Het is 23 jun 2025 20:38

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Dennis in het park
 Dennis in het park
BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 08:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor de eerste keer outdoor mijn flits gebruikt op statief, enkel flits zonder paraplu of softbox(te veel wind)
Was even zoeken naar de instellingen, ik wou dan ook niet overdrijven met te veel flitskracht.
Graag jullie feedback e.d. :)

1

Fotografie

2

Fotografie

3

Fotografie

Gr. Geert

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Dennis in het park
BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 08:51 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Netjes gedaan hoor, mooie balans. Flitsen buiten lijkt al gauw een knip/plakdingetje, daar ontkom je niet aan

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dennis in het park
BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 09:02 
Lid

Heel mooi hoor!!! :upc

D.

Dennis in het park
BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 10:02 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Voor een eerste maal heb je dit goed gedaan :upc

DD.

Dennis in het park
BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 10:08 
Lid
Fotografie

Met buiten je flits gebruiken kun je beelden creeren die minder ervaren fotografen niet voor elkaar krijgen. Dus vooral lekker mee blijven oefenen, de mogelijkheden zijn nog lang niet uitgeput.

Nr 1 vind ik mooi. Als je de sluitertijd iets langer had gezet, was de achtergrond er iets lichter opgekomen. Je zit hier op 1/200sec, met 1/100sec was de achtergrond een stopje lichter in beeld gekomen. Had je daareentegen je sluitertijd nog ietsje korter gemaakt (tot je maximale sluitertijd bij flitsen), dan was deze nog donkerder geweest. Het is maar waar je voorkeur naar uit gaat.

Nr 2 vind ik de belichting op je zoon wat te donker. Datzelfde geldt in iets mindere mate ook voor nr 3.

Voor een allereerste keer: helemaal niet slecht! :upc :upc

Een paraplu is alleen bruikbaar bij windstil weer en als je je statief goed weet te verankeren.

Ik zeg: "Provorm krijgt concurrentie". :)

Dennis in het park
BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 10:41 
Lid
Fotografie

Goed zo :upc

Ik hoop dat je hem manueel lichtmeting doet....dan iets lichter instellen (ze zijn een tikje donker)
Dan nog bezig zijn met het model om een natuurlijke spontane pose te krijgen, je hebt u model heel kortbij immers (het moet niet tussen de soep en de patatten gebeuren)

Dennis in het park
BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 11:10 
Lid
Fotografie

Het doet deugd deze motiverende reacties te lezen,waarvoor dank !

Het was net na school dat ik Dennis even heb meegenomen naar het park.
Dus enkel als test, volgende keer zal ik zeker en vast andere poses expressies proberen.
Ook ander kledij en wat gel in het haar doet wonderen bij portretten dus zal ik daar volgende keer rekening mee houden.
En dan natuurlijk de flits nog wat nauwkeuriger afstellen, heb wel gemerkt dat je buiten steeds andere instellingen moet gebruiken als je van plaats veranderd in vergelijking met binnen stel je de flits in en ben je zoet voor een reeks opnames.

Gr. Geert

Dennis in het park
BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 11:49 
Lid
Fotografie

Het licht verandert buiten ook continue en dit heeft met name invloed op.... de belichting van je achtergrond, mits je zoon niet in het volle zonlicht staat.
Het overcasten / overstralen / overflitsen van je zoon lukt alleen als het licht van de zon niet te fel is. Als het licht wel fel is, heb je een hele stoere flitser nodig...

Camera op Manual, flits op manual.
  • De belichting van je zoon stel je in d.m.v. je diafragma en de sterkte van de flits. Uiteraard speelt de afstand van de flits tot je zoon ook een rol. Let op dat licht heel snel in sterkte afneemt (de omgekeerde kwadraatregel).
  • De belichting van je achergrond stel je in d.m.v. je sluitertijd. Let hierbij op dat je sluitertijd niet korter is dan je maximale flitssynchronisatietijd.

Dennis in het park
BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 12:07 
Lid
Fotografie

Geert schreef:
Het doet deugd deze motiverende reacties te lezen,waarvoor dank !

Het was net na school dat ik Dennis even heb meegenomen naar het park.
Dus enkel als test, volgende keer zal ik zeker en vast andere poses expressies proberen.
Ook ander kledij en wat gel in het haar doet wonderen bij portretten dus zal ik daar volgende keer rekening mee houden.
En dan natuurlijk de flits nog wat nauwkeuriger afstellen, heb wel gemerkt dat je buiten steeds andere instellingen moet gebruiken als je van plaats veranderd in vergelijking met binnen stel je de flits in en ben je zoet voor een reeks opnames.

