige jachtvelden. Je kunt hem dan bijvoorbeeld nog steeds inzetten op bijvoorbeeld op je achtergrond of om bijvoorbeeld je model van achteren (met snoot) in te flitsen waardoor je model nog beter loskomt van de achtergrond. Ik zou dan wel een YongNuo triggertje er op zetten, zodat je deze niet meer als Master hoeft in te zetten voor de YongNuo-flitsers.

Twee duiveltjes
BerichtGeplaatst: 03 mei 2016 08:01 
Lid
Fotografie

Wat je hier allemaal zegt klopt helemaal ! zo ga ik inderdaad te werk !
Ik stel mijn yongnuo in op 1/4 en gaat automatisch aan via mijn Metz flitser.
Dat heb ik voor de shoot van afgelopen weekend heel de tijd aanhouden.
Omdat het resultaat wel redelijk goed was.

Gr. Geert

Twee duiveltjes
BerichtGeplaatst: 03 mei 2016 09:59 
Lid
Fotografie

:up

Uiteraard kun je nu dus spelen met die ratio en spelen met de opstelling van de flitsers. De mogelijkheden zijn feitelijk onbeperkt (vaak is je ruimte de grootste beperkende factor). Gewoon kijken wat jij mooi vind.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp