Een lichtmeter die zeer interessant is en betaalbaar is de Gossen Sixtomat F2
http://www.cameranu.nl/nl/p489522/gossen-sixtomat-f2-lichtmeterHet voordeel van deze meter is dat je omgevingslicht EN flitslicht in 1 keer kan meten. (je kan het ook apart meten) Je ziet dan onderaan een schaal waarop je de ratio ziet. Zeer handig bij gecombineerd licht.
Je kan ook meerdere flitsen meten en daar een gemiddelde van laten berekenen.
Nog een leuke optie is dat hij ook translucent kan meten. Je wil bv weten hoeveel stops een filter tegenhoud. Dan is dat een eitje met die meter. Leuk is dat je aan de hand van die meting ook je verdere lichtmetingen hiervan kan laten afhangen. Dus bv buiten in volle zon wil je flitsen en een diagfragma van F 2.8 gebruiken. Je hebt dan een ND filter nodig om onder je synctijd te kunnen blijven. Dan zit je met de meeste lichtmeters met een probleem dat die geen rekening houd met die filter. Deze meter kan dat met een druk op de knop.
Wat je ook kan meten is dynamisch bereik van een set.
Je hebt bv een opstelling met donker en lichter partijen. Die meter laat je toe ze in 1 trek allemaal te meten. Hij zal je ook waarschuwen voor onder of overbelichting.
Ik denk hier bv aan de mooie foto gemaakt door fran waarbij een naakte dame in een portaal staat waar de volle zon binnen komt door een portier.
Met deze meting kan ik zien of ik niet in de problemen kom met mijn hooglichten maar ik zal ook direct kunnen zien of ik voldoende detail kan vatten in mijn schaduwen. Vooral handig om de huidtinten juist te hebben.
De meter is ook zeer compact en is niet groter dan een pakje sigaret.
Echt een aanrader voor wie een zeer veelzijdig lichtmeter wil en er toch geen smak geld tegenaan wil smijten.
PS: de meter is ook waterdicht.
Een andere meter die ik ook heb is de Sekonic 758
http://www.cameranu.nl/nl/p493532/sekonic-l-758d-digital-master-lichtmeterDie is een behoorlijk stuk duurder maar dat heeft zo zijn redenen.
Je kan ratios omgeving en flits meten in % net zoals de Gossen. Dat werkt iets anders en moet je gewoon worden.
Er zit ook een spotmeter op. Dit is voor de experts. Het laat je toe net als bij de Gossen om een volledige set uit te meten. Het voordeel bij deze is dat je niet moet rondlopen maar de spots gewoon kan aanwijzen. In die zoeker zit ook een schermpje waarop je de waarden kan aflezen van je meting. Dit is vooral handig als je goed vertrouwd bent met het zone systeem. Ik zeg erbij dat dit wel voor echt gevorderden is.
Ook leuk bij deze is dat je uw camera kan ijken naar de lichtmeter toe. Zo werkt die nog meer accuraat.
In studio werkt deze meter ook veel handiger dan de Gossen bij het meten per flits. Bij de Gossen is dat iets minder handig en heb je twee handen nodig wat een minpuntje is.
Maar waarschijnlijk is deze meter voor jou een brug te ver en beetje overkill ook wel.
Als je vragen hebt over deze meters roep je maar.
Je moet je zeker niet verplicht voelen om je in de kosten te werken.
Ik ben echter van mening dat er veel meer voordeel in zit dan velen denken eens je het ding goed weet te gebruiken want dat zal je ook moeten leren.
Het is ook een meer professionele aanpak en altijd 100% spot on. Nooit geen over of onderbelichte beelden meer.
Ik gebruik het vooral voor portrets zoals je wel weet. Zowel binnen als buiten, het maakt niet uit welke kleuren van kleding je model draagt, je meting is altijd 100% juist. Blank of zwarte huid, allemaal geen probleem meer. Zwarte katten fotograferen in de sneeuw, allemaal geen probleem meer.
Zoals je ook zal weten ben ik niet bang om meerdere tot echt wel veel flitsen te gebruiken. Om dergelijk beeld op te bouwen heb ik mentaal een scene in gedachten. Zo weet ik op voorhand wat mijn ratios zullen/moeten zijn. Ik meet 1 keer per flits en bang, spot on! Niets sukkelen met bijstellen en zo.
Ik zie het vooral als een instrument die mij helpt de set en mijn licht te begrijpen. Zo heb ik geen zorgen meer over exposure en kan ik mij meer toeleggen op het artistieke aspect van de fotografie. Het schermpje achteraan op je camera heb je nergens meer voor nodig dan. Sukkelen met histogram en zo van die dingen zijn allemaal verleden tijd.
Er zijn ook goedkopere lichtmeters in de handel zoals de goedkope Sekonics. Ik heb al gezien dat die toch zeer beperkt zijn in mogelijkheden en dan kan ik mij wel voorstellen dat hij al snel aan de kant gaat liggen stof verzamelen.