Gr. Geert

Ik raad u sterk aan een handlichtmeter te gebruiken, is niet zo duur

Dennis in het park
BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 13:25 
Lid
Fotografie

Vind het leuke foto's van Dennis.
Heeft leuke en gevarieerde expressies.

Heb je enig idee hoe de foto's waren geworden als je wel paraplu of softbox had kunnen gebruiken?

@AJL: zou je advies om een handlichtmeter in dit soort situatie te gebruiken kunnen motiveren?

Dennis in het park
BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 13:31 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
Vind het leuke foto's van Dennis.
Heeft leuke en gevarieerde expressies.

Heb je enig idee hoe de foto's waren geworden als je wel paraplu of softbox had kunnen gebruiken?

Niet echt Frans, heb het nog nooit geprobeerd :dk
Misschien dat het licht meer verspreid is en wat zachter, denk ook dat als ik met softbox werk of paraplu dat ik mijn flitser harder moet zetten.
Het zijn enkel vermoedens dat ik voorlopig als antwoord kan geven.

Gr. Geert

Dennis in het park
BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 13:52 
Lid
Fotografie

Zachter licht door groter oppervlak en minder lichtobrengst doordat het licht wordt afgeschermd met textiel heb je prima gededuceerd.
Is leuk om mee te experimenteren. Kan ook prima binnenshuis.

Dennis in het park
BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 14:25 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Vooral foto 2 vind ik erg leuk door de helderblauwe ogen i.c.m. met de heldergroene achtergrond.
In mijn amateuristische ogen zien hier zowel de belichting als de expressie er prima uit.

Dennis in het park
BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 18:47 
Lid
Fotografie

Flitsen buiten is best wel een uitdaging.
Ik zal eerlijk zijn. Er is nog werk aan de winkel maar voor een eerste test is het best al ok.
Het klopt als je zegt dat softboxen, paraplus,... dat daar verlies op zit. Je moet dan al snel behoorlijk wat meer vermogen hebben om er nog iets uit te krijgen.
Vergeet niet dat in schaduw je moet opbotsen tegen EV 11 en in volle zon tegen EV 15. In het laatste geval als er dan nog een grote difuser op moet dan ga je al snel in vermogen richting 500 a 1000W/s.
Wat ik zou aanraden is om voorlopig verder te werken met een overtrokken hemel.
Je zal zien dat je daar meer voldoening uit haalt en het stelt ook minder eisen aan je materiaal.
Ik ben het met Armand eens dat een losse lichtmeter een echte aanwinst is.
Het laat je toe meer inzicht te krijgen in waar je mee bezig bent zonder te moeten experimenteren. Zo kan je exact bepalen op voorhand hoeveel achtergrondlicht je binnen laat en hoeveel stops verschil (ratio) je uit je flitsen haalt. Dus het laat je toe om op een doordachte manier je beeld op te bouwen.
Nu, het is zo dat er ook tegenstanders zijn van lichtmeters en die het allemaal niet nodig vinden. Het lukt hun ook zonder. Maar ik ben toch van mening dat ik met mijn doordachte aanpak (meten) een stapje voor ben en geen missers heb.

Ik ben het ook eens met Henry dat in foto 1 je het achtergrondlicht veel meer had moeten doorlaten. Minstens 2 stops had je te kort. Sluiter 1 stop omlaag en iso 1 stop omhoog. Had je hier een lichtmeter dan zat je spot on.

Een probleem waar je wel steeds gaat tegen aan lopen is je synctijd.
Dat vraagt oefening en dan komt dat dik in orde.

Meer comfort heb je als je kan flitsen met HSS. Dan zijn er nog meer creatieve mogelijkheden.

Veel succes met een volgend experiment.

Dennis in het park
BerichtGeplaatst: 14 mei 2016 21:07 
Lid
Fotografie

Er zullen best tegenstanders zijn van losse lichtmeters.
Ik hoor daar niet bij.
Ben er alleen van overtuigd dat je prima zonder kan.
Zeker bij foto's als deze.

Het aanwezige licht is prima te meten met de ingebouwde meter.
Vervolgens kun je voor jezelf beslissen in welke mate je van dat aanwezige licht gebruik wilt maken en je camera daar op instellen.
Met 1 of 2 pogingen die tegenwoordig nauwelijks iets kosten bepaal je de kracht van de flitser voor het gewenste resultaat.

Ook voor het werken met met een derde lichtbron is het belangrijker in mijn ogen om je een mentale voorstelling kunt maken van het beeld dat je wilt maken dan dat je een breuk in gedachten hebt die je met een meter najaagt.

Dennis in het park
BerichtGeplaatst: 15 mei 2016 01:09 
Lid
Fotografie

Ja dat is een beetje de discussie. Er zijn twee kampen (voor of tegen de lichtmeter). Net zoals er twee kampen zijn in het Canon versus Nikon debat.

Wat vooral ontbreekt aan de kant van mensen zonder lichtmeter is dat ze de invloed van hun flits(en) in de opname niet weten op voorhand.
Ik heb ook nooit missers in exposure. Is bij mij altijd spot on.

Als ik het goed begrepen heb werkt Daniel altijd zonder lichtmeter en we kunnen niet ontkennen welke kwaliteit hij produceert.

Dus we hebben allemaal gelijk zo te zien. Het is de vraag welke aanpak je persoonlijk beter vind werken denk ik dan.

Dennis in het park
BerichtGeplaatst: 15 mei 2016 08:21 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
voor mij gewoon 3 hartstikke leuke foto's, een plezier om naar te kijken. technische tips kan ik je niet geven. die krijg je genoeg. gr.

Dennis in het park
BerichtGeplaatst: 15 mei 2016 08:37 
Lid
Fotografie

herrias schreef:
voor mij gewoon 3 hartstikke leuke foto's, een plezier om naar te kijken. technische tips kan ik je niet geven. die krijg je genoeg. gr.

Inderdaad Herrias, die krijg ik zo te zien genoeg :)
Altijd leuk dat er een klein debat ontstaat over de technische kant.
Nu even vermelden dat ik bij de eerste foto echt wel het doel had om het omgevingslicht laag te houden.
Het was daar ook mijn laatste foto die ik daar genomen had.
Bij de 2de en 3de was ik meer met de belichting bezig op Dennis en had ik geen rekening gehouden met het omgevingslicht.
Het waren dan ook één van mijn eerste pogingen die dag.
Een lichtmeter zal waarschijnlijk wel makkelijker zijn en zal ik in de toekomst ook wel aankopen.

Gr. Geert

Dennis in het park
BerichtGeplaatst: 15 mei 2016 08:47 
Lid
Fotografie

Ik maak niet veel strobist flitsfoto's. Tot enkele weken geleden heb ik die gemaakt zonder losse lichtmeter. Zoals Frans al heeft aangegeven kun je het omgevingslicht goed meten met de interne lichtmeter van je camera. Het bepalen van de sterkte van de flitskracht van je reportageflitser(s) voor het juist belichten van je model is een kwestie van "gissen", maar ook ervaring en vervolgens beoordelen van het resultaat op je scherm.

Xafke heeft gelijk met zijn opmerking dat Meten=Weten en dat Gissen=Missen, maar omdat we digitaal schieten, is gissen niet gelijk rampzalig. Het beeld is goed te beoordelen op het scherm en een aanpassing van de flitskracht is snel gemaakt. Ik sluit me aan bij de opmerking dat een losse lichtmeter niet echt hard nodig is, maar wel makkelijk om te hebben. Daar komt nog eens bij dat als je een "beproefde opstelling" kent, je voor deze beproefde opstelling niet telkens het licht hoeft te meten. Op den duur ben je zelfs in staat om variaties op je beproefde opstelling te realiseren zonder dat je daarvoor je lichtmeter nodig hebt.

De verhouding van belichting voorgrond vs achtergrond en bij gebruik van meerdere flitsers, de verhouding tussen de instellingen van de flitsers, is een persoonlijke. Voor mij bestaat hier geen goed en fout. Je moet wel zorgen dat het model minimaal door het hoofdlicht goed belicht wordt.

De tip van Xafke om met een overtrokken hemel te beginnen is een hele goede tip. Ten eerste presteren reportageflitsers goed in zo'n situatie. Ten tweede kun je spelen met de belichting van je achtergrond. Het levert je bijvoorbeeld eenvoudig een mooi wolkendek op.

Dennis in het park
BerichtGeplaatst: 15 mei 2016 10:19 
Lid
Fotografie

Ik wil nogmaals benadrukken dat ik niet tegen ben.
Heb ook een losse meter in mijn fototas zitten.
Wil alleen tegengas geven bij alle goedbedoelde adviezen die je als fotograaf op kosten jagen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